jenkas69 Skrevet 22. februar 2008 Forfatter #76 Skrevet 22. februar 2008 Hei:) Kjenner selv at det klør når huden blir tørr, men det er ikke noe mer enn det som er vanlig for meg når jeg ikke er gravid. Har kjøpt en spesiell olje på helsekosten (weleda). Spesielt mot strekkmerker står det på den, kjenner at huden blir veldig myk og og godt fuktet av den. Sikkert bare juks, vanlig bodylotion funker sikkert like bra, men jeg har latt meg bondefange... Har vel egentlig hørt at det er svært lite man kan gjøre fra eller til når det gjelder strekkmerker, men hittil har jeg ikke fått noen. Ikke at jeg bryr meg så veldig om akkurat det, kommer ikke til å felle mange tårer om de dukker opp. Nei, man får velge sine bekymringer med omhu:) Håper det bare er hormoner og tørr og strukket hud som plager deg evius! Som du sier, bekymringer følger gjerne med kunnskapen, men det er jo godt å vite likevel da, så man kan følge opp dersom noe kan tenkes å være galt. Kjenner selv at all informasjon tilgjengelig gjør meg bekymret på en måte, men trygg på en annen måte. Alltid bedre med en sjekk for mye enn en sjekk for lite. Så får du snart svar på blodprøven og kan puste ut istedet for å gå og tenke/gruble på det. Nei, nå skal jeg se om jeg får gjort unna et par "plikter" før jeg skal kose meg med masse deilige helgeaktiviteter (caffe latte, aviser, tur i solen, shopping i baby-butikk, spise god mat, lese bok m.m....) Ha det bra og kos dere alt dere kan i helgen/ferien! Klem fra
Ine:) Skrevet 2. mars 2008 #77 Skrevet 2. mars 2008 Hei jenter! Alt bra med dere og de små krabatene deres? Har du fått svar på de siste prøvene Evius? Og hvordan går det med kynnerne dine Jenkas? Med meg og lillegutt går det bra! Formen er heldigvis bedre etter ytterligere sykmelding. Bekkenløsningen er jo der, men det er lettere å ta hensyn nå og så håper jeg at trening i sal og bassengtrening gjør sitt. Kynnerne har i alle fall avtatt, og det er jo bra! Ikke lett dette med vogn. Vi har vel stort sett bestemt oss for en 4-hjuling. Ellers har vi bestemt oss for det meste av større ting som skal kjøpes inn, men kommer til å vente med innkjøpene til nærmere termin. Men litt innkjøp av babytøy blir det jo innimellom. Ha det bra og ha en fortsatt fin søndag!
evius fikk junigutt Skrevet 3. mars 2008 #78 Skrevet 3. mars 2008 Hallo jenter ) Det var bra at formen er bedre etter ytterligere sykmelding, Ine. Er du fullt sykmeldt nå? Får håpe at treningen hjelper på bekkenløsningen. Jenkas, håper kynnerne dine har roet seg ned litt, ellers må du love meg at du tar det rolig og får deg litt sykmelding evt. Har ikke fått svar på den siste prøven enda. Syns det klør mindre igjen nå, kanskje pga babyoljen jeg smører meg med. Skal kjøpe inn den oljen du anbefalte, Jenkas. Ellers skal jeg jobbe i morgen, så da sjekker jeg selv svar. Måtte en tur innom jobben i går pga kraftige kynnere og mensmurring siste dager, men heldigvis ingen påvirkning på livmorhalsen. Og den gode nyheten er at morkaken har trukket seg vekk fra åpningen. JIPPI!! Da kan jeg føde normalt når den tiden kommer. Min legekollega sa hun kunne sykmelde meg fullt nå, men ville at jeg skulle vurdere det litt selv. Jeg sa jeg ville prøve å se an litt til, men hvis kynnerne ikke roer seg, må jeg vel det. (Skal til fastlegen min på onsdag.) Og babyen hadde det fint på ultralyden i går, hadde blitt mye større siden ordinær ultralyd, og de mente han var + 15% større enn hva normalen er på denne tiden. Min datter var ganske stor ved termin (4,3kg på termindagen), så tipper denne også blir det. Er heller ikke så nøye på om strekkmerker dukker opp, men fikk ingen sist, og har ingen sålangt enda på magen. Men har fått litt på brystene, men det fikk jeg sist også. Håper dere får en fin uke og kos dere med masse herlige spark fra magen )
jenkas69 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #79 Skrevet 3. mars 2008 Hei igjen:) Bra at formen er bedre ine, lurt med sykemelding. Håper bekkenet ditt bedrer seg! Evius, ta det med ro nå da! Har hørt at mensmurringer sammen med kynnere ikke er så bra... Så flott at morkaken har trukket seg opp! Det var en god nyhet:) Formen min er bra, ikke så mange kynnere, ikke noe murring når de kommer heller, så jeg bekymrer meg ikke. God trening for livmoren med noen kynnere har jeg hørt... Lurer på dette med livmorstørrelsen da. Sist jeg var hos jordmor (ca to uker siden) lå den helt øverst i grenseland mellom grønt felt og det hvite. Jordmor sa jeg ikke skulle bekymre meg, ettersom hun mente at jeg hadde en fin mage og er slank i meg selv. Men nå synes jeg jo den har vokst veldig mye på to uker da, og selvfølgelig bekymrer jeg meg litt for om dette betyr at babyen vokser for mye... Kjennes som livmoren har vokst mye mer enn bare et par cm de siste to ukene. Jeg kjenner livmoren min tydelig, men det er jo vanskelig å måle den selv. Kanskje jeg bare fokuserer litt for mye på det, men klarer ikke la være å bekymre meg... Skulle ønske jeg bare kunne slappe helt av og ha tillit til at alt er helt perfekt og normalt:) Men det er masse liv i magen, og det er så koselig! Ser tydelig hvordan det bulker på utsiden av magen når han romsterer der inne! Håper du får gode svar på prøven i morgen evius! Ha en fin mandag med magene!
jenkas69 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #80 Skrevet 3. mars 2008 Altså; ville bare presisere: det jeg egentlig bekymrer meg for er jo ikke om babyen blir litt større enn gjennomsnittet, men for at han blir VELDIG stor slik at fødselen blir vanskelig. Eller at det er noe galt som ligger til grunn for et evt hopp i vekstkurven. Har forøvrig lest at livmorstr ikke nødvendigvis henger sammen med babystr. Stemmer det evius? (spør deg siden du er jordmor:) Nei, nå skal jeg slutte å bekymre meg for dette! Skal heller spørre litt mer på neste kontroll:) Vi snakkes!
evius fikk junigutt Skrevet 3. mars 2008 #81 Skrevet 3. mars 2008 Hallo jenkas. Jeg syns det er mange som ligger utenfor det grønne "normalfeltet", men de får ikke nødvendigvis store babyer av den grunn. Men så lenge man følger omtrent den samme kurven hele veien er det greit. Dersom man plutselig hopper langt over eller er langt under den kurven man har pleid å følge, bør man få en henvisning til ultralyd for å sjekke vekst og fostervannsmengde. Men dersom man går til flere forskjellige og måler sf-mål, kan kryssene variere litt ut fra hvem som måler også. Dersom man kke følger "kurven sin", trenger ikke det være tegn på at noe er galt med barnet. Det er bare en indikasjon på at babyen kan være stor, eller det kan være mye fostervann eller det omvendte dersom kurven har gått ned. Men det trenger ikke bety noen ting heller, for det kommer litt an på hvordan vi er bygd også, og hvordan man bærer babyen. Så et kryss i utkant av det grønne feltet skal man ikke stole helt blindt på. Jeg ligger også utenfor det grønne feltet. Jeg har sett mange som er utenfor det grønne feltet der babyen har hatt ganske normal vekt. Men dersom du går langt utenfor det grønne feltet, ville jeg bedt om en ekstra ultralyd etter hvert for å bedømme vekst. Dette ble visst litt langt det. Håper du forstod hva jeg skrev, og at du ikke går og er veldig redd for stor baby. Bare kom med fler spørsmål hvis du ikke fikk ordentlig svar på det du lurte på
jenkas69 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #82 Skrevet 3. mars 2008 Tusen takk for svar evius:) Jeg konkluderer med at jeg skal høre med jordmor på neste kontroll om hva hun synes om kurven min. Og så skal jeg la være å prøve å måle selv, jeg gjør det jo helt sikkert ikke på samme måte som henne likevel, så da er det jo dømt til å bli misvisende... Hvis jordmor blir bekymret så sendes jeg vel på ul. At babyen kanskje blir litt over gjennomsnittet gjør da heller ingenting så lenge han er frisk og sunn! Han er i hvertfall sprek nok:) Vi snakkes Stor klem fra meg
evius fikk junigutt Skrevet 4. mars 2008 #83 Skrevet 4. mars 2008 Heisan. Ja, det er nok smart å ta opp med jordmor på neste kontroll. Hun vet når man bør henvise til ultralyd. Og ja, å måle seg selv kan være veldig vanskelig. Men det kan jo hende du har målt riktig også. Som du selv sier, gjør det ikke noe om babyen blir over gjennomsnittet stor. Det tyder på at han har det bra inni magen din, og at morkaken og navlesnora fungerer bra og gir han godt med næring. Hvor høy er du forresten? I dag har jeg vært på jobb, og det har gått ganske bra. Er ikke totalt utslitt nå etterpå heller. Den blodprøven jeg tok, fastende gallesyrer, var fin. Og urinprøven som ble sendt til dyrkning var fin, så da er jo alt bare fryden og gammen! Skal til legen min i morgen på vanlig kontroll. Det blir nok en kjapp affære, tenker jeg. Vi snakkes snart igjen
jenkas69 Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #84 Skrevet 4. mars 2008 Hei igjen! Så bra at alt var fint med prøvene dine! Alltid deilig med positive svar som gjør at man kan senke skuldrene. Jeg er ca 166 cm høy. Ja, jeg håper og tror babyen får det han trenger i hvert fall. Jeg spiser sunt, røyker ikke (rart å skrive det, det virker så selvfølgelig, men etter å ha lest diverse innlegg her inne ser jeg jo at mange røyker selv om de er gravide) og er forsiktig med sukker og fett. Om han blir litt stor så er det greit, heller en litt robust baby enn en mager og liten baby! Men de blir som de blir, og som oftest går det jo bra med dem. Han sparker og tumler rundt der inne, tror jeg kjenner noen små føtter innimellom også. Utrolig morsomt å kjenne, jeg blir så fascinert og gleder meg til å legge meg om kvelden, for da setter han inn et ekstra gir og lager skikkelig show:) Så bra at det går greit å jobbe. Viktig å ikke slite seg helt ut på jobben ja. Må være en utrolig spennende jobb du har forresten! Sikkert veldig krevende og intenst også. Jeg skjønner godt at du ikke kan jobbe fullt nå, i en slik jobb. Hadde dere en fin ferie i forrige uke forresten? Ha en fin tirsdagskveld!
evius fikk junigutt Skrevet 5. mars 2008 #85 Skrevet 5. mars 2008 Hei igjen:o) Da er du jo ganske høy og har sikkert et bekken som går helt fint å føde et stort barn med også. Jordmor vurderer hele tiden hvordan fødselen går fremover, og dersom noe ikke forløper helt som det skal, blir lege kontaktet ganske raskt. Det kan være dårlige rier, noe med fosterlyden, et hode som f.eks ikke kommer nedover i bekkenet til tross for gode rier...alle parter ønsker å få et sprekt og friskt barn ut til verden. Man vurderer keisersnitt dersom det er dårlig eller ikke fremgang i fødsel, noe man kan se dersom det er for stort barn for bekkenet (som er ganske sjeldent), feilinnstilling av hodet, dårlige rier (sliten livmor). Så du og babyen din blir passet ekstremt godt på gjennom hele fødselen. Og mannen din også selvfølgelig ) Det kommer til å gå så bra selvom babyen blir stor:o) Ja, det er en veldig givende jobb å være jordmor. Trives kjempegodt! Det er et stort ansvar, og det kan være hardt både fysisk og psykisk. Premien er når man har holdt på en hel dag med en som skal føde, og få være med på den siste fasen der babyen kommer til verden. Der er så utrolig herlig å være med på denne flotteste opplevelsen som mennesker kan ha i livet, og til og med få være med på flere ganger i uka! Ha en flott onsdag )
jenkas69 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #86 Skrevet 5. mars 2008 Takk for beroligende ord. Dette skal nok gå fint. Har mange uker igjen, og på den tiden skal jeg lese bøker, gå på fødselskurs og ta fødselsforberedende akupunktur. Liker å være så godt forberedt som mulig:) Høres fantastisk og rørende ut å få være med på å ta i mot nye verdensborgere. Men at det er stort ansvar og en hard jobb kan jeg levende forestille meg! Tenk at det snart er påske! Jeg elsker denne perioden når det går mot lysere tider. Påsken er en herlig tid! Fridager, gule tulipaner, lammestek og påskeegg... Jeg gleder meg! Nei, nå skal jeg lage meg en kopp te og se om det er noe tidsfordriv på tv. Ha en fin kveld jenter, og kos dere med magene! Vi snakkes snart Klem
Ine:) Skrevet 5. mars 2008 #87 Skrevet 5. mars 2008 Hei jenter! Så fint at prøvene dine er bra Evius! Og så kjekt at du er jordmor og så flink til å komme med faglige og oppmuntrende råd til Jenkas og meg, og flere andre her inne på BIM! Det må også være et spennende yrke å komme så nær "livet" som du jo er daglig, men helt sikkert også veldig krevende i perioder. Selv er jeg 80% sykmeldt nå og det fungerer faktisk bra, både for meg og for arbeidsgiver. Ser dere har pratet litt om store barn... Deler de samme bekymringer som Jenkas her, siden jentene mine som ble født hhv før og på termin var 4 og 4,5 kg, og jeg frykter jo 5-tallet nå... Nå ligger han midt på skjema, og ikke over som søstrene, så det er jo ikke sikkert han blir så stor. Han har jo også en annen pappa. Har pratet endel med jordmor om evt stort barn, som har beroliget meg med at de vil sende meg til vekstestimering hvis lillegutt ligger an til å bli et stort barn han også. Hun sa også at de sjelden lot modne gravide gå særlig over termin da dette kunne øke risikoen for komplikasjoner. Kan ikke huske å ha lest/hørt noe om dette tidligere. Vet du noe om dette Evius? Uansett synes jeg det er godt å vite at jeg vil få tett oppfølgning mot slutten av svangerskapet. Og så vet jeg jo at jeg "kan" føde store barn, hadde raske og greie fødsler! Ser også frem til påske og koselige påsketradisjoner, og ikke minst at vi går mot lysere tider. Og så kommer jo sommeren, som blir spesielt spennende for oss alle... Jeg skal på BIM-treff mandag den 10. mars kl. 13. Hva med dere? Kanskje vanskelig dersom dere jobber fremdeles? Ha en fin kveld! Klem fra
evius fikk junigutt Skrevet 6. mars 2008 #88 Skrevet 6. mars 2008 Heisan ) Det med store barn, er nok noe flere bekymrer seg for, men dette går veldig greit! De fleste kvinner her i nord har store nok bekken til å føde store barn, så jeg bekymrer meg ikke for det. Og det er mange i dag som får barn over 4 kg (som regnes for stort), uten noe som helst komplikasjoner. Det med at modne gravide sjeldent bør gå over termin pga større risiko for komplikasjoner, var nytt for meg:o) Har ikke hørt om dette på de stedene jeg har jobbet (Ullevål og Gjøvik). Kan ikke huske å ha opplevd det heller (større risiko altså), men mulig din jordmor har lest det et sted eller at det praktiseres igangsetting der hun har jobbet. Er interessant å finne ut mer om. Ofte kan man lage komplikasjoner hvis man setter i gang fødsler før kroppen og livmorhalsen er moden nok til det. En flergansfødende, som deg, Ine, kan ved termin ha veldig moden livmorhals, og respondere bra på igangsetting av fødsel. Men dersom man forsøker å sette i gang før termin, kan det ta noen dager før man er i mål. Og de dagene er slitsomme ventedager. Derfor kan det være lurt å vente til kroppen setter i gang sine egne rier. Jeg skal forresten på sukkerbelastning neste uke pga stort barn tidligere, og alder over 38 år. Vi har større risiko for svangerskapsdiabetes, og bør sjekkes for dette en gang mellom uke 26 og 28. Skulle gjerne vært med på BIM-treff, men skal på jobb ) Vi snakkes nok snart igjen, jenter. Kos dere med magene deres.) Klem fra
evius fikk junigutt Skrevet 7. mars 2008 #89 Skrevet 7. mars 2008 Heisan igjen. Tenkte endel på spørsmålet ditt, Ine, ang. økt risiko for fødselskomplikasjoner hos modne mammaer. Mulig jeg misforstod litt? Var det kanskje risiko for komplikasjoner i svangerskapet jordmoren din mente? For vi har litt økt risiko i fht svangerskapskomplikasjoner, som f.eks svangerskapsdiabetes blant annet. Men har ikke hørt noe om at vi har flere komplikasjoner i fht fødsel, og det var det jeg svarte på i gårsdagens mail. Syns det er kjempeflott at du får god oppfølging, Ine, og det er betryggende for deg å vite at jordmor vil sende deg til vekstestimering hvis han ligger an til å blir stor ) Og det er jo kjempegodt å vite at man klarer å føde store barn, så jeg er helt sikker på at det går bra denne gangen også, Ine:o) Da har du jo allerede to barn, som har lagd veien til tredjemann. Jeg var visst fryktelig sliten i går (var på jobb i travel avdeling i går), så beklager hvis det var rotete og vanskelig skrevet. Nå ønsker jeg dere en kjempefin helg, Jenkas og Ine, med familie og barn både i og utenfor magen )
jenkas69 Skrevet 8. mars 2008 Forfatter #90 Skrevet 8. mars 2008 Hei jenter! Synes det er veldig greit å lese svarene dine evius, du er flink til å forklare:) Nå håper jeg du får en rolig helg og får slappet godt av! Det med svangerskapsdiabetes har jeg hørt om, vet at en av risikofaktorene er alder over 38. Det er heldigvis den eneste risikofaktoren jeg har, så jeg håper jeg slipper unna... Ingen har nevnt at jeg bør ta sukkerbelastningstesten, men tror jammen jeg skal be om det neste gang jeg er på kontroll. Lurer bare på en ting; er det veldig vanlig å få svangerskapsdiabetes uten noen symptomer som sukker i urinen, rask vektøkning e.l.? Har du fått beskjed om å ta testen Ine? Kanskje er det litt ulike holdninger ute og går, men jeg vil heller teste litt for mye enn litt for lite. Bra vi har internett, så vi vet hva vi kan be om:) Jeg kan heller ikke komme på bimtreff denne gangen pga jobb. Vi får se om det passer bedre neste gang:) Ønsker dere en riktig god helg! Klem
Ine:) Skrevet 9. mars 2008 #91 Skrevet 9. mars 2008 Tusen takk for gode svar Evius! Jordmoren min uttalte noe slikt som at "vi ønsker ofte ikke å la gravide på din alder gå særlig utover termin..." Og så sa hun et eller annet om fare for økte komplikasjoner... Jeg skal be henne utdype dette ytterligere på kontrollen i april. Jeg skal også til glukosebelastning kommende uke, samt kontroll hos fastlegen. Jeg forsto det slik på lege/jordmor at glukosebelastning er standard prosedyre for gravide over 38 år, men at det "syndes" mye her... Kanskje lurt om du spør legen din om det Jenkas? Jeg har heller ingen klare symptomer på svangerskapsdiabetes, så jeg håper testen bekrefter at alt er bra! Gruer meg litt til å drikke sukkervannet, og ikke minst å ikke få spise frokost til vanlig tid.... Ha en fin søndag! Klem,
evius fikk junigutt Skrevet 9. mars 2008 #92 Skrevet 9. mars 2008 Hei igjen jenter:o) I dag har jeg vært på jobb igjen, og bekkenet er helt "ute" etter en travel dag. Håper det blir bedre etter en natts søvn. Ja, gravide over 38 år skal egentlig ta sukkerbelastning mellom uke 26 og 28. Bare alder over 38 år er risikofaktor i seg selv, og du skal henvises til sukkerbelastning. Hvis det ser ut til å bli stort barn i tillegg eller tidligere har født store barn, er det også en risikofaktor. Dersom man har svangerskapsdiabetes, får man gjerne større barn, dersom man ikke får regulert den skikkelig med riktig kosthold. Sukkerbelastning kan taes hos egen lege eller legen henviser deg til laboratoriet på sykehuset der du skal føde. Man skal ha ganske høyt blodsukker før det gir utslag på stix. Leste et sted at det ikke gir utslag på stix før ved blodsukker på 10-15, og da er det litt for høyt. Derfor henvises risikopasienter til sukkerbelastning før man oppdager det i urinen. Gruer meg også litt til å drikke sukkervannet før jeg får spist frokost på morgenen....er helt avhengig av frokost....men skal nok klare meg.... Nå skal jeg hoppe (les: karre meg) til sengs. Gleder meg..... Ha en herlig uke begge to, vi snakkes ) Ha det hyggelig på treff i morgen, Ine ) Klem
evius fikk junigutt Skrevet 13. mars 2008 #93 Skrevet 13. mars 2008 Nå begynner denne tråden å bli lang Har vært på glukosebelastning i dag, og fikk beskjed om at jeg har glukoseintoleranse. Blodsukker var 8.3 to timer etter å ha drukket sukkervann. Bør ikke overstige 7.8 hos gravide. Og mellom 7.8 og 11.1 kalles det en glukoseintoleranse. Over 11.1 er det diabetes. Så kostholdet må revurderes. Spiser ganske sunn kost egentlig, og pga halsbrannen har jeg ikke spist noe særlig fete eller søte måltider, for da blir jo halsbrannen helt ekstrem....Spiser mye frukt, og håper jeg kan fortsette med det. Legen tar kontakt med meg etter hvert når hun får svaret fikk jeg beskjed om. Ellers var jeg på ultralyd i går. Skulle egentlig sjekke morkakens beliggenhet, men det gjorde jeg jo da jeg hadde så mye kynnere. Den hadde trukket seg vekk. De målte babyen i går, og den veier allerede ca 1200 g, og det er stort i fht til 26 uker. Det var normalt med fostervann og alt så fint ut med babyen heldigvis. Denne gangen så både mannen min og jeg veldig tydelig at det er en gutt (ikke spesielt sjenert han..hehe) Men da vet jeg i det minste hva som er litt av årsaken til at lillegutt blir såpass stor. Det var forresten ikke noe problem å drikke sukkervannet...trodde det skulle være skikkelig ekkelt, men det gikk helt fint. Hvordan har det gått med deg og sukkerbelastningen, Ine? Håper alt står bra til med dere, Jenkas og Ine. Vi snakkes Klem
Ine:) Skrevet 14. mars 2008 #94 Skrevet 14. mars 2008 Så leit at du har glukoseintoleranse Evius! Håper du klarer å regulere dette med kosten slik at du ikke tipper over grensa for diabetes. Godt å høre at gutten har det bra da, en skikkelig plugg ligger det an til å bli! Jeg var til kontroll og glukosebelastning i går. Verdien min etter to timer var 5,7, så legen var veldig fornøyd. Gutten min ligger også an til å bli en stor plugg, han er nå på vei ut av det skraverte feltet på helsekortet... Ellers er alle verdier helt fine, så det kunne ikke ha vært bedre rugeforhold for lillegutt. Ha en fin helg! Klem,
jenkas69 Skrevet 14. mars 2008 Forfatter #95 Skrevet 14. mars 2008 Det var da litt dumt evius, men ettersom jeg har forstått/lest meg til skal det kunne la seg gjøre å kostregulere dette, så håper det er slik for deg også. Får håpe du kan fortsette å spise frukt i hvert fall! Jeg vet ikke hvor mye info du får om hva du kan spise og ikke, men generelt synes jeg mange råd til oss gravide er av typen "hold-deg-unna". Jeg savner litt av typen "dette er bra for deg". Så hvis jeg får påvist glukoseintoleranse så vil jeg bestille en time hos en ernæringsekspert for å få noen gode råd til hvordan variere og gjøre kostholdet så spennende som mulig. Men kanskje er dette noe man automatisk får tilbud om gjennom det offentlige helsevesenet? Jeg har fått henvisning til glukosebelastning på fürst. Får vel vente til over påske, jeg er jo bare så vidt i uke 25 nå. Håper jeg får like bra resultat som deg ine! Legen mente egentlig ikke det var nødvendig for meg å ta den testen ettersom alle prøver hittil har vært fine. Men heldigvis er han en lyttende lege som tar meg på alvor, så henvisning fikk jeg. Og evius er jo et eksempel på at fine urin- og blodprøver ikke er noen garanti, så jeg drikker gjerne det sukkervannet jeg! Ellers er det godt å høre at dere har det bra, og at babyene i magene deres har det bra! Her er det også bra, og babyen både vokser og sparker! Jeg er jo så betatt, det er helt nydelig å kjenne små kroppsdeler gjennom mageskinnet når han holder på med turnøvelsene sine. Og det virker som han reagerer når vi snakker og synger til han. Vi er rett og slett sjarmert i senk! Nå er det påskeferie, og det blir bypåske i år. Tror jammen meg jeg skal investere i et strikketøy. Har ikke strikket på årevis, så det kan jo bli interessant... Får prøve meg på en liten jakke i lyseblått - heldigvis har jeg over 3 mnd på å bli ferdig! Har dere noen spennende påskeplaner da? Ha en riktig god helg! Vi snakkes. Klem
evius fikk junigutt Skrevet 17. mars 2008 #96 Skrevet 17. mars 2008 Hallo Jenkas og Ine Så fint at blodsukkeret ditt var så fint, Ine! Og håper ditt blodsukker også er fint over påske, Jenkas. Jeg fikk brev fra legen min om at de bare skulle følge med på urinen min fremover, om det blir noe sukker i den å stix. Ellers stod det ikke noe annet i det brevet enn at jeg hadde svak glukoseintoleranse. Det stod ingenting om hvordan jeg skulle forholde meg i fht kost. Jeg spiser jo omtrent ikke direkte sukkerholdige varer fra før, og kommer til å fortsette med det. Og tenker også at jeg bare fortsetter med den kosten jeg har. Det er jo på en måte bra at jeg har så mye halsbrann (forstå det den som kan, hehe), for den gjør at jeg holder meg unna sukkerholdig og fet mat ) Jenkas, jeg tror at dersom blodukkeret er såpass høyt at det nærmer seg diabetes eller ER diabetes, blir du henvist til en dietetiker av legen din. Men det er kun alderen som er den ene risikofaktoren du har i fht svangerskapsdiabetes. Så regner med at du sikkert har fint blodsukker. Oi, så flink du er, jenkas, som har tålmodighet til å strikke! Det ser så koselig ut å sitte med strikketøy, men de gangene jeg selv prøver, har jeg ikke tålmodighet til å bli ferdig. Jeg er ingen kløpper når det gjelder håndarbeid, nei ) Jeg skal ellers jobbe litt i påsken, og får muligens besøk av en venninne et par dager. Mannen min skal en tur på hytta (jeg tar ikke sjansen på å være langt unna forbindelse i år), og storesøster skal en tur til besteforeldrene sine. Kos deg med bypåske, jenkas ) Ønsker dere begge en herlig og avslappende påske, Ine og Jenkas. Kos dere med familien og de små føttene i magen )
jenkas69 Skrevet 27. mars 2008 Forfatter #97 Skrevet 27. mars 2008 Heisann jenter! Vel overstått påske! Her har det vært fint, selv om kong vinter returnerte for noen dager siden med masse snø... og jeg som trodde det var blitt vår. Men i dag har det vært sol og fint. Så fint at den halsbrannen din endelig kommer til nytte evius:) Utgangspunktet ditt er bra, siden du slipper å legge om kostholdet. Håper du koste deg med noen hjemme-alene-dager og venninnebesøk Håper du også hadde en fin påske ine! Og ellers håper jeg at alt er supert med dere begge to, med menn og barn og babyer i magen! Vi snakkes! Klem
Ine:) Skrevet 29. mars 2008 #98 Skrevet 29. mars 2008 Hei jenter! Påskeferien er forlengst overstått. Har vært på hytta, men bekkenet mitt og jeg har ikke vært på en eneste påsketur, men har nytt noen soldager i hytteveggen. Med unntak av bekkenet er formen super, og lillegutt vokser og trives! Så fint å høre at du ikke trenger spesiell oppfølgning og omlegging av kostholdet Evius. Men, det er jo greit å være litt ekstra påpasselig og sjekke jevnlig da! Hvordan går det med deg Jenkas, har vært gjennom glukosebelastningen nå? Hvordan ligger dere an mht anskaffelse av utstyr og slikt? Selv har jeg kjøpt inn endel klær og strikket litt, men ikke kjøpt inn noen "store" ting enda. Men har stort sett bestemt hva vi skal ha og kommer vel til å bestille det snart med levering et par uker før termin. Og så driver vi (dvs mannen min) og pusser opp litt på barneværelset. Ha en fin helg og kos dere med magene deres! Klem fra
evius fikk junigutt Skrevet 29. mars 2008 #99 Skrevet 29. mars 2008 Hei igjen jenter ) Håper dere har hatt det fint i påsken ) Her går det også veldig fint om dagen. Føler meg i sprekere form enn noensinne. Har endel kynnere og kjenner bekkenet også godt etter en arbeidsdag, men det at jeg omtrent ikke har hatt halsbrann de siste dagene er bare så utrolig herlig. Også er det så herlig å kunne se mål nå!! Det er så godt å vite at vi er i siste trimester!! Jeg gleder meg helt vilt til å møte babyen vår, det begynner å bli mer og mer virkelig at vi snart skal få treffe han ) Vi kjøpte kombivogn her om dagen vi - Brio. Tror det passer godt for oss. Den har fire brede hjul og virker meget solid. Den er god å kjøre samt at den kan gjøres om til sportsvogn når tiden er inne for det. Har ganske mye igjen å handle inn da, vi tar litt etter litt. Håper dere har det fint ) God helg. Klem fra
jenkas69 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter #100 Skrevet 31. mars 2008 Hei, og riktig god mandag til dere! Ja, nå er jeg sykemeldt, gikk til legen etter å ha filosofert over kynnerne en stund, og legen mente at jeg hadde vel mange av dem. Kraftige er de også, men de er ikke direkte vonde. Nå skal jeg ta det med ro en stund, så får vi se. Bekkenet og ryggen krangler litt, og jeg sover dårlig, så det blir deilig med et avbrekk kjenner jeg. Skal til glukosebelastning senere denne uken. Når det gjelder innkjøp er det kun litt klær som er i hus her også. Får vel sette i gang med de store innkjøpene snart. Nå går jeg snart inn i uke 28, og jeg gleder meg jeg også! Bare tre måneder igjen! Jeg gleder meg til å få tilbake kroppen min... Og til å kunne spise serranoskinke og brie... Og etterhvert kanskje til og med nyte et lite glass rødvin... sukk... Men aller mest gleder jeg meg til å møte babyen, se ham, holde ham, kose med ham, bli kjent med ham... Det blir rart å få livet snudd på hodet, men jeg gleder meg utrolig masse:) Så fint at du har sluppet halsbrann noen dager evius! Håper ellers at alt er superbra med dere! Ønsker dere en fin uke! Klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå