Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Er det noen av dere som har gått på/går på medisin (anti-depressiva) under svangerskapet? Jeg er gravid og har veldig god nytte av medisinen jeg bruker, og vil ikke slutte Det jeg lurer på, er det opp til meg å bestemme, eller kan legen nekte meg resept under svangerskapet?
Matildesnusk + lille ups Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 Det vil i såfall være fullstendig idioti av legen din, og da skal du bytte lege. Første bud med antidepressiva er at om en skal trappe ned, så skal en gjøre det langsomt, helst over flere måneder. Hvis en kutter brått er sjansen for tilbakefall av depresjon mye større. Dessuten er det enighet om at det er farligere for fosteret at mor er deprimert og stressa, da stresshormoner går over i blodbanen til fosteret. Når det gjelder antidepressiva så v e t de ikke at det er farlig, men det kan ikke vite at det absolutt ikke er det. Derfor er det best å la være, dersom man ikke trenger det. Jeg synes absolutt ikke du burde slutte hvis du ikke vil det, og det håper jeg for guds skyld at legen din er enig med meg i
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Hei!!! Jeg gikk på anti-depressiva Efexor i hele forrige svangerskap, men det var fordi jeg ikke visste at jeg var gravid før i uke 20 og legen sa det var greit for jeg måtte jo også ha det bra. Og da jenta mi ble født måtte hun være på sykehuset i 5 dager til observasjon for abstinenser. Hun var veldig døsig og vanskelig å lese de første 8 ukene som hun fikk morsmelk og jeg gikk på medisiner. Men det er anbefalt at man slutter på med. før man blir gravid hvis man planlegger det. Og hvis man blir gravid uplanlagt. Anbefaler de vel at man slutter i alle fall i 1. trimester, men at man kan begynne igjen i 2. trimester hvis man absolutt trenger det. og at man slutter igjen i siste mnd av svangerskapet. Datteren min var påvirket av medisiner etterpå, det så man. Men om det vil få noen langtidseffekter vet jeg ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå