Gå til innhold

Kosttilskudd etc. for "prøvarar"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg ser det er ein del råd ute og går her, men er det nokon som vil oppsummere litt kva det er lurt å ta av kosttilskudd, vitaminar, etc. kva det er lurt å spise og ikkje spise når ein vil bli gravid?

Eg veit berre om folat...

Skrevet

Vitaminliste (fra hjemmesiden til foreningen ufrivillig barnløse, v/Anette Hasle):

Det er mange gode råd om hvilke vitaminer og mineraler man bør ta for lettere å bli gravid. Ikke alle råd er like god eller virkningsfulle. Jeg har, med litt hjelp av en reflexolog, prøvd å lage en oversikt over noen av rådene som gis og litt fakta om de forskjellige. Det er viktig å huske på å ikke blande for mange av preparatene. Man bør også være forsiktig med overdreven bruk slik at det oppstår skader.

Produkter med bevist virkning

E-vitamin

E-vitamin er et fettløselig vitamin. Det bygger opp ditt indre forsvarsverk og er en viktig antioksidant som er nødvendig for mange celle funksjoner. Vitaminet er det mest kjente fruktbarhets vitaminet fordi det er gunstig for mannens sædceller. Mangel på vitaminet kan føre til nedsatt forplantningsevne.. Naturlig E-vitamin er mer effektivt enn som pille. Overskuddet av vitaminet skilles ut i urinen. E-vitamin finnes i; vegetabilske oljer, mandler, nøtter, salat, margarin, bønner, fet fisk og kornprodukter. I forbindelse med barnløshet anbefales et daglig tilskudd på 300 i.e.

Sink

Sink er et nødvendig sporstoff som inngår i flere enzymer og insulin. Dette mineralet er det mest kjente fruktbarhetsmineralet fordi det er med på å forbedre sædkvaliteten. Tilskudd bør startes minst 3 måneder før forsøket fordi det tar ca 3 mnd før en sædcelle er ferdig utviklet. Sink finnes naturlig i; valnøtter, korn. kli og kjøtt. Anbefalt tilskudd i forbindelse med barnløshet er 30-45 mg pr dag.

C-vitamin

C-vitaminer styrker kroppens immunforsvar. Det er også viktig for produksjon av sædceller. Det finnes naturlig i nyper, appelsiner, kiwi og rød paprika. I forbindelse med behandling for barnløshet anbefales høye doser fra 400-3000 mg pr dag.

Folin/ folsyre

Folin er et vannoppløselig B-vitamin som er nødvendig for celledelingen og dannelsen av blodlegemer. Vitaminet kan være med på å forhindre ryggmargsbrokk hos fosteret. Et evt overskudd av folin vil skilles ut i urinen og det er få registrerte bivirkninger. Helsepersonell anbefaler kvinnen å starte behandling ca 3 mnd før planlagt graviditet, men man kan starte når som helst. Tilskuddet bør ligge på 400 mg. Folin finnes naturlig i;lever, fisk, broccoli, grønne grønnsaker, sitrusfrukt, bønner og grove kornvarer.

Selen

Selen er viktig for å inaktivere tungmetaller som kadium og bly i kroppen. Anbefalt daglig tilskudd er 300 mikrogram

Ellers er naturlige antioksidanter bra for kroppen. Dessuten kan urter som løk og hvitløk positiv virkning fordi kroppen renses for svovelstoffer.

Andre produkter uten påvist virkning

Wild Yam

Wild Yam er en av verdens mest bruke urter. Det har en balanserende effekt på kjønnshormoner og kan brukes av både kvinner og menn. Det har vært brukt i behandling av barnløshet med resultater, MEN dette må ikke brukes uten veiledning fra fagfolk fordi det kan virke motsatt av det man ønsker.

B6-vitamin

B6 er bra for nedbrytningen av bl.a. proteiner og karboyreater. Det skal være gunstig for å fjerne svangerskapskvalme. Kvinnen bør starte før graviditeten. B6 finnes i gjær, lever, fet fisk potet og grønnsaker.

Organinsk krom

Krom regulerer sukkerbalansen i kroppen og finnes naturlig i skalldyr og kjøtt.

Omega-3

Ølgjær

Mangan

Rød solhatt

Rød solhatt har etter det jeg har hørt av andre, negativ virkning på sædceller.

Det er en god del par som har forsøkt alternativ behandling som soneterapi, reflexologi, aromaterapi og liknende med ulike resultat. Dessverre kan ingenting av dette garantere graviditet, men det er lov å prøve noe av dette.

Skrevet

Eg blir veldig irritabel og humørsjuk før mensen, så eg har pleid å ta nattlysolje og Femal. Nå som eg prøver å bli gravid, har eg tatt ein pause, sidan eg er usikker på om det er bra i tilfelle graviditet. Men merker på humøret at det ikkje er bra, og har lyst til starta med det igjen. Er det nokon som veit om dettte er skadeleg ved ein eventuell graviditet`?

Skrevet

Mener jeg har lest at nattlysolje er bra å ta, (balanserer hormonene) men bare FØR EL! Og ikke mer enn 200 mg pr dag ellers kan EL bli forsinket. Kvinner som spiser 70% kokesjokolade har 20% mindre sjanse for SA. Og så skal melkefett være bra forEL, særlig fløteis. Og ikke lettprodukter, det gav 85% ØKT sjanse for EL-problemer.

Jeg tar Vitex (i form av en te,Fertilitea) og Maccaroot. Begge skal balansere hormonene. Vitex skal være særlig bra for dem med lutealfasedeffekt/lavt progesteron. Etter at jeg har gått noen måneder på Progesta Care og Fertilitea er progesteronverdiene mine steget fra 20 til 42 i lutealfasen. Men jeg mistet likevel denne mnd i uke 5. IGJEN!! Men leste etterpå at tar man Vitex skal man ikke stoppe brått når man blir gravid (slik jeg gjorde nå), men minske gradvis frem til uke 20. Vitex skal IKKE taes i siste trimester!

Jeg tar også 40-120 mg vitamin B6 i lutealfasen. Vet ikke om det hjelper, men jeg sover i hvertfall godt av dem (Gjeeeeeeesp.... :-)

Fertilitea kan kjøpes fra Babyhpoes.com. Macca kan kjøpes fra Inkavital (tysk) og sikkert fra mange andre. Vitex kalles også Chasteberry og kan kjøpes på nettet fra mange forskjellige. Bare søk på Vitex eller Chasteberry.

Skrevet

Det skal være max 2000 mg nattlysolje, ikke max 200...

Skrevet

Eh..... Det går visst litt fort i svingene idag! (litt flau :-( Fertilitea kan kjøpes hos babyhopes.com.

• 1 år senere...
Skrevet

Fann dette da jeg søkte på E-vitamin, dytter det opp da det kan skje kan være noen tips der til dere som prøver å bli gravide! :-)

• 1 måned senere...
Skrevet

Etter laaaang prøvetid (over et år) på nr 2 med div kjemisk graviditeter, 1 MA og 1 blighted ovum gikk jeg til Naturopat og fikk fotsoneterapi og øreakupunktur. I tillegg tok jeg følgende vitaminer og kosttilskudd: (Både jeg og min mann ble utredet og det var ikke noe galt).

E-vitamin Bio E 350 mg (halv dose ved konstatert graviditet dvs annenhver dag)

Sink 2 tabletter kveld. Halv dose ved graviditet

B-stress 2 tabletter kveld (halv dose ved graviditet)

Gravid multitablett 2 stk morgen

Omega 3-6-9 2 stk (1200 mg) morgen

Fosterklister: Fructis Femina Comp 10 dråper morgen middag kveld fra EL til uke 12.

Progesteron krem fra Ullevål apoteksykehus. Smøre morgen og kveld. Fra EL og ut hele graviditeten. Bedre enn Progesta Care.

Fikk dette av Dr. Leif Ims. Spesialist på hormoner.

Dette virket for meg! Nå er jeg endelig gravid. Så får vi krysse fingrene for at det holder.

Jeg har bekreftet dosene fra flere hold. Både med Dr. Leif Ims, Frøyaklinikken og Oslo og min Naturopat.

Lykke til!

Det er bare å spørre hvis det er noen som lurer på noe!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...