barnimeg Skrevet 16. november 2007 #1 Skrevet 16. november 2007 Hmmm....artig historie som ender med at jeg nå er 7+5. Lille spira lurte oss, men selv om det ikke var planlagt er vi veldig glade for at det er en liten på vei. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal gjøre det i forhold til studiene. Jeg går første år på sykepleien, og trives kjempegodt. Har fått en god gruppe og masse nye venner. har termin 1 juli, så jeg rekker akkurat å bli ferdig med dette studieåret. Er dere som er studenter hjemme sammen med babyen, eller studerer dere likevel? Jeg tenker at dersom jeg har gått et annet studie der det ikke er så mye praksis, så har jeg kunne ha gått på skolen. Men jeg tror jeg vil gå hjemme, da jeg må være så mye på skolen dersom jeg skal studere. Trr jeg kommer til å bli ukonsentrert når jeg hele tiden går å tenker på babyen som er hjeme. Er det dumt? Er det noen som har det likedan? Altså... det som jeg synes er dumt er at jeg må begynne sammen med de i kullet under. Hva mener dere? Og bare for å stille et ekstra spørsmål...hvor gamle er dere??
Erisa* Skrevet 16. november 2007 #2 Skrevet 16. november 2007 Heisann! Jeg er 24 år og 4.års legestudent. Jeg tar kun 2 mnd permisjon, og så tar mannen min (som er sykepleier) permisjon etter det. Jeg har termin i januar, og frem til sommeren har jeg ikke så mye praksis, mest eksamener og mye undervisning. Planen er at pappan triller opp på sykehuset en gang om dagen, og så får jeg ammet og kost litt med jenta før undervisningen fortsetter. Hos oss er det sånn av vi går 150 stk sammen de første to årene, og så deler vi oss i to grupper, der halvparten har pause et halvår. Dermed, når jeg går ned et halvt kull, kommer jeg til folk jeg kjenner. Det kjenner jeg betyr mye for meg! Uansett: Ved høyskolen i Bergen (eneste sykepleiestudiet jeg kjenner skikkelig til) er det veldig mye praksis andreåret. På mange måter er nok det det hardeste året, og det må du være klar over. Allikevel vil jeg tro det skulle la seg ordne hvis pappan passer barnet, og de legger til rette for deg. At du får ta en god pause til å amme og sånn (det har du rett til, såvidt jeg vet). Mange plasser får man bestemme ganske mye selv når det gjelder å sette opp turnus, du må ha så og så mange aftenvakter, helger og netter, men kan plassere dem som du syns det passer best. Termin i juli høres jo ganske ideelt ut, da vil du få minst en mnd før du begynner på igjen, og kan få fred og ro den tiden til å få igang ammingen og sånn.. Det som kan gå galt, er jo hvis barnet ditt blir sykt eller noe annet skulle skje. Men da går det vanligvis an å endre på ting, at du tar permisjon likevel. Jeg vet ikke om jeg vil anbefale deg å gå rett på videre, men tror kanskje jeg ville gjort det selv. Prøvd i alle fall! Gode studievenner har en høy verdi, og hvis dere har det slik at mannen din kan ta permisjon i stedet for deg, så passer det enda bedre. Samtidig, så kjenner jeg at det er litt trist at jeg ikke får en lang periode sammen med babyen i starten. Jeg ser for meg at våren kan bli ganske tøff for meg, med baby og eksamen og alt som følger. Men jeg føler ikke jeg har noe særlig valg, for hvis jeg tar mer permisjon, vil jeg havne på et kull som følger annen studieplan enn meg, og det blir bare rot. Så jeg prøver så godt jeg kan å følge denne planen. Snakk med rådgiver e.l på skolen, og orienter deg om det er andre som har vært i samme situasjon før deg( det er det helt sikkert!) Dette ble et fryktelig langt svar, men her har du i alle fall fått mine tanker om saken;) Lykke til med valgene du har foran deg, og gratulerer så mye med den lille spiren!
barnimeg Skrevet 16. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2007 hei...tusen takk for et fint langt svar. Veit ikke hvordan studeiplanen endrer seg, men det vet sikkert rådgiver. jeg vet i allefall at 16 uker av neste år er praksis, så jeg tror det kan bli veldig tungt. Om jeg utseter et år er vel ikke det så farlig. Kan jo bli kjent med nye folk?! Litt usikker likevel. Må nok snakke ed rådgiver, slik som du anbefalte. Nok en gang, tusen takk.
Tredjemann på vei :D Skrevet 17. november 2007 #4 Skrevet 17. november 2007 Jeg går 1.året av 3-årig førskolelærerutdanning, og har termin i mai neste år. Skal ta de eksamenen jeg ikke får tatt i mai i august, og så være hjemme og kose meg med babyen i et år. Jeg synes også det er veldig trist å skulle skifte klasse til 2.året, men pytt sann... Vil heller det enn å ta med meg babyen på skolen hver dag i 13 mnd, hvilket liv får ungen da? Pappa'n er nødt til å jobbe neste år, ferdig med studiene da. Vi har en liten gutt på 2 år i tillegg, så det blir mye bedre med et pauseår, så jeg får tid til begge ungene og nok overskudd. Ser bare hvor tøft det er å gå gravid mens man studerer og har småbarn fra før...
*bubbs* Skrevet 17. november 2007 #5 Skrevet 17. november 2007 Jeg er 24 år og går siste året på medisin. Jeg har termin i juli og skal egentlig uteksamninere rett før dette, men siden dette er siste året mitt vil jeg stå uten pengestøtte om jeg gjør ferdig studiene nå. Jeg har derfor tenkt til å ta pause i studiene etter høstsemesteret og jobbe fram til fødsel. Det første året vil barnefar og jeg dele opp slik at jeg får være hjemme første halvår og han kan ta seg av babyen til jeg gjør meg ferdig på studiet. Å droppe ned et år betyr ingenting for meg så lenge jeg får vært hjemme en god stund med babyen. Nå er det bare å få godkjent planene av skolen....
tromsøjente me jente i magen Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Jeg har termin i midten av mars, og tar seks uker permisjon etter fødselen.Deretter tar far noen måneder med full permisjon til jeg er ferdig med studiene i juni 2008.Når jeg er ferdig med eksamen skal far ta tidskonto og være hjemme 50%, så skal får jeg stipend fra lånekassen,samt engangsstønad. Dermed kan jeg og far være 50 % hjemme sammen.
Heidixx Skrevet 18. november 2007 #7 Skrevet 18. november 2007 Heisann! Jeg går siste året ergoterapi. Har termin 20. febr. Etter samtaler med samboer skal vi forsøke å legge det opp til at jeg fullfører. Det er mange grunner til at vi velger å gjøre det slik. Hadde jeg kommet fra den plassen jeg studerer tror jeg at jeg hadde vlagt å gå ut i permsijon for så å fortsette året etter på. Vi har alliert oss med begge bestemødrene slik at de kommer og hjelper til. Mannen min kan ikke ta ut permisjon før de 6 første ukene etter fødselen har gått, dette pga økonomiske årskaker.. Og jeg kan ikke være borte fra skolen mer enn max en uke... Siden du er så heldig å ha termin midt i mellom to skoleår og du " bare" har gått ett år, vil jeg anbefale deg på det sterkeste å ta permisjon. Nå får du hele sommerferien å tilbringe sammen med barnet, men jeg tror nok du likevel vil føle behov for å tilbringe mer tid sammen med barnet. Og jeg tror også barnet ditt vil ha godt av det. Jeg sliter veldig med dårlig samvittighet på grunn av den avgjørelsen vi har valgt, da jeg ikke får noen "kosetid" sammen med barnet i starten. Vi skal som sagt forsøke, går det ikke så går det ikke. Mye avhenger av min form etter fødselen og babyensform, regner ikke med at hodet eller kroppen henger med på samme måte som før;) Jeg er 1. gangsfødende og 25 år. Jeg håper det ordner seg for deg:) Mye å tenke på i en slik situasjon. Lykke til videre!
