Gå til innhold

Nervøs for ammingen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillejenta mi er bare 12 dager, og vi strever litt med ammingen. Ved fødsel veide hun 3460, 3 dager senere var hun gått ned til 3060 noe jeg synes var utrolig skummelt. Men pleierne på barsel beroliget oss og sa dette var helt normalt. Hun fikk litt MME to ganger den dagen, før vi reiste hjem.

På dag 8 ble hun veid igjen, og hadde da lagt på seg ca 200 gram på 3 dager og veide nå 3200. Jordmor sa at nå gikk ting den riktige veien.

MEN jeg føler fremdeles ikke at hun får nok mat, så det har blitt til at jeg har gitt henne litt ekstra MME morgen og kveld gjennom hjelpebryst/sonde. Jeg stesser litt med dette, prøver å roe ned, men føler at jeg kanskje har for lite melk. For å forklare litt:

- Jenta sovner veldig fort ved brystet. Hun tar noen tak, blir slapp og ligger bare der og småsuger/koser/sovner. Så våkner hun til og tar noen tak igjen. Det blir jo ikke noe mat av det der tenker jeg. Synes altså ikke at hun suger effektivt, det blir bare ”kosing.”

- Jeg ammer henne ca hver 2-3 time.

- Når hun får MME gjennom den lille slangen ved siden av brystvorta mi, suger hun mye mer effektivt og ivrig, noe som får meg til å tenke at det er for lite melk i puppene mine, eller den kommer ikke ut fort nok.

- Når jeg ammer henne på vanlig måte, og hun sovner/blir ferdig, og jeg da klemmer på brystet, kommer det fremdeles melk ut. Jeg føler at hun ikke ”tømmer” meg. Jeg har prøvd å håndmelke ut resten, men får ikke til dette. Det blir kun noen dråper som kommer ut.

- Hun har normal avføring flere ganger i døgnet, og tisser også rikelig, så jeg vet jo at noe mat får hun.

Hva skal jeg gjøre? Har prøvd å kutte ut den ekstra MME, men hun blir sutrete og vil ha brystet hele tiden (men noe effektiv suging blir det likevel ikke.) Og jeg hater tanken på at hun er sulten, så da blir det til at jeg gir henne litt ekstra.

Vil så gjerne fullamme. Noen gode råd? Jeg setter veldig stor pris på svar….

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan jo dele min personlige erfaring med amming (jeg har en gutt som nå er ni måneder gammel). Min lille var også sånn som sovnet ved puppen da han var nyfødt. De første ukene pleide jeg å "vekke" ham litt ved å kile ham under foten mens han diet. For ham var det helt naturlig å ligge kanskje en halvtime eller noe pre bryst, fordi han tok litt pauser og ikke spiste så fort. Selv var jeg kjempebekymret for at han ikke hadde la på seg godt nok, men første uka vi var hjemme gikk han opp 300 g! Kan du ikke veie jenta di, kutte ut mme og fullamme en stund (jeg pleide å veie en gang i uka til jeg merket at gullet ble flink til å die), og se hvordan det går? Når hun tisser masse og har avføring jevnlig i tillegg trenger du neppe bekymre deg, men det er godt å veie og se at det går fremover :) Det er helt vanlig å die hele tiden de første ukene og det må til hvis man vil fullamme, hver 2-3 timer blir fort for sjeldent når du har økedøgn. Barnet må jobbe hardt for at mors melkeproduksjon skal gå opp, og slike perioder opplevde jeg i hvertfall med jevne mellomrom til jeg sluttet å fullamme.

Når det gjelder det med å tømme brystene helt, så er jo brystet aldri helt tomt, men etterhvert vil du klare å merke når barnet har tømt "lageret"...men det er vanskelig å merke de første ukene fordi brystene ofte er litt stive/ømme. Jeg har ikke klart å merke det før leeeenge etter fødselen i hvertfall.

Jeg takler heller ikke håndmelking, men elektrisk pumpe derimot er tingen. Kanskje du kan få låne en av helsestasjonen for å prøve? Hvis du har overproduksjon kan det være godt å få tømt skikkelig :)

Det ble litt rotete det her, men håper du får noe vettugt ut av det. Ellers vil jeg også tipse om ammehjelpen.no, de biter ikke, og hjelper gjerne!

Skrevet

Tusen takk for gode råd! Har vært på helsestasjonen og veid henne, og hun har hatt god vektoppgang nå. Kuttet ut MME i 4 dager, og syntes at det gikk rimelig greit.

Men nå har jeg desverre gitt MME 2 kvelder på rad igjen. Synes ikke jeg gjør noe annet enn å amme. Det går forholdsvis greit på natt og på dagen, men kveldene strever vi skikkelig med. Hun vil ha pupp absolutt hele tiden, jeg ammer, hun sovner kanskje i 15 minutter, og så våkner hun og vil ha pupp igjen. Så jeg blir sittende med puppene ute hele kvelden, og blir stresset og føler jeg har for lite melk. Og så blir sambo stressa, og så ender vi opp med å gi litt MME (gjennom hjelpebryst) Prøver å kutte det ut, men det er så vanskelig når den lille tydelig viser at hun ikke er fornøyd og bare gråter......

Jeg føler også at hun ikke suger så godt, det blir mest kos ved puppen, og det blir det jo ikke noe mat av.....

Og så blir jeg stressa....og så har jeg vel kommet inn i en vond sirkel.

Skrevet

Dette med masse amming på kvelden er positivt ifølge en link som lå i en tråd for et par mnd siden. Jeg fikk masse hjelp av det som sto der. Kankje en av ammehjelperne vet hva jeg mener? Iallefall, nar baby pupper masse om kvelden får hun i seg masse av "fløtemelka", dermed blir hun god og mett og legger godt på seg. I tillegg har hun litt å gå på utover natta slik at det ikke blir riktig like ofte pupping om natta. Dessuten er det med på å opprettholde produksjonen. Det var visst veldig vanlig å ha litt mindre melk på kve3ldene også. Husker ikke alt som sto der.

Min snulle er også sånn som suger dårlig. Dette førte til at de første 6 ukene lå vi i senga å ammet. Fikk ikke til å sitte, da fikk hun liksom ikke tak i puppen. Var på helsestasjon for veiing hver uke de første 6 ukenee.

Men vi fikk det til etterhvert som hun ble større. N er hun 4 mnd, og det har gått greit til nå. Har en nedtur akkurat nå pga brystbetennelse og lite melk av den grunn, men håper det skal gå seg til igjen.

Lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...