Gå til innhold

Må navn på søsken passe sammen?

Anbefalte innlegg

Hei hei!

Veldig mange som er opptatt av hvilke navn som passer sammen med navn de har på søsken fra før. Er det sånn at de må passe sammen, eller kan vi tenke at navnet er individuelt og skal passe til det spesielle barnet... Må alle søsken ha like mange fornavn...Jeg er usikker på hva jeg syns selv, men har hatt noen diskusjoner om temaet. Hva syns dere?

Fortsetter under...

Jeg syns det er greit at de til en viss grad har lignende sjanger, syns f.eks Olav og Michelle blir helt krasj. Men syns ikke de trenger å passe sammen uttale-messig om du forstår. Syns hvertfall ikke de trenger å ha like mange stavelser eller navn. Noe av det det jeg syns er teitest her inne, er når noen på død og liv skal finne et dobbeltnavn til den nye babyen for førstemann hadde det, hvertfall når de allerede har funnet et fint navn som står best alene.

Signerer her. Navn trenger ikke nødvendigvis å passe sammen, men blir litt dumt å rope inn Styrk og Charisse-Victoria til middag... Hvis det blir veldig stor forskjell i type navn på søsken så regner jeg med at det er ulike kull.

Jeg tror de aller fleste foreldre bevisst eller ubevisst velger navn som passer noenlunde sammen - fordi de jo liker en bestemt type navn. Det er få som vil kalle førstemann for Per og andremann for Nathaniel Leander...

Men jeg synes ikke søskennavn må begynne på samme bokstav eller ha like mange stavelser. Kanskje nesten tvert imot. Blir litt komisk med søsknenen Kristine og Kristoffer, Marthe og Martine etc

Takk for gode innspill. Vi har nok våre navn vi liker best ja. Får mye komentarer på at navne vi tenker på passer til jenta vi har fra før...selv om vi ikke har tenkt på det. Samme bokstav er ikke aktuelt her heller nei. (I tillegg ønsker jeg ikke R, vi skarrer, men mange i familien bor på østlandet, og noen navn blir veldig forskjellige. Æ, Ø og Å er også nedprioritert i disse datatider...) Vanskelig med navn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...