*enda et nusk i vente!:)* Skrevet 18. november 2007 #8 Skrevet 18. november 2007 heihei! Jeg går 1. året førskolelærer og har termin i begynnelsen av juni.. OG JEG SKAL VÆRE HJEMME MED DEN LILLE!! har en sønn på 1 1/2 år fra før og det året jeg var hjemme med han var det beste i mitt liv... hva er ett år fra eller til i studiene?? Det første året med ungen får du jo aldri tilbake, og det er så godt å ha god tid å få være sammen med ungen hele tiden.. Skjer jo noe nytt HELE tiden det første året! Og det er mer enn nok nytt å lære og ta inn... så jeg ville aldri ha gått glipp av det!!.. GLEDER meg KJEMPE mye til å være hjemme med de to nuskene mine neste år!!
mamla Skrevet 19. november 2007 #9 Skrevet 19. november 2007 Vi satser på barn i sommer, og da kommer jeg til å ta 1 år fri fra studiene. Pappaen går på et studie der man ikke kan ta et halvt år fri, så det er ikke mulig for oss å dele permisjonen.. Men jeg gleder meg veldig, håper alt går bra!
Løvemor m/Oliver08 Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 Jeg er også på en måte i samme situasjon. Jeg har temin i slutten av mai, og satser på å fullføre. Jeg tror ikke vi har undervisning i mai og juni, bare eksamner og lesetid. Muligens gruppeoppgaver. Hvis ikke jeg klarer å ta eksamnene på våren, kan jeg da ta de på august? Er det noe som fungerer uansett studium? Jeg går på høyskole. Pappa'n kan ikke ta permisjon før i september, så er litt rådvill i hva jeg skal gjøre fra skolestart til hans permisjon. Kan jeg søke permisjon fra juni til september også hoppe på i samme klasse som jeg går i nå...?
miepia30 Skrevet 21. november 2007 #11 Skrevet 21. november 2007 Til *Bubbs* hei! ser at vi er i samme situasjon, siste års medisinstudent uten rett til penger når vi fullfører studiet. Ser at du har tenkt å avbryte til jul for å jobbe 6 mnd frem til fødsel. Da får du jo rett til foreldrepenger. Men når har du i så fall tenkt å ta eksamen? Til jul eller neste sommer? Hvordan gjør man det rent praktisk med lånekassen? må vel si i fra til dem så de ikke utbetaler lån/stipend etter jul? eller? huff syns det er så vanskelig dette. Og hvordan gjør du det med skolen? vil de godkjenne et års permisjon sånn uten videre? jo det tror jeg må gå bra. Følels litt rart å skulle måtte slutte på sdtudiet nå til jul, for ville jo sannsynligvis gått helt bra å fullføre studiet. men da blir det hardt økonomisk...
*bubbs* Skrevet 21. november 2007 #12 Skrevet 21. november 2007 Hei miepia27 Jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid og er bare 5+4 på vei. Jeg har ikke rukket å spørre skolen enda, men krysser fingrene for at det skal gå greit. Jeg har tenkt til å fullføre studiet til sommeren 2009. I vårsemesteret får kjæresten min ta permisjon fra jobben. Huff.... Jeg HÅPER virkelig at det ordner seg... Det er ikke viktig for meg å fullføre til normert tid. Faktisk tror jeg det blir mye bedre å gå tilbake til studiene enn å gå tilbake til full turnus med knalltøffe vakter. I mellomtiden håper jeg å få et vikariat slik at jeg kan spare meg opp litt penger. Med huslån og løpende utgifter kommer det til å bli hardt å leve på én lønn. Jeg regner med å si ifra til lånekasen etter jul. Jeg vil helst vente ut 1. trimester før jeg gjør noe drastisk... Er det lov til å spør om hvor du studerer? Send meg gjerne PM. Klem fra meg
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2007 #13 Skrevet 7. desember 2007 det jeg ikker skjønner et om pappaen overtar mammas permisjon når hun studerer... så får de 29 uker... da er jo babyen bare et halvt år... hva gjør man dag? jeg venter i juli og om pappaen overtar min permisjon etter 6 uker... så sliter jeg jo alivevelli februar neste år...
Trebarnsmamma2010 Skrevet 7. desember 2007 #14 Skrevet 7. desember 2007 Jeg går også første året på sykepleien og har termin i august. Jeg gikk hjemme ett år med førstemann, og ville ikke gjort det annerledes. Mye å sette seg inn i og herlig å slappe av og nyte det eneste barnet man virkelig kan nyte 24 timer i døgnet uten at andre også trenger oppmerksomhet. Misforstå meg rett Jeg har tenkt tanken på om jeg skal fortsette og vertfall ta 3. semester, hvis jeg får en like rolig unge som jeg hadde sist. Hun gjorde ikke stort annet enn å sove og spise det første halve året. Men som du sier, så er det mye praksis på sykepleien og da kan du ikke ha barnet med deg der. Så jeg regner med at jeg skal ta det største faget og ta eksamen i det, slik at det blir ett lettere år når jeg starter igjen året etter. F.eks hadde det vært i år jeg gikk hjemme, så hadde jeg valgt å gjort ferdig anatomien med eksamen slik at den var ferdig før jeg startet opp igjen etter mammapermisjonen. Jeg er forresten 21.
kajfla Skrevet 9. desember 2007 #15 Skrevet 9. desember 2007 Hei. Jeg går 2.året på sykepleien, og har termin i månedskiftet mai/juni. Jeg skal ha praksis nå fra jan og frem til sommmeren. Jeg har planer om å ikke ta permisjon pga jeg tror jeg kan regulere turnusen min. Skal snakke med veileder snart. Skal ha praksis også fra sommeren og frem til jul neste år. Tror det skal gå greit, men kan jo hende jeg ombestemmer meg om en stund... hehe lykke til uansett hva du velger ;-)
Anonym bruker Skrevet 12. desember 2007 #16 Skrevet 12. desember 2007 Det er ikke lett å orientere seg i informasjonsjungelen. Jeg er 25 år, går siste året på studiet mitt ved NTNU, og har termin i slutten av mai. Masteroppgaven skal inn i begynnelsen av mai. Dersom jeg leverer har jeg jo ikke krav på noen ting bortsett fra engangsstønad, men jeg lurer uansett på om Lånekassen er så villige til å gi meg stipend siden jeg burde vært ferdig, eller i alle fall har muligheten til å bli ferdig... Har ikke snakket med dem om dette, da jeg vil vente til etter ultralyd. Greit i tilfelle terminen blir flyttet. Andre med samme dilemma?
AnitaTrymLucasFrida Skrevet 26. desember 2007 #17 Skrevet 26. desember 2007 Jeg er 28 år og vendter tredje barnet nå i mars. Jeg regner med å være hjemme i ca 1 uke. Pappaen skal ta ut all permisjon. han skal bruke tidskonto/ gradert uttak og jobbe 50%. han skal jobbe kveld og natt. i tillegg blir han å velge 80% dekning. da blir han værenede hjemme i 78 uker, lenge etter at jeg er ferdig på skolen. Detter er andre gangen vi gjør dette å fungerte perfekt sist. Denne gangen har vi i tillegg barnehageplass til de to andre. Han gleder seg og jeg gler meg til å få ungen ut. Jeg er ganske lei. De to andre er 3 og 1,5 år. Føles ut som om jeg har gått gravid i 4 år i strekk. Lykke til jenter å gutter. Fortsatt god jul
Eliise Skrevet 28. desember 2007 #18 Skrevet 28. desember 2007 Jeg har termin i juli, og planlegger å fortsette studiene den høsten. Pappaen får hele permisjonen. Kjennes litt sårt å skulle begynne så kjapt etter fødsel, men regner med det skal gå greit. Og pappaen har kjempe lyst å være hjemme denne gangen. Vi har ei på 1,5 fra før av =) Pappa'n må trille innom universitetet å la babyen amme i allefall en gang per dag da ;-) Lurer fælt på hvordan vi skal løse det med å få permisjonen til å rekke lenge nok da.. Siden mor må ta de 3 ukene før og 6 ukene etter fødsel taper vi jo 9 uker. Siden jeg likevel har sommerferie i de ukene... Eller kan disse forskyves ? Kommet frem til at vi ikke har mer permisjon i april, men trenger helt til slutten av juni.....
nille_1 Skrevet 11. januar 2008 #20 Skrevet 11. januar 2008 Det var veldig koselig å lese noen av innleggene, ( har ikke lest alle) fordi jeg også må ta fri fra studiene etter 1 av 3 år og være hjemme med barnet mitt som nå er 2 år + at jeg er gravid i 6.uke. Håper jeg klarer første året, er ferdig juni-08 og da er det kun 3 mnd til babyen kommer. jeg er 34 år.
Nora 82 Skrevet 11. januar 2008 #21 Skrevet 11. januar 2008 hei jeg lot være å ta perm med første barnet ,men klarte ikke å trives på skolen,med dårlig nattesøvn og en unge som var helt bedårende hjemme. har gått det året om igjen,ble bare stress og selvom jeg fullførte på papiret ble jeg supertynn og hadde det egentlig ikke bra. tror det er lurt å tenke at livet er langt og du får virkelig ikke denne tida tilbake! ikke gjør livet mer slitsomt enn det allerede blir. er heltidsjobb egentlig å ha et så lite barn. jeg stressa hvertfall veldig og målte meg med de andre som var single og hadde en helt annen hverdag en meg. ikke sunt. denne gangen,termin i mai skal jeg ta det med ro og heller koselese pensum hjemme. kan dra på skolen å sjekke litt innimellom også,så faller man ikke helt ut. denne tida får du ikke tilbake,men studiet er der til neste år og tro meg da blir dagene lange nok,med fram og tilbake til bhg ,middag hver dag o.l så kos deg når du kan,ingenting vits å skynde seg gjennom livet. hilsen 26 år..,student og snart 2-barnsmor!
Gjest Skrevet 16. januar 2008 #22 Skrevet 16. januar 2008 Jeg tror at du kan søke på et årsstudium i hva som helst og så ta permisjon. Da får du stipend. Men da bør du vel søke ganske raskt. Husker ikke fristen. Tror faktisk at Lånekassen selv anbefaler å gjøre det på denne måten. (Skjønner ikke helt hvorfor, siden de taper mye penger på det, men, men) Selv om du har tatt en master, så har du rett på 8 års stipend og lån tilsammen. Og det året du går hjemme teller forresten ikke som et av de 8.
Axus' girlfriend Skrevet 20. januar 2008 #23 Skrevet 20. januar 2008 Hei! Jeg har termin 28.mars og går første året på fysio. Har tatt en eksamen nå til jul og har en eksamen i februar som jeg skal ta. De siste to eksamene er i mai og juni..syntes selv at det bare ble stress å få fullført dette, i tillegg til praksis en gang i uken som jeg ikke får til å gjennomføre uansett. Så jeg har valgt å ta permisjon fra etter eksamen i februar og begynne i januar 09. Da når jeg begynner har jeg alikevell to eksamener å konsentrere meg om. Vi har rett og slett ikke råd til at samboeren tar permisjonen i stedet for meg siden han jobber 100% + overtid. Dette ble det beste for oss. I tilegg er det viktig for meg å få tid sammen med tulla:) liker ikke tanken på å begynne i ny klasse, men tar heller det enn å ikke se den lille. Om jeg skulle ha fullført hadde det blitt rett på med eksamensstresset - tror ikke det hadde passet for meg. Blir du noe klokere?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå