Gå til innhold

symptomer, ultralyd og hormoner:)

jenkas69

Anbefalte innlegg

Godt nytt år jenter!!

Så rørende du skriver, jenkas. Sitter med tårer i øynene.

I dag er det lørdag, det er så deilig med en fridag nå.

Har fri helt til tirsdag, og det er kjempedeilig å tenke på :o)

Mandag om drøyt en uke, skal vi på ordinær ultralyd og gjett om vi gleder oss. Har bestemt oss for at vi vil vite kjønn dersom det er mulig å se. Forrige gang ville vi ikke vite det. Har liksom en følelse av at det er gutt denne gangen, men vi får se da.....

Vil dere vite kjønnet hvis det er muligheter for det?

Ønsker dere en kjempegod helg!!

Fortsetter under...

Godt nytt år jenter! Jeg blir også rørt av det du skriver Jenkas, det er ikke tvil om at spiren din er svært ønsket og etterlengtet. Håper dere snart også får gode tilbakemeldinger på duotesten!

Vi skal også på ordinær ultralyd om et par uker. Ser frem til det! Vi vet allerede at vi venter en liten gutt, fikk jo muligheten til det under morkakeprøven. Veldig spesielt å vente gutt siden jeg har to jenter fra før. Har følt at det var en gutt hele tiden, så det blir kanskje gutt på deg også Evius?

Ha en fin helg begge to!

Klem,

Hei igjen jenter!

Jeg blir alltid litt sentimental og ettertenksom på nyttårsaften - på en god måte da:) Spesielt nå, når livet smiler! Ja, denne spiren er virkelig ønsket, og vi føler oss så heldige!

Pga juleferien (antar jeg) har ikke svaret på duotesten kommet, men jeg har nå fått vite pr telefon at det ser greit ut, og at i motsatt fall hadde vi blitt oppringt. (Hun hadde ikke lov å si noe mer enn som så over telefon.) Men det betyr jo at uansett hva tallene er så er de for 'gode' til at vi ville fått tilbud om videre testing i form av fostervannsprøve e.l. Det var mange på venterommet der oppe da vi var der for å ta prøven, så stor pågang i kombinasjon med mange helligdager forklarer nok at vi må vente så lenge. Men det er jo betryggende at dersom noe hadde sett alvorlig galt ut så hadde vi fått beskjed for lengst.

Så spennende at det er ultralyd-tid for dere snart da!

Skjønner godt at du synes det er spesielt med en liten gutt Ine! Morsomt da!

Og så blir det kjempespennende for deg Evius, om dere kan se det på ultralyden! Kanskje magefølelsen stemmer bra for deg også:)

Vi vil også vite kjønnet hvis de kan se det på ultralyden. Vi skal om tre uker.

Hvordan går det ellers med magene deres? Har dere blitt store? Synes det godt at dere er gravide nå? Og hvordan er formen ellers? Noen spesielle matlyster som har dukket opp? Spennende å høre hvordan det går med dere! Håper også at det har gått fint å begynne på jobb igjen, Ine!

Formen er bra her, er litt mandagstrøtt, men det er jo vanlig...

Ha en fin mandag videre jenter! Det er så deilig at sola har snudd!

Klem klem

Så godt at dere har fått vite at alt ser bra ut pr. telefon, jenkas. Dere ville ha fått beskjed dersom det var noe alvorlig galt med prøvene. Det er jeg også ganske sikker på.

Og det er ultralyden som veier tyngst, og den gikk jo bra:)

Magen har vokst en del her, ja, men fortsatt ganske liten i fht hva den skal bli :) Det syns ikke så godt enda at jeg er gravid, i hvertfall ikke for folk som ikke vet det. Kan jo se ut som jeg har spist mye i jula bare...hehe

Ellers er formen ganske bra bortsett fra all den halsbrannen. Fryktelig slitsomt. Lever på gaviscon og link hver kveld (og noen ganger om dagen også), men vet at det blir verre ettersom magen vokser...

Jeg gikk opp mye i vekt de første ukene (frem til uke 12), for da spiste jeg så ofte for å holde kvalmen unna+ at jeg ikke orket å bevege meg en meter en gang. Gikk opp mellom 8-10 kg. Men etter uke 12 har jeg ikke gått opp noe, og det kommer nok av halsbrannen.

Men ellers er jo formen veldig bra.

Har dere gått mye opp?

Ellers bryr jeg meg ikke så veldig mye om vekta akkurat nå, annet enn at jeg håper det går bort igjen raskt etterpå.

Hvordan er formene deres da?

Har magene begynt å komme?

Ja, det er herlig å vite at vi går mot lysere tider. Her har det kommet mye snø de siste dagene, og det gjør det jo også lysere.

Men gleder meg veldig til våren begynner å dukke opp, og det blir mildere i lufta......(er jo noen dager igjen til det)

Ha en fortsatt fin mandag !!

Hei igjen jenter!

Huff, det høres ikke godt ut med den halsbrannen din evius! Har lest et sted at lovehearts-sukkertøy skal hjelpe...? Har selv bare hatt helt milde og lette tendenser til det, da helst etter kraftige måltider på kveldstid, og synes det er ekkelt. Kan bare tenke meg hvor slitsomt det må være å ha dette mye!

Tror jeg har gått opp 3 - 4 kg til nå. Ca en av disse kiloene er nok den sedvanlige julekiloen som kommer hvert år.. Hehe.. Men nå er det gjeninnført et sunt "regime" her med variert og sunt kosthold, og godteri kun i helgen. Spiser sunt til vanlig, så det er ikke så vanskelig. Men er svak for kaker og godteri, så der må jeg bare sette noen grenser. Ikke fordi jeg er bekymret for vektøkningen, synes ikke jeg har lagt på meg mye, men fordi jeg tenker at selv om ikke jeg er overvektig selv så har ikke babyen godt av for mye sukker og fett. Har heller ikke lyst til å føde en kjempebaby...

Hvordan tenker dere rundt dette med kosthold?

Skal også ta meg i nakken og komme i gang med trening igjen. Føler bare at jeg er så trøtt og sliten etter jobb og helst vil hjem til sofaen... Prøver å gå meg en kveldstur innimellom da. Ellers er formen ganske bra.

Magen vokser og det blir stadig lettere å se at jeg er gravid. Men kanskje ikke gjennom store og tykke vintergensere. I påkledd tilstand ser det nok mest ut som jeg bare har spist veldig godt i julen ja:)

Og om jeg synes magen er stor nå så er det ingenting mot hvordan den skal bli!

Deilig at det har kommet litt snø, det lyser opp. Vinteren er fin nå! Og snart går det mot vår, det skal bli utrolig deilig. Vi har mye å glede oss til!

Håper dere er i god form og har en fin tirsdag! Snakkes

Klem

Hallo jenter!

Håper alt står bra til med dere.

Her går det veldig bra. Formen er fin, og kjenner bra med liv hver dag nå.

I dag var jeg på ultralyd, og vi fikk en veldig nøyaktig og fin ultralyd, og alt så veldig bra ut med babyen. Når det gjelder kjønn ville vi jo vite det, og det var veldig tydelig å se at det ligger en liten gutt i livmoren min!! Og jeg fikk en ny termin 18.juni, litt senere enn jeg hadde trodd (og hørt ut fra de to ultralydene vi har vært på), men han kommer når han kommer uansett!

Det eneste jeg syns var litt skummelt var at morkaken dekket delvis indre mormunn, men skal tilbake på kontroll i uke 28 for å sjekke om den har trukket seg opp til da. Det mest vanlige er at den trekker seg opp ettersom livmoren blir større, så krysser fingrene for at den gjør det i mitt tilfelle også. Ellers må det bli keisersnitt, og det vil jeg i utgangspunktet ikke.

Men det er jo veldig tidlig enda, så mye kan jo fortsatt skje.

Håper dere har det fint og koser dere med de voksende magene:o)

Klem fra

Annonse

Så FLOTT at det gikk så fint på ultralyd, Evius! Det viktigste er jo at alt ser bra ut med babyen! Og hvis de sa at det vanligste er at morkaken trekker seg oppover etterhvert så gjør den sikkert det.

Gøy at magefølelsen din stemte ang. kjønn på babyen da... Hadde helt rett du:)

Rart det der med terminer, men har hørt at det er vanlig at den flyttes frem eller tilbake til tross for tidligere ultralyder eller den gravides egen kunnskap om befruktningstidspunktet. Men som du sier; han kommer når han kommer uansett.

Så deilig det må være å ha hatt en så positiv opplevelse i dag, og godt å høre at formen er bra! Morsomt å kjenne liv da sikkert. Jeg vet ikke, men lurer på om jeg såvidt har kjent noe jeg også. Men er slett ikke sikker... Gleder meg til å kjenne ordentlig! Ellers er alt bra, formen er fin.

Snart er det vel ul for deg også Ine? Spennende greier! Håper alt er bra med deg også, og at formen din er fin!

Vi snakkes jenter

Klem

Hei!

Koselig å høre at det går bra med dere, at magene vokser og at ultralyd og slikt forløper som det skal. Håper morkaken din flytter seg Evius, slik at det blir vaginal fødsel på deg.

Selv har jeg også vært på ultralyd. Alt er heldigvis bra med den lille gutten vår, som virker å være en aktiv liten krabat. Terminen er flyttet til 17. juni. Jeg er så utrolig lettet og glad og nyter virkelig det å gå gravid. Det til tross for at jeg har fått bekkenløsning, som helt klart setter store begrensinger ift hva jeg kan gjøre og ikke gjøre. Magen begynner virkelig å vises, og nå vet "alle" at jeg er gravid. Jeg har hittil gått opp ca 1-2 kg, men regner med kraftigere økning nå når jeg må holde meg mer i ro. Om et par uker begynner jeg med bassengtrening for bekkenløsningen, og til uka er det gravideyoga. Det blir spennende!

Snart er det helg, og det skal bli godt! Til tross for delvis sykmelding så merker jeg jo at overskuddet ikke er på topp. Ønsker dere en riktig god og avlappende helg!

Klem,

Hallo igjen :o)

Lenge siden sist, Ine, godt å høre at du har det tålelig bra. Kjedelig at du har fått bekkenløsning.

I helger, på kvelder og netter har vi minstebemanning på jobb, og hvis det er veldig travelt da, kjenner jeg det godt i bekkenet i flere dager etterpå.

Skal til legen på tirsdag, og da tror jeg at jeg skal be om delvis sykmelding litt pga bekkenet, men også pga morkakens beliggenhet. Håper det er mulig. Er litt redd for å provosere frem blødning, fordi jeg ikke tar det rolig nok....

Det er vel snart ordinær ultralyd for deg også nå, jenkas? Til uken kanskje? Blir spennende å høre om det blir gutt eller jente. Hva har du følelsen av selv?

Jeg skal jobbe hele helgen f.o.m i kveld, og håper på vakter der vi har litt tid til hver pasient.

Ønsker dere en fin helg :o)

Klem,

Hei igjen jenter!

Ukene flyr av gårde... Alt vel her, formen er bra så dette er en god periode i svangerskapet. Føler meg helt som vanlig (som før gravid), ingen plager ennå og håper det varer. Jobber fullt og det går helt fint enn så lenge. Men skulle formen bli dårligere så vil jeg ikke nøle med å be om delvis sykemelding dersom jeg føler det er best for meg og babyen.

Går rundt med et smil om munnen og bare nyter å være gravid, gleder meg for hver dag med den voksende magen og den sterke kjærligheten jeg føler for lille baby i magen. Nesten som å være forelsket:) Og det nærmer seg ul nå, skal av gårde til uka og bare håper så inderlig at alt er bra med den lille!! Har egentlig ingen følelse av kjønn, men ettersom jeg er i så god form så kan det kanskje tyde på gutt...? Noen sier det...

Så godt å høre at ultralyden gikk bra for dere også Ine!

Men synd du har fått bekkenløsning. Håper trening holder det i sjakk, du er flink som går på både bassengtrening og yoga!

Har du fått sykemelding Evius? Håper det, for det høres ut som det hadde vært fint for deg nå som du har både bekkenplager og det med morkaken i tillegg. Tror det er kjempeviktig å kjenne etter på kroppen nå, og ikke strekke strikken for langt. Det gjelder oss alle!

Så er det helg igjen da, deilig med noen late dager:)

Ønsker dere en riktig god helg!

Klemmer

Så godt å høre at du er i fin form Jenkas, og at du koser deg sånn med din gravide mage! Jeg kjenner igjen følelsen av å bare gå rundt med et stort smil og kjenne på den gode følelsen jeg har i hele kroppen. Og så er det så godt å se at mannen min har det omtrent på samme måte! Jeg var forresten på BIM-treff forresten, noe som var veldig hyggelig! Håper at også du slenger deg med dersom du har lyst og anledning!

Håper det går bra med deg også Evius! Ta vare på deg selv nå!

Ha en fin og avslappende helg begge to!

Klem,

Så godt å høre at alt står bra til med dere, jenkas og ine.

Ønsker deg lykke til på ultralyd denne uka, jenkas :o)

Det blir spennende, du må fortelle alt ;o)

Ja, det kan beskrives som en forelskelse å gå sånn og glede seg, men bare vent til babyen kommer ut, da blir man jo helt tullete i positiv forstand!!! :o) Sterke følelser som spiller inn.

Jeg har 50% sykmelding nå, og det fungerer veldig bra. Hadde vært fælt ikke å skulle vært på jobb i det hele tatt, føler meg jo veldig trygg der i nærheten av alle kolleger. Men det er ved de travle vaktene at det blir litt tungt å jobbe, så godt å kunne ta det litt rolig på halvtid og ha mulighet til å hente meg litt inn.

Så morsomt at du har vært på BIM-treff da, Ine, det kunne jeg også godt tenke meg å være med på en gang, men tror jeg vil vente til det blir litt mindre snø og isete veier. Er litt redd for å kjøre lange distanser med vanskelige kjøreforhold, og her er det masse snø foreløpig. Så jeg følger litt med på når det kommer treff, også slenger jeg meg på etter hvert hvis det passer seg sånn.

Er det sånn at det er med både de som har født og gravide?

Ha en flott arbeidsuke, jenter.

Vi snakkes :o)

Hei igjen:)

I går var vi på ultralyd:) Så gøy! Vi får visst junigutter alle tre! Var lett å se at det ligger en gutt i magen her også.

Fikk termin 29. juni, så får vi se om lillegutten vår har tenkt å komme omtrent da, eller vente til juli. Ellers så alt bra ut, det ble ikke oppdaget noen avvik. Kjenner en stor lettelse, selv om jeg ikke hadde noen grunn til å tro at noe var galt heller. Men rart med det, hvordan man går og bekymrer seg likevel. Har det noe med alderen å gjøre tro? Men mest av alt smiler jeg og koser meg! Gleder meg enormt til sommeren!

BIM-treff høres artig ut, kan godt tenke meg å bli med på det en gang!

Håper alt er bra med dere to, og med barna, mennene og magene deres også!!

Bra du får tatt det litt mer med ro nå Evius!

Må løpe videre, hektisk dag, måtte bare innom og oppdatere dere og ønske dere en riktig god helg!

Vi snakkes!

Klem

Annonse

Hei jenter!

Så bra at det gikk bra på ul Jenkas! Nå er det bare å senke skuldrene og nyyyte resten av graviditeten! Og så så morsomt at du også venter gutt!

Så bra at du har blitt 50% sykmeldt Evius. Håper du føler at det avlaster tilstrekkelig. Jeg er også selv 50% sykmeldt og synes det er godt å ha noen "hviledager" innimellom. Jeg har imidlertid ikke noen som avlaster meg, så i realiteten har jeg 100% stilling på halve tiden... Det er jo arbeidsgivers ansvar, men jeg føler det sliter ekstra på og blir ekstra stressende når jeg er på jobb. Jaja, kan ikke gjøre annet enn å forsøke å distansere meg fra det. Uansett, min fokus er hos lillegutt og meg selv - ingen tvil om det!

Ellers har jeg det bra og formen er fin, hvis en ser bort fra bekkenet da. Har begynt på yoga for gravide, noe jeg virkelig kan anbefale om dere ikke allerede er i gang. Ellers skal jeg begynne hos fysioterapeut som jobber spesielt med kvinner med bekkenplager.

Ha en fin helg begge to! Ta vare på dere selv og magene deres!

Klem,

Hallo jenter :o)

Så morsomt da, jenkas, at du også venter en liten gutt!!! Og så fint at alt så bra ut på ultralyden.

Ja, merker at alderen gjør en mer bekymret ja. Var ikke sånn da jeg var yngre.

Det avlaster bra å være 50% sykmeldt foreløpig i alle fall. Har mer overskudd hjemme også nå...

Uff, det er kjempeslitsomt, Ine, når du må gjøre det du pleier på halve tiden. Skjønner at det er litt ork å ta det opp med sjefen også, hun/han burde jo skjønne det.

Håper dere får en herlig helg :o)

Jeg skal jobbe i helgen, men det blir bare én vakt pga sykmeldingen.

Vi snakkes da.

Klemmer :o)

• 2 uker senere...

Hei igjen jenter!

I gang med enda en ny uke. Nå er jeg halvveis (pluss noen dager:-). Magen vokser, den synes godt nå. Alt står bra til, men har vært veldig trøtt noen dager nå. Håper det går over litt, og at energien vender tilbake igjen. I dag har jeg bare lyst til å ligge på sofaen, så da er det akkurat det jeg skal gjøre:-) Uten dårlig samvittighet til og med!

Kjenner masse liv i magen om dagen! Veldig morsomt! Virker som han er ganske aktiv, han lille som har bosatt seg i min mage.

Hvordan er det med dere om dagen da? Har magene blitt store? Og kjenner dere mye liv der inne nå?

Håper dere, og babyene, er i storform!

Klem fra

Så bra at alt er bra med deg og den aktive krabaten din Jenkas! Trøtthet og synkende energinivå må en vel regne med utover nå, kroppene våre gjør jo en kjempejobb i tillegg til alt det "vanlige" den ellers gjør hjemme og på jobb... Det er da viktig å lytte til kroppen og innta sofaen når en føler for det!

Leieboeren min er også en aktiv krabat som vet å sparke fra seg. Sparkene kjennes nå godt utenpå magen også, til den vordende fars og storesøsters store glede. Selv synes jeg det er så godt å få disse små sparkene og dultene som forteller meg at han har det bra der inne, og trener på å bli stor og sterk til han skal komme ut å hilse på oss... Og magen synes bra i landskapet nå ja...

Merker at formen begynner å bli litt dårligere. Bekkenløsning og litt ryggplager setter store begrensninger for meg, så det blir minst mulig gåing her i gården! Har også endel kynnere som til tider kan være ganske vonde, spesielt hvis jeg er på jobb og ikke har mulighet til å slappe av. Men, jeg klager ikke så lenge alt går bra med den lille!

Ha en fortsatt fin uke! Kanskje vi sees på BIM-treff snart?

Klem,

Så fint at alt er bra med dere, Jenkas og Ine :o)

Ja, er det ikke herlig å kjenne de små sparkene?

Noen ganger ser og kjenner det ut som han ommøblerer alt inni livmoren, for det er så mye aktivitet som sees godt utenpå magen.

Pleier stort sett å kjenne mye etter å ha spist, men også etter at jeg har lagt meg om kvelden. Det er akkurat som han våkner opp litt, når jeg går til ro. Enkelte dager innimellom er det roligere nedi der (men ikke helt stille altså), akkurat som han trenger litt hvile han også. Hvis jeg tar litt på magen da, gir han meg et lite spark for å vise at han er der. Jeg hadde en sånn roligere dag i går, og merket at jeg ble litt bekymret når kvelden nærmet seg. Men i dag har han sparket mye og kraftige spark igjen. Så da trengte han vel bare en hvile/sovedag han også. Kanskje han lå litt annerledes inni der, slik at jeg ikke kjente sparkene så godt heller.

Er det sånn hos dere også?

Jeg vet at fra uke 28 skal vi registrere spark daglig, og hvis babyen er roligere en dag da, skal man ta kontakt med fødeavd.. Men når de er så små, som nå, har de ikke noe regelmessig mønster enda, så regner med at det er normalt.

Ellers er formen fin. Kjenner også bekkenet litt, særlig hvis jeg har gått en tur eller etter en hard vakt på jobb. Halsbrannen er jo der også.

Også har jeg begynt å bli litt trøttere igjen jeg også....så sover litt mer enn vanlig.

Ja, kanskje vi sees på BIm-treff snart. Når føret blir bedre, skal jeg nok tøre å kjøre til Oslo jeg og. Er litt redd på vinterføre.

Håper dere får en fin uke :o)

Klem

Hei igjen!

Au au.. bekkenløsning høres vondt ut! Selv er jeg heldig, og har ikke merket noe til det, ennå.. Ingen ryggvondt, og ingen halsbrann. Ja, jeg er heldig, håper bare det varer..

Kynnere har jeg innimellom, ikke vonde, men har fått beskjed av legen om å si fra hvis dette merkes i større grad når jeg er på jobb enn ellers, for da kan det være et signal om at jeg skal roe ned litt.

Så godt å høre at babyene deres koser seg og sparker og er aktive!

Det varierer her også, fra dag til dag, hvor mye jeg kjenner. Og aktiviteten tar seg opp når jeg legger meg ned. Da kjennes det utenpå magen også. Veldig morsomt! Det er ennå så tidlig at jeg har tenkt at det ikke betyr noe galt om han er roligere en dag. Kan ha noe å gjøre med hvordan han ligger også kanskje? Skal snakke litt om det på neste kontroll, for det er greit å vite hva man skal kjenne etter.

Har dere begynt å handle noe da? Det har jeg, og det er så koselig! Jeg tror dette barnet kommer til å få nok klær..

Hadde vært veldig hyggelig med bim-treff ja! Skal se når det blir neste gang, og prøve å få det til. Jeg bor jo i byen. Skjønner godt at du ikke liker å kjøre på vinterføre evius!

Ha en fin uke videre!

Klem klem

God morgen:o)

Er visst litt mer bekymret denne gangen enn jeg var sist, merker jeg. Kommer kanskje med alder og erfaring + yrke kan vel også ha litt å si (selvom jeg var jordmor da jeg fikk barn sist også). Når det gjelder baby i magen før uke 24, har ikke vi så altfor mye å gjøre med dem på føden, så merker at jeg ikke kan så mye om bevegelsesmønster på de små. Men tror de sover ganske mye i tidlig fase. Så da er det jo normalt at de ikke beveger seg så mye hele tiden. Dessuten har de veldig god plass enda, og kan sikkert snu mye på seg og sparkene kan kjennes på forskjellige steder.

Ja, har begynt å handle litt tøy, litt lyseblått :o)

Men ellers har jeg bare skrevet en liste over alt vi trenger, så får vi begynner å handle inn de store tingene etter hvert. Tenkte å dra en tur til Sverige å se på vogn blant annet, har hørt at prisene er tusenlapper under norske priser.

Det er så utrolig rart å tenke på at vi går med en person inni oss, som lever sitt eget liv helt alene inni der. Og det er så herlig å kjenne sparkene som beviser at han er der. Vi gleder oss utrolig til å møte han, og nå er vi over halvveis alle sammen!

Ha det fint:o)

Vi snakkes snart igjen

Klem

Hei på dere, jenter og gutter!

Her strutter magen og junior har til tider et skikkelig turnshow der inne. Han må vel benytte seg av sjansen nå, for snart blir det vel for trangt. Trives utrolig godt med å gå gravid denne gangen, men bekkenløsning og kynnere setter dessverre store begrensninger for meg og er til tider ganske smertefullt. Er nå 80% sykmeldt, og håper hverdagen vil bli litt lettere etter det. Legen ville sykmelde meg 100%, men jeg er ikke helt klar for å slippe jobben helt ennå kjenner jeg.

Ellers har vi såvidt begynt å shoppe litt lyseblått og slikt. Og så har vi så smått klart å bestemme oss for vogn. Koselig å begynne å planlegge og handle inn til han...

På tirsdag reiser vi på vinterferie, og det skal bli godt å komme seg litt bort, selv om det verken blir ski- eller fotturer for min del.

Ha det bra, alle fire!

Klem fra lillegutt og

Hei igjen!

Så spennende at du er jordmor evius, det visste jeg ikke, selv om jeg jo har fått med meg at du jobber innenfor bransjen:)

Kan tenke meg at det må være litt spesielt å ha den jobben nå som du er gravid selv.

Bra at du trapper ned jobbingen enda mer ine. Høres ut som en veldig god ide for deg som har bekkenløsning.

Hmm... i morges hadde jeg litt vondt i symfysebenet, lurer på om det kan være tegn på begynnende bekkenløsning, men håper inderlig det ikke er det. Nå er det bra igjen, det gikk over før jeg sto opp.

Vogn ja, hvilken vogn går dere for? Det er neimen ikke lett å velge, det finnes jo så mange ulike typer... Hvilke kriterier har dere hatt for valget?

Jeg er opptatt av at vognen skal være god å ligge i - ikke for trang - og at den skal være stødig og trygg og god å kjøre på ulike typer underlag. Og helst ikke ha for tung bag, slik at jeg klarer å bære den. Så er spørsmålet om vi finner en vogn som tilfredsstiller alle behovene, eller om vi kanskje må kompromisse litt...

Ellers er jeg enig i at det er veldig koselig å planlegge og handle inn til den lille:)

Høres deilig ut å reise bort ine, selv om det ikke blir de lange skiturene i år så er det alltid deilig med litt miljøforandring! Kos deg masse og ha en super vinterferieuke!

Og ha en kjempefin uke du også evius, enten du jobber eller har fri!

Vi snakkes!

Klem

Hallo igjen "guttemager" :o)

God tur på vinterferie, Ine :o). Kos dere masse.

Er godt å komme seg bort litt også, selvom lang biltur kanskje ikke gjør at bekkenet blir så godt. Du får rigge deg til, så du finner en god stilling. Og så kan det kanskje være godt å ta litt pauser innimellom i kjøringen.

Vogn synes vi er veldig vanskelig også, men som du sier, jenkas, er det viktig at den kan kjøres på flere ulike typer underlag og at den er god å ligge i for babyen. Har prøvd flere typer i butikk, men det er veldig vanskelig å bestemme seg for noe. Skal vi ha 3 hjul eller 4 hjul? Er det noen som har erfaring med hva som er best?

Får håpe du slipper å få bekkenløsning så tidlig, Jenkas, det er ikke godt. De fleste får vel mer eller mindre bekkenløsning mot slutten, det sørger hormoner for, og det er viktig at bekkenet blir mer "løst" når man skal føde.

Jeg har vært på kontroll i dag, og det var kjempefint :o) Var hos en kollega som jobber på helsestasjonen. Har bare vært hos lege frem til nå, men det er jammen godt å gå til jordmor. Må reklamere litt for jordmor altså: Hun har mye bedre tid, og lytter til det jeg sier. Og kommer med gode råd og masse nyttig informasjon. Det er godt å komme til en som forstår deg. Jordmor setter av 1 time.

De to gangene jeg har vært hos lege har vært helt greit, men legen har jo ofte ikke satt av noe særlig mer tid enn til det aller nødvendigste. Og det merker man også på hele kroppsspråket, at de har dårlig tid.De setter vel av 10-15min. De har ikke tid til å lytte noe særlig til hvordan du har det. Og de har ikke så mye kunnskap om svangerskap, fødsel og barseltid som jordmor har. Det var reklamen for i dag, sikkert ikke alle som er like fornøyd med jordmor heller.....

Kontrollen gikk nå i alle fall fint, fin fosterlyd, fint blodtrykk, fin urin. Storesøster var med også, og fikk høre fosterlyden for første gang, som hun syntes var veldig fint.

Ellers har jeg begynt med kløe over magen, ben og armer og skal ta fastende lever og gallestatus i morgen tidlig på jobb. Håper det ikke er noe alvorlig...men at det bare er litt tørr hud og hormoner som gjør det. Glad for å bli fulgt opp så godt, og at det blir tatt alvorlig. Siden jeg ikke klør inni håndflater og under føttene, tror jeg at det er helt uskyldig selv.

Jenkas, jobber du fullt enda?

Her er det vinterferie i uke 9, og da har storesøster og jeg tenkt oss en liten tur til Oslo og besøke familie og venner. Far har ikke ferie, så da får vi jentene kose oss litt.

Da håper jeg dere får en fin uke alle sammen.

Klem

Hei hei!

Har du funnet ut noe mer om kløen evius? Håper det ikke var noe å bekymre seg for! Jeg har hørt om svangerskapskløe, men aner ikke hva det innebærer? Sikkert fordi jeg ikke har klødd selv og dermed ikke har googlet det...

Ja, jeg jobber som før, men har nå hatt noen dager på sofaen i horisontal stilling pga dårlig form. Tror det er noe som går om dagen, og ikke relatert til svangerskapet. Men jeg er mye flinkere til å roe ned når formen er dårlig enn jeg er når jeg ikke er gravid.

Har vært hos jordmor denne uken jeg også. Veldig hyggelig opplevelse! Legen min er grei, men føler ikke han vet så mye om svangerskap, jeg må spørre selv, og som førstegangs vet jeg jo ikke nødvendigvis hva jeg skal spørre om... Alt vel med blodtrykk, urin og hjertelyd. Har litt kynnere og har fått beskjed om å følge godt med om det blir mye og om de evt blir regelmessige og vonde.

Når det gjelder vogn tror jeg at jeg har bestemt meg for 4 hjul da jeg innbiller meg at dette er stødigst og tryggest, men jeg snakker jo ikke av egen erfaring her. Det er kun magefølelsen som sier det. Vet om flere som er kjempefornøyde med sine 3-hjulinger.

Så koselig med jenteferie til uken da evius! Håper dere får en kjempefin uke! Håper du nyter ferien din også ine!

Vi snakkes!

Klem til store og små

Hallo igjen :)

Har tatt blodprøver, har ikke fått svar på alle, da den viktigste prøven sendes til Riksen. Men de jeg har fått svar på så veldig fine ut :)

Den alvorlige svangerskapskløen kommer gjerne ikke før siste trimester og årsaken til det er økt mengde av gallesyrer i blodet. Lekkasje av disse gallesyrene til huden gir den fæle kløen.

I alvorlige tilfeller, gir denne tilstanden økt risiko for intrauterin fosterdød eller fortidlig-fødsel.

Huff, ikke godt å vite for mye heller.....man blir litt hypokonder av det...:o)

Klør fortsatt, men regner med og håper på at det er pga hormoner, hud som strekkes og tørr hud. Syns det hjelper litt med baby-olje faktisk.

Det er bra du er flink til å ta det med ro når formen ikke er helt bra, jenkas. Tror det er kjempeviktig å lytte til kroppen sin, og ta hensyn til at man bærer på den liten baby i magen. Så fint at alt er vel med blodtrykk og urin og at hjertelyden er fin.

I fht kynnere er dette helt normalt, for livmoren holder på å "trene seg opp" til fødsel. Kynnere sies å ha en positiv effekt på sirkulasjonen til og fra morkaken også. Etter hvert som man nærmer seg termin, vil man få fler og fler kynnere, som til slutt vil gå over i rier.

Det som ikke er normalt er når kynnerne blir regelmessige og smertefulle. Da er det ikke kynnere lenger, men rier. Så viktig at du passer på dette :o)

Hvis man har mye kynnere tidlig, er dette et tegn på at man skal ta det litt roligere.

Håper dere får en fin uke, jenkas og Ine.

Masse klemmer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...