Gå til innhold

gravid blikkenslager !!!!!!

Rintalathiel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann alle sammen...har akuratt begynnt i jobb hos et firma, nå for en månede siden. fant ut onsdag at jeg er gravid, 5uker på vei. Når er det lurt å si det til arbeidsgiver. Jobber som Kobber & Blikkenslager, og der har vi tunge løft hele dagen lang...Vil liksom ikke si noe når jeg bare har jobbet der en månde. + at jeg er Lærling..kan jeg få sparken for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Du bør kanskje fortelle din arbetsgiver så fort som mulig. Du skal ikke være redd for at få sparken, det har dem ingen rett til!!!!

Men du bør være forsiktig med tunge løft, spesielt nå disse 3 første månader... Derfor bør du fortelle det, så at du kanskje kan få redusert jobben din med litt mindre løft...:-)

Lykke til!!!!:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

For det første, nei du kan ikke få sparken for at du er gravid! :)

Det er lovfestet:)

Jeg er industrimekaniker og har nettopp funnet ut at jeg er gravid. fant ut det onsdag 21. nov.v et ikke hvor langt jeg er på vei enda, da jeg ikke rakk å få mensen etter at jeg sluttet på p-staven.:)

Jeg startet i ny jobb i slutten av juni og har prøvetid frem til jul. jeg og samboer har lenge ønsket oss barn, men bestemte oss for å prøve først når det nærmet seg slutten av prøvetida. jeg gikk hele tiden før jeg ble gravid og sa at jeg ikke skulle fortelle det før etter prøvetida.

Fant ut på onsdag at jeg var gravid, og nesten det første jeg tenkte var at jeg måtte fortelle det til sjefen min. Han tok det kjempebra, og var veldig glad på våre vegne. Vi ble enige om at siden jeg nettopp har funnet ut det selv, så skal vi vente med å si noe til noen andre på jobb før rundt uke 12. Han sa at om det var noe så måtte jeg bare si ifra, så skulle han tilrettelegge for meg:) Og ingen andre trengte å vite om grunnene enda til at jeg ble satt til annet arbeid. Om det var dager jeg ikke klarte å være på jobb pga f.eks. kvalme e.l. så måtte jeg bare si ifra. Som han sa; "Jobben skal ikke styre privatlivet ditt!"

Vi har tunge løft, en del kjemikalier/kjemikaliedamp o.l. Selvfølgelig har vi hjelpemidler som kraner og avsug, men man blir jo litt skeptisk likevel.

Tror du skal være forsiktig med tunge løft, det fikk i hvert fall jeg beskjed om.

Det er bedre at du sier ifra uansett om du er lærling og ikke har jobbet der lenge. Du må tenke på deg og babyen din:)

Håper jeg hjalp litt i hvert fall med å dele min erfaring:)

Lykke til!! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...