Gå til innhold

Da har endelig gutten vår ankommet!

yasumi

Anbefalte innlegg

11.11 kl 03.21 kom Amund til verden og veide 3365 gr + 51 cm. lang. Verdens skjønneste :-)

Hele forrige uke gikk med til hardt arbeid for å modnes: Tok modiningsakupunktur, ble tøyd litt og bøyd litt i livmorhalsen, homeopatmedisin mm. Lørdag kl 18.30 kom vi tilbake fra den siste modningsakupunkturen og undersøkelsen på ABC, var knapt kommet inn døra hjemme før riene startet kl 19 med 7-8 minutters mellomrom og slik fortsatte det, det ble kortere og kortere mellom riene, de gikk over i hverandre av og til også, fikk liksom ikke henta meg mellom riene, så etter noen telefoner til ABC dro vi opp rundt kl 24 (trodde vi kom til å bli sendt hjem pga. falsk alarm som så mange blir...), ble undersøkt og fikk fødestue med en gang.

Lå i badekar for smertelindring, lyset var dempet, stemningen rolig. Uvanlig at denne fasen går så "fort" for førstegangsfødende, riene var uvanlig effektive sa jordmor, for det tok ikke lange tiden før åpningen var 8 cm (akurat da det stod på som verst der må jeg innrømme at jeg forbannet meg selv for å skulle være så jævla alternativ å føde på ABC....). Hadde ikke klart meg uten badekar, det var en velsignelse. Ca. kl 01.30 begynte pressriene som varte nesten 2 timer. En befrielse å få jobbe med smerten (pressingen), det var smertelindring nok for meg, det verste var før pressriene. Jeg klarte, ved hjelp av min mann + fantastisk jordmor, å presse han ut like før de vurderte å sende meg over på vanlig avdeling for tang/sugekopp. Skjønte at nå måtte jeg ta i det siste ekstra. Lykke og intens forelskelse å få gutten sin opp på magen etter fødselen, tårene rant, sukk!

Litt nedtur at jeg etter fødselen måtte legges i narkose for å få ut morkaka. Mistet derfor verdifull tid med den lille og amming. Mistet også nesten 1 liter blod, så jeg var (og er fortsatt) ekstremt slapp, svimmel og lite blodsirkulasjon, noe som gjorde at melken kom sent i gang. Også fikk han gulsott, stakkar, kjempeviktig for han å få i seg nok mat slik at han ble kvitt avfallsstoffer. Han ble helt superslapp og enda vanskeligere å amme, men med litt morsmelktillegg, såre pupper og barseltårer gikk det bra til slutt. Han fullammes nå, selv om jeg synes det er supervondt, har så lys hud at selv om jeg håndmelker er det dritvondt, det er altså ikke bare feil amming som har skylden. En av jordmødrene fortalte at hun hadde det på samme måte, så det er håp i hvertfall. Men skal få litt ammehjelp tenkte jeg, knoter og får det ofte ikke helt til.

Er veldig glad fo at jeg valgte ABC. Topp oppfølging både før, under og etter fødsel. Bodde også på barselavdelingen der med mannen min etterpå. Vi fikk være der 3 netter (mot 2) siden det hadde skjedd diverse og vi kom hjem på onsdag. Hvilken dag det er i dag aner jeg ikke og det tok meg forøvrig 2 dager å skrive dette innlegget ;-)

Fortsetter under...

Gratulerer med lille Amund!

Høres ut som du taklet fødselen bra selv om det var hardt...

Kjenner jeg blir ganske imponert her jeg sitter og leser, 7+4 på vei, og allerede med gryende engstelse for selve fødselen...

(Gleder meg vilt til å bli mamma da:))

Hadde du forberedt deg på noen spesiell måte, med kurs av noe slag?

Lykke til videre, med babyen, ammingen og alt annet som følger med!

Nei nei, ikke grue deg, glede deg! Det ER vondt å føde, men smerten er raskt glemt :-) Du kan også be om smertelindring under fødselen, jeg valgte ikke dette fordi jeg heller ville ha den tryggheten jeg følte ABC kunne gi meg. Les masse om graviditeten, fødselen og barseltiden så er du litt mentalt forberedt på det som skal skje + ta et yogakurs for gravide.

Åhhh... GRATULERER igjen Yasumi!!

Blir helt satt ut her av historien din altså. Den er vakker og litt dramatisk. Jeg har lyst å ringe på ABC selv om jeg tror det er for sent for meg å søke der. Missforsto opplegget der i starten av svangerskapet mitt. Det virker veldig bra. Jeg vet jo at det er vont å føde og alle har vi vel stunder i smertekavet hvor vi angrer på hele greia ;) Det varer heldigvis ikke lenge og er fullstendig borte når den lille er ute.

Håper dere kommer dere såpass til hektene at det går an å hilse på lille Amund snart.

Heldig-grisen..... ;)

Ja, det er planen! Skal virkelig jobbe med meg selv slik at jeg føler meg trygg og kan begynne å glede meg. Yogakurs har jeg definitivt lyst til å gå på! Det er en treningsform jeg har hatt stor glede av også som ikke-gravid, så jeg ser frem til gravidyoga-kurs. Og ettersom jeg er litt informasjons-junkie så skal det nok leses mye fremover:). Så, når det nærmer seg og jeg vet mer, kan jeg tenke mer over hvordan jeg vil ha det.

