Anonym bruker Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Er det noen som vet hva som skjer på 0 måndekontroll i DK? Har nettopp funnet ut jeg er gravid, fikk beskjed om at det var viktig jeg kom så fort så mulig, når jeg kommer til legen er jeg ca 6 uker på vei..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2007 #2 Skrevet 17. november 2007 Hei. Jeg er 9 uker på vei og tenkte også de samme tanker som deg i begynnelsen. Men ta det med ro. Så fort din lege har sendt inn din vandrejournal så vil alt gå automatisk. Du vil få brev i posten når du skal til jordmor og ultralyd. De første mnd så skjer det ikke så mye slik jeg har forstått det riktig. Ta kontakt med din lege og spørr om han/hun har sendt inn din vandrejournal;)
Matildesnusk + lille ups Skrevet 18. november 2007 #3 Skrevet 18. november 2007 Jeg var på min første kontroll ca i uke 6, og legen sa ikke noe om det var for tidlig eller for seint. Der fylte vi ut vandrejournal, tok gu, blodprøver, vekt, blodtrykk og puls. Han spurte også om jeg ville ta double-testen, og det ville jeg selvsagt. Da jeg gikk, fikk jeg med meg en brosjyre hvor det stod hvilke kontroller en skal på iløpet av graviditeten, og telefonnummer til et jordmorkontor. Dette nummeret skulle jeg ringe selv. Jeg fortalte hvor langt jeg var kommet i graviditeten, og så fikk jeg en time noen uker fram i tid - i uke 9. Legen sender inn kopi av vandrejournal til avangreambulatoriet på sykehuset, og jeg fikk innkaldelse til nakkefoldskanning, som ble i uke 13. Da jeg var på denne ultralyden fikk jeg tiden til den neste ultralyden, som ble i uke 19. Altså, det er bare å bestille time til legen relativt raskt etter en har funnet ut at en er gravid, og så går alt av seg selv, som anonym over skriver :-)
LanoLotte14.07.2008 Skrevet 18. november 2007 #4 Skrevet 18. november 2007 "Han spurte også om jeg ville ta double-testen, og det ville jeg selvsagt" Hva er double-test?
Matildesnusk + lille ups Skrevet 18. november 2007 #5 Skrevet 18. november 2007 En doubletest er en blodprøve som kombineres med den gravides alder og en nakkefoldskanning, og disse resultatene tilsier så noe om risikoen for å få et barn med kromosomfeil, f eks downs syndrom. http://www.hosp.dk/direktion.nsf/ResponseDokumenter/5DF4431A2F7785F1C1256F3C00369786 :-)
Sofline Skrevet 19. november 2007 #6 Skrevet 19. november 2007 Det er tydeligvis forskjellig fra lege til lege. Jeg fikk ikke utflyt vandrejournal før jeg var 11 uker på vei.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå