Gå til innhold

Sykefravær ved hormonbehandling - hva gjør dere?

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg en hyggelig beskjed fra sjefen min. Hun sier at når det gjelder hormonbehandlinger osv ved neste forsøk, kan jeg ikke bruke egenmeldinger til dette da det er "selvpåført". da må jeg evt ta permisjon uten lønn for de dagene jeg blir dårlig av hormonene. Kan dette stemme? Jeg vet at man ikke får fri til å gjøre selve behandlingen i utlandet og det er jo greit, men at jeg reagerer på hormonene kan jeg jo ikke noe for. Hva gjør dere?

Fortsetter under...

Jeg har brukt egenmelding hvis jeg har trengt det.Ingen som har noe med hvorfor du er borte fra jobb.Men hvis du er veldig plaget,så bør du be om en sykmelding fra din fastlege. Min lege har iallefall vært veldig behjelpelig ang IVF.

Hallo??? Det er det verste eg har hørt. Eg har både vært sykemeldt men også brukt egenmeldinger i prøveperioden. Selvfølgelig kan du bruke egenmeldinger hvis du har flere. Arbeidsgiver har faktisk ingenting med hva som feiler deg verken ved egenmelding eller sykemelding. Ved sykemelding ser de jo heller ikke diagnosen som står på sykemeldingene. De skal forholde seg til at du ikke er i form til å gjøre jobben din. Hormoner og forsøk er en påkjenning i seg selv, og det er helt vanlig å måtte bruke egenmelding/ sykemelding i forbindelse med det. Egenmeldinger er jo en rettighet du har enten du har hodepine og er dårlig av hormoner, er nedfor pga av prøving eller om det er en fillete influensa. Må sei eg er overraska over sjefen din, anbefaler deg å ta ein skikkelig prat med henne.

Lykke til!

Tusen takk for gode svar, det hjalp! Jeg skal ta det skriftlig med henne - dette var bare dråpen i en lang rekke med elendige personalpolitiske runder. Så mye for å være ærlig liksom. Vil hun ha krig, skal hun få krig ;) Har heldigvis en god fastlege og en sympatisk gynekolog.

Tuuuusen takk for innspill!

Helt sykt å si noe sånt som sjefen din klarer å få lirt ut av seg!!!!

Går ikke ann, ingen har noe med hva du bruker dine egenmeldinger på.

Jeg har selv brukt egenmeldinger, og siden jeg jobber for staten har jeg også krav på permisjon med lønn for å gå til spesialist. Ellers så har jeg brukt både sykemeldinger og aktiv sykemeldinger.

er bare å ta ut egenmld.kan jo være andre grunner til at du er borte også.

utrolig dust arbeidsgiver da...aarrgghh....sett henne på en runde,så kanaskje hun forandrer mening.

lykke til:-)

Annonse

Hei

Klart du har rett på å bruke egenmelding!

Men som regel så går det fint med hormonstimuleringen altså.

Jeg har iallefall fungert fint med det og ikke hatt noen plager unntatt litt trykk følelse i eggstokken(brukte høy dose). Var veldig aktiv i den perioden også med sykling o.l. for å få god sirkulasjon.

Når du skal til uttak får du sykemeling frem t.o.m innsettsdag.

Helt på trynet må jeg si!

Selvpåført, hva annet valg har en liksom, kjenner jeg blir provosert!

Jeg ble og mye dårlig av medisinene, mye kraftig hodepine og veldig vondt i magen mot slutten av sprøytetiden! Min sjef vet og om alt og hun sa at hvis jeg trengte litt kortere dager innimellom trengte jeg verken bruke egenmelding eller få gradert sykemelding. Kunne bare skrive på delvis fravær og få lønn. Bruk av egenmeldinger var ikke noe problem om jeg trengte å slappe av hjemme noen dager.

Jeg kan ikke fatte at en sjef kan si at dette er selvpåført.....Å ikke kunne få barn på vanlig måte er jo pokker med ikke noe vi har valgt!!! Blir sint!!!!

Hvis sjefen ikke gir seg så hadde jeg gått til legen og fått sykemelding.

Enig med de over! For en idiot av en sjef!!!! Ville gått til legen og bedt om sykemelding for HELE perioden, så kan sjefen sitte der med skjegget i postkassa og få jobben med å få dekket opp alle vaktene dine!!! Uff,,,man skal jo ikke bruke sykemelding hvis man ikke er syk da, men kjente jeg ble ganske så provosert av sjefen din nå...

Lykke til framover i alle fall...

Hei du!

MAkan til arbeidsgiver du har?

Jeg har en fantastisk fastlege,, som har sykmeldt meg det jeg har villet,, kanksje litt mer en jeg ser en del her inne har. Men jeg blir veldig trist av hormonene og har det best hjemme,,jeg har og gått hjemme etter insetting,,

Går på vovlat ,der får man en uke sykmelding ved uttak og innsett. så har legen min hjulpet meg med resten.

Vi er ved vårt 4forsøk nå og da har jeg fortalt sjefen det og hun forsåtr meg veldig godt.. og det gjør de så mye bedre,

Nå er jeg på ruge dag 9 ..skal begynne og jobbe halvt fra mandag,

Det er så mye som skjer med oss inni vår lille kropp..syns man skulle få styre det som er best for en selv uten sånne spydige innvendinger fra arbidsgiver. ps,, ikke alltid det lønner seg og være ærlig..men stor sett.

Lykke til

KLEM GOLLIAT

Jøss, er dette takken for å være åpen overfor arbeidsgiver? Vanlig graviditet er da også "selvpåført", vil det si at man ikke kan bruke egenmeldinger under graviditet dersom man spyr og er kvalm?

Dette hørtes helt hårreisende ut, og om ikke sjefen din jenker seg noen hakk så hadde jeg jaggu hørt med legen om det var mulighet for sykemelding.

Viss man ska va arbetsgivare så borde man kanske lære sig lager og regler først. Du kan bruk dine egenmell som du vill. Det er dine. Og hade jag vart dig så hade jag brukt alle dager du har i en egenmell. (Visse har 3 dager andre har 6) Varfør gi bort noe till noen som ikke har mer medfølelse en så.

Stå på

Jeg mener å ha lest her inne at de samme regler gjelder ved ivf-behandling som ved normal gravididtet - det betyr vel at du har krav på fri? -og med lønn hvis du har sykemelding???

Uansett høres sjefen din ut som ei heks!

Lykke til :o)

mange klemmer

Annonse

Hvis du hadde sett statistikkene for 'endagers egenmelding' hadde du åpenbart blitt overrasket over hvor mange som er alkoholrelaterte!

Det finnes da både julebord og jobbtilstellinger hvor noenhver kan få for mye innabords? Og en rekke anledninger til å feire, selv om det er hverdag?

En bekjent av meg har hatt mange fuktige kvelder i serieinnspurten (fotball) for eksempel, hvor han har gått på pub og fått med seg kampen. En venninne må stadig på salgsmøter om ettermiddagene med jobben, og der er det ofte noen som drikker for mye. Min mann må til stadighet underholde utenlandske kolleger med middag på ukedagene, og det inkluderer sjenking.

Når det er sagt, så har jeg hatt ti forsøk, og ikke rørt alkohol. Min kommentar om selvpåført var ment å være morsom. Men det er jo ikke alle som har samme humor. Og det er heldigvis langt fra alle som er like gretne heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...