Takk for oppmuntrende ord, alt sånt hjelper meg masse! Jeg trenger av og til et lite spark for å snu tankene og fokusere riktig.

God helg!

Annonse

Gratulerer med Aumund, fint navn!

Jeg var jo så heldig at vi tilfeldigvis traff hverandre på Ullevål her om dagen slik at vi fikk sett hverandres gutter.

Jeg har hatt litt av det samme med ammingen, bl.a veldig såre brystvorter.

Har fått veiledning fra poliklinikken på fødehotellet på Ullevål og det er veldig viktig å få han til å suge riktig og ta han bort med en gang det blir feil (og gjør vondt ) og prøve igjen. Har også kjøpt meg pumpe, Mendela Swing, som jeg synes er mer behagelig enn håndmelking.

Grattis med lille Amund!!

Jeg "slo deg" på målstreken Yasumi! :) Knerten min var ute kl. 15.07 den 11.11. Da lå vi og pressa samtidig, tenk på det. Du hadde vel termin dagen etter meg mener jeg å huske.

Så flott at det ble ABC på deg til slutt da!! :)

Nyt dagene sammen nå.

Lykkerusklem :)

Gratulerer så mye med lille Amund!! Endelig er ventetiden over. Så herlig!

Hørtes ut som både en dramatisk opplevelse og en fin opplevelse.

Men det høres i allefall ut som om det var kjempefint å føde på ABC.

Gleder meg til å få se Amund altså!!!

Klem fra

ÅÅÅåååhhh! Gratulerer så kjempemasse!! Du kan være kjempestolt av deg selv som har klart å få ut babyen helt alene etter 2 timers trykketid! Det er imponerende å lese om og kjemperørende fødselshistorie!

Det var synd at morkaken satt fast og at du blødde 1 liter, for det merkes i tiden nå etterpå. Men man kommer seg forsåvidt ganske raskt opp i blodprosent igjen med normal vanlig kost og kanskje litt jerntabletter.

I fht amming er det viktig å få babyen til å suge riktig på brystet. Han skal ha mye av brystvorten og det brune rundt inn i munnen. Du merker fort når han suger feil, for da er det veldig vondt.

Selv husker jeg at det var ca et par uker med skikkelig såre brystvorter, også gikk det plutselig over. Jeg prøvde alt fra å avlaste brystvorten med skjold til å pumpe uten at det egentlig hjalp. Men plutselig en dag "snudde smertene" og så gikk det over! Kan hende det er sånn for deg og. Altså at det bare er litt herding som skal til.

Det er vanskelig å gi ammehjelp over internett, det beste er å ta kontakt med sykehuset og be dem hjelpe deg til å se at babyen suger riktig + få dem til å lære deg flere stillinger f.eks. tvillingstilling. Det kan være avlastende å bytte litt på stillinger dersom man har såre brystvorter.

Ønsker deg kjempemye lykke til nå i barseltiden. Dette kommer til å gå veldig bra vet du:o). Kos dere masse.

Masse klemmer fra

Annonse

Gratulerer så mye, Yasumi! Imponerende innsats!

Måtte le litt da jeg leste om "angre-perioden" rett før full åpning. Kjenner meg igjen fra min første. Hadde lyst å dra hjem og droppe hele fødselsgreia og var sikker på at jeg ikke kunne klare det:-)

Er enig med deg at badekaret var et supert sted å føde og at ABC er gode på oppfølging og på å skape trygge gode rammer for svangerskap og fødsel.

Ser du sliter med ammingen. Det høres ut som du kanskje har brystbetennelse? Jeg tenker da på stikkingen som du nevner. Pass på at brystene ikke blir for fulle og bruk store ammeinnlegg i ull. Jeg har kjøpt Medela Swing og er veldig fornøyd. Er ikke noe flink til å håndpumpe. NB! ikke tøm brystene helt var tipset fra min helsesøster, det kan gjøre vondt værre.

Såre brystvorter tror jeg noen av oss rett og slett må tåle en periode, selv med fokus på riktig ammeteknikk. I tillegg til at det er vondt å amme, er det veldig leit å måtte grue seg til å amme babyen sin. Men det går over. Dette er min nr. 3, og det er de 2 siste som har vært værst med hard og intens suging. Jeg ble bedre da jeg begynte å bruke albueskjell noen dager (fås på apoteket) og er nå - 3 uker etter fødselen - nesten herdet for lillesnupps brutale sugeteknikk.

Du har har hatt en tøff start, Yasumi, selv om det har gått bra med deg og lillegutt. Barseltiden er tøff nok selv uten blodtap og andre uventede bekymringer så det er ikke rart om barseltårene renner. Kroppen din har fått "juling" og du har blitt medlem av "bekymret-mamma-klubben".

Jeg er sikker på at ammingen snart går seg til og blir en hyggelig kosestund for dere begge etterhvert. Bare ikke slit deg ut for å få til ammingen for enhver pris.

Lykke til Yasumi, og nok en gang gratulerer med imponerende innsats!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...