mamma til <3to<3 Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hvor ofte bader dere dem og hva bruker dere i vannet.. Og hva slags kremer bruker dere? Smører dere med fuktighetskrem hver dag?
Fire? Skrevet 15. november 2007 #3 Skrevet 15. november 2007 Vi bader hver kveld (med noen få unntak). Først dursj hvor hun får SH krem (bruk den som såpe og skyll av) - så opp i badekaret med NAF badeolje. Vi bruker Aderma på gode dager - og apo base på dårlige )
eksemmamma Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 Balneum Herbal anbefales som bade/dusjolje, den legger seg ikke utenpå huden, men trekker inn, kjøpes på apotek Smøring med Apobase eller Decubal hver dag her i gården For mye bading gjør vondt mye værre !! Vasking er mye bedre, kanskje et bad for kosens skyld en gang i uka.
sivuna Skrevet 16. november 2007 #5 Skrevet 16. november 2007 Har atopisk selv og uheldigvis fikk guttungen det også. HELT feil at bading gjør det verre.. Dusjing gjør det verre da du spyler vekk fettstoffene i huden. Kroppsvask kan være greit, men jeg vet at dette er ikke særlig behagelig om du er sår og ømfintlig i huden, og kan hisse opp eksemen mer. Bading er en god ting, så lenge det ikke er for lange bad og med mye såpebruk. Realtivt korte bad uten såpevask, oftere, med god vegetabilsk badeolje er bra. Babyline, Dermakid.. Du trenger jo ikke vaske håret hele tiden. Ikke bruk oljer ala natusan, som er mineralbaserte, de legger seg bare som et lag utenpå huden slik jeg kjenner de og virker ikke innover. Jeg erfarer også stadig at tykke, fete kremer ikke er særlig bra. Mye bedre med lette, gode kremer (lotion) i tynne lag, oftere. Fete kremer og tykke lag "tetter" bare igjen og kan faktisk gjøre det verre. Innimellom trenger en særlig fete kremer, men jeg bruker heller ACO sin Miniderm til vanlig. Den er kjempegod! Locobase Repair er god på særlig tørre partier som trenger "spesialbehandling". Bruk for all del god kuldekrem i utsatte partier som ansikt når det blir kaldt. Eller pass på å smøre huden i god tid før dere går ut i kulden så vannet i kremen rekker å "fordampe" fra huden. Annet jeg kan nevne er at det er godt å få nok fettsyrer og omega 3 o.l. Tran feks. Vi bruker ikke tran, men Eskimo-olje kjøpt på helsekost. Guttungen (og jeg) får brekninger av tran uansett, men eskimooljen går lett ned. Og jeg tror faktisk den er mye bedre, stadig dokumentert ren osv. Vær obs på at mange med atopisk eksem reagerer på ting som allergikere, uten faktisk å være allergiske. Rett og slett pga følsomhet. Dette kan variere med tid og stunder, at etter hvor plaget man er og dermed mer sensitiv. Men det kan være fint å forsøke å registrere om det er ting ungen virker å reagere på, f eks "sterke" frukter som grønne epler , appelsiner, kiwi o.l. Det er noe dritt, men går an å leve med.. Tar bare lang tid å bli kjent med alt. Jeg nærmer meg 27, og synes jeg vet mye, men fortsatt langt fra å ha lært alt...
Paddin Skrevet 18. november 2007 #6 Skrevet 18. november 2007 Du kan lese om vår eksem hverdag på bloggen: http://www.sosken.blogspot.com ---------------------------------- Astma Allergi Eksem forum: http://www.aaenorge.com
mamma til <3to<3 Skrevet 19. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 19. november 2007 Tusen takk for detaljerte svar! Helt topp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå