Gå til innhold

Kanskje et dumt spørsmål; men kan folk med pacemakere dø av hjertestopp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller fortsetter pacemakeren å slå etter personen er død, slik at evt. en lege må skru den av?

Fortsetter under...

Skrevet

Nei si det... Blir jo tom for strøm etterhvert..

Men pacemakeren "slår" jo ikke. Den sender små støt av strøm for å få hjