Gå til innhold

Sterilisert katt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har vel i grunn ingenting med graviditet å gjøre, men har akkurat sterilisert katten min og jeg måtte bytte fòr til den! Dyrlegen mente at katten skulle ha mat for steriliserte/kastererte katter... Har aldri hørt om det før så synes det var litt rart. Noen andre som også har byttet? Betalte 200 kr for en bitteliten pose.. Uff.

Fortsetter under...

Skrevet

jeg har ikke det og katten min er frisk og rask.... kjøper vanlig for.. matmonsen på felleskjøpet med tilsetter litt olje med omega3 for det er lita av sånt fett i butikkfor

Skrevet

det er lettere for hannkatter å få nyrestein etter de er steriliserte pga mye salt i kosten men det er kun et fåtall og man merker jo fort om katten får det..... så da kan man jo heller gå over til spesial for da...

Skrevet

Dette er nok bare litt mer-salg fra dyrlegens side. De kan sikkert at utviklet et slikt produkt, men jeg har hatt katter i over 30 år og ingen av dem har fått noe slikt. De får tørr-for og vann og fersk fisk (kjøper frossen seifilet på Rema som jeg skjærer i biter og serverere etter 3 min i microen) hver eneste morgen. Fisk er fint helsen dems, pelsen blir kjempeblank og fin, ingen antydning til flass. Har 3 katter per idag.

Skrevet

Vi fikk også det rådet av dyrlegen, og brukte den i en periode. Men det er så sviiindyrt, så vi gikk over til vanlig fòr etter en stund.

Annonse

Skrevet

Har maaaaasse erfaring med katter. Vokste opp med mor som drev katteoppdrett. Dette vet alle som har katt som hobby, ikke bare som kjæledyr.

Når en katt steriliseres/kastreres, vil den bli mindre aktiv og holde seg mer hjemme. Dette er jo også en av grunnene til at mange velger kastrering/sterilisering. En katt som er lite aktiv, kan bli feit. Særlig etterhvert som den blir eldre, og derfor blir ekstra lite aktiv. Katter er fra naturens side slanke muskuløse dyr, de tåler veldig dårlig overvekt. (De kan bl.a få nyreproblemer selv ved moderat overvekt- jeg har sett en lett overvektige katt begynne å tisse blod.) Derfor skal kastrerte/steriliserte katter helst ha spesialkost. Denne trenger ikke å være spesialkost for kastrerte/steriliserte katter. Det holder å gi fettfattig mst, f.eks den typen som er beregnet på gamle katter.

Å gi mat til 200kr/posen vil mange hobbyister mene er det eneste rette. Jeg derimot støtter deg i ikke å gjøre det med mindre du absolutt vil. Moderne kattemat er av så høy kvalitet at du ikke får noe særlig ekstra for pengene (noe er det selvsagt, men ikke så forferdelig mye). Men: ikke kjøp kattematen på Rema, gå på butikkene med større utvalg. Der selger de nemlig ofte kattemat for eldre katter også i billigmerker som Friskies og Wiskas. Dette er et glimrende alternativ til det dyre foret.

Skrevet

Katter som er sterilisert har gjerne en tendens til å legge på seg fordi de kan være mindre aktive enn før. Det anbefales da gjerne at en gir katten for som er tilpasset slik at den ikke legger på seg så lett.

Du kan gjerne gi katten friskies og andre rimelige merker, men katten kan da spise mye mer for å få i seg nok næring. Vi bruker kun Royal Canin fra dyrebutikken, og katten vår har blank og fin pels. Vi kjøpte den aller største posen (det var kanskje 10 kg), den kostet 4-500 kr og varte i OVER ett år! Det er i allefall rimeligere enn friskies... Nå må jeg nevne at katten vår får en regulert mengde mat hver dag, 40-50 gram, slik at hun ikke skal bli så rund og god...

En katt kan gjerne leve på middagsrester og fisk, i kombinasjon med vanlig kattemat slik at den får i seg alle næringsstoffene den trenger. Jeg tror at det dyrlegen din mente var at dere skulle velge et skikkelig for til katten, slik at den ikke legger på seg etter steriliseringen! Og det lønner seg altså å kjøpe større mengder for enn de minste posene, men finn den typen som passer dere før dere handler inn for en lang periode! ;-)

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen!! :) tror jeg kommer til å bytte over til et billigere alternativ etterhvert.. pusen er jo bare 5 mnd, så er jo fortsatt veldig aktiv siden den er ute nesten hele dagen!! :)

Ha en flott helg!!

• 12 år senere...
Skrevet

Jeg hadde en katt på 8 år som døde av nyresvikt momentant. Dette er normalt sett hos kastrerte katter med feil ernering. Jeg gjør ikke den tabben en gang til. Uvi og nyrestein har noe å si i tillegg til calorimengden. Nei, det er ikke bare mersalg. En 10 kg sekk med kastrert at koster like mye som vanlig mat, men det er billigere å kjøpe store sekker på nett, enn hos dyrlegen med inpakka leie å betjeningstilleg. 

Anonymkode: 3d5c5...f00

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...