Gå til innhold

Symfyse - Fundusmål


Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg har termin 9.januar, og venter da min gutt nummer to. Gutt nummer en var 4530 når han ble født, og jeg venter nok en gang en stor gutt. Ved sist kontroll ved 32 uker var lå fundusmålene mine på 37cm... Jeg ligger da øverst på normalen hvis jeg skulle født i dag, men jeg har jo ca to måneder igjen....Skal inn på ny ultralyd for at de ville prøve å se om barnet virkelig var så stort... Det blir spennende å se når jeg kommer inn på sykehuset til ny UL hvor stor den er! :o) Og jeg gleder meg ikke minst til slippe å bære så tungt, og få tilbake min normale kropp! :o)

 

Er det flere her som venter store barn? Noen som har fått innvilget keisersnitt på grunn av størrelse? Hvordan går man frem her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke helt om min blir stor. Er i uke 31 nå, og ligger litt over normalen. Har prøvd å forklare for jordmor som jeg går til at i familien min er det små damer (det er jeg og) og alle har fått babyer på laaangt over 4 kg. Har sagt at om babyen er veldig stor ønsker jeg keisersnitt, fordi jeg ikke har lyst å oppleve en lang fødsel og fæl fødsel som ender i hastekeisersnitt. Samboer og jeg er enige om at da skal jeg heller ta keisersnitt. Jordmor sa i alle fall at når det nærmer seg kan hun bestille time til vekstestimering (tror jeg hun kalte det). Hvis ungen er 4,5 kg eller så kommer jeg på insistere på keisersnitt. Jeg er 158 cm høy, og har ikke hofter i det hele tatt, så regner ikke med at det er god plass inni der... Vet ikke helt hvordan jeg skal gå fram, får vel bare si det til de jeg møter på sykehuset også sier sikkert de hvem man skal prate med om det...?

 

Jeg har i alle fall hørt at man har rett på å bestemme selv om man vil føde vaginalt eller med keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har også hørt at man selv har retten til å bestemme om man vil føde vaginalt eller ha keisersnitt .

Spesielt ved fødselsangst, tidligere fødsler som har vært ekstremt tunge og ved store barn .

 

Jeg er 32 + 1 og var på kontroll i går og har et symfysemål på 28 cm og barnet veide 1700 g, som er akkurat på normalen .

Og jeg er litt over normalen når det kommer til min kroppstøsselse og bredde over hoftene, men jeg er fortsatt beskymret, siden jeg går høygravid i jula og har en tendns til å spise på meg 5 - 6 kilo hver eneste jul .

 

Så du som hadde nesten 40 i symfysemål, sjønner jeg godt at du er beskymret .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ligget over normalen på disse målingene, men når jeg var på ul i uke ca.27 fikk jeg fortsatt samme termin. Jordmor antok han vil veie ca 3,5kg ved termin, så det betyr ikke nødvendigvis at barnet blir velldig stort skjønner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei du.

Jeg fikk SF-mål på 35 cm i dag. Er 33+ 5 uker på vei. Har holdt den överste streken i kurven hele veien, nå hadde det plutselig blitt et hopp oppover. Selv hadde jeg bare lagt på meg 100 gram på to uker. Er 174 höy og veier nå 79.6 kg. Var 73 kg da jeg ble gravid. Sist födte jeg en jente på 4050 g og 50 cm lang, så at denne blir noe större hadde jeg ventet. Jeg hadde masse plass i bekken og mage sist ved födsel, og legen min da sa at jeg ikke kom til å få problemer med å föde et enda större barn.

 

Men er det sånn at babyen definitivt kommer til å bli kjempestor? Er det noen som har tanker om hvor stor denne kan komme til å bli?

 

Ble veldig urolig etter sjekken i dag. Blir også nödt til å ta sukkertest, selv om alle pröver var helt bra. Uff så mye pes...

(skal sies at jeg ikke bor i Norge, men Finland, litt andre rutiner enn i Norge, kan hende det er derfor jeg er urolig...).

 

Jeg håper det ikke fortsetter alt for mye oppover.....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. jeg kan veldig tydelig kjenne babyen. Betyr det at den blir stor?? Kan ikke huske det var så tydelig sist jeg var gravid...

 

Babyen er fortsatt veldig aktiv. Vrir seg fra side til side mye. Hodet er ned og har värt det en stund nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har kjent alle mine tre tydelig og de to første veide 3,5 kg ganske nøyaktig.

 

Hvordan morkaka ligger kan ha betydning for hvor mye du kjenner baby også. Ligger den bak baby, kjenner du mer liv. Det var i hvertfall gjeldende tidligere i svangerskapet i forhold til hvor mye liv man kjenner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...