Gå til innhold

Gode råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye styr når jenten min på 3,5 mnd skal legge seg. En gang mellom 8-9 da jeg merker hun er trett og mat og stell er over. Vi tar henne på rommet og bærer henne rundt i mørke ca 5 min mens vi synger byssan lull. Deretter blir hun lagt i senga og vi sit og stryker henne el ligg i senga ved siden av. MEN det er skriking alt fra 5-45 min. Veldig trasig. Stryker henne og tar henne opp når gråten blir intens. Kun for en kort periode til hun roer seg. Har og prøvd å ligge henne i senga med oss sammen med henne men det ble samme skrikingen. Når hun først er sovnet er søvnen bra. Får mat 1 gang og litt smokk putting. Er da rolig og fin. På morningen ligg ho rolig, våken og blid i senga og har ikke det spesielt travelt med å bli tatt opp. Blir bare så frustrert å lei av desse kveldene, har og en storesøster som legg seg til full musikk nesten hver kveld. Gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt første råd er å prøve å legge henne litt tidligere. Du skriver at dere legger henne når dere merker at hun er trett, men det kan godt være for sent. Hun er sannsynligvis trett før hun begynner å gni seg i øynene og sutre. I følge feks Naphaug (Sovekarin) så legges mange barn alt for sent. De blir da overtrøtte og vanskelige å få til å sovne samt at de ofte sover mer urolig fordi de ikke oppnår den dype søvnen skikkelig. En baby på 3,5mnd kan du godt prøve å legge kl 19-19.30. Det hjalp hos oss. I tillgg er det viktig med rutiner på kvelden - et slags rituale som dere går igjennom hver gang. Knytt gjerne et symbol til dette i form av feks rolig musikk, en spesiell bamse el. Lag et rede i sengen hennes og evnt varm opp sengen med en varmeflaske el. Legg ansiktet oppi sengen til henne når du legger henne ned og snakk koselig med henne så hun glemmer at hun er lagt ned. Mine barn har i tillegg likt å ligge i babysafe/sovepose som er festet i sengen + dynen stappet nedi på begge sider av sengen slik at de ligger litt "fast". Det føles trygt.

Naphaug har også en metode hun kaller hysj-metoden som går ut på å hysje babyen i søvn. Du hysjer høyere enn hun gråter og justerer volumet etter hennes gråt. Etter hvert vil hun antagelig gi seg med gråtingen og det skal da holde å si hysj hvis hun begynner. Hysje-lyden er ganske søvndyssende....som en støvsuger..hehe

Jeg ville også forsikret meg om at hun er skikkelig mett når du legger henne. Prøv evt å gi en ekstra flaske med enten mm eller mme for å se om hun vil ha mer enn pupp (hvis det er det hun får da).

Les under andre debattinnlegg her så finner dere sikkert flere råd. Hun er uansett for ung til å ligge å skrike alene, men det høres det ikke ut som hun gjør heller.

Lykke til!

Skrevet

Takk for mange gode råd. Skal prøve hysj metoden. Vet du evt hvor en kan lese mer om den uten å kjøpe boken? Barnet får mme og jeg har laget sengen som et rede og hun sover i pose. Føler rutinene før legging er ok og forutsigbare men kansje jeg skal innføre en konkret som t.d kose med en bamse som er i senga. Bruker og en rolig spilledås som spiller i 10 min. Må og nevne at søvn på dagtid er i vogna (på tur) eller at hun sovner i armene mine. Ser at ho må lere å sovne selv etterhvert.

Skrevet

Ang hysj-metoden så kan du søke her inne så kanskje du finner noe. Men ellers kan du jo kjøpe boken hennes - den anbefales. Kan jo komme flere perioder senere også hvor det er bra med sovetips :-)

Skrevet

LÅN boken på BIBLIOTEKET!!! Har de den ikke, kan de bestille den fra et annet bibliotek.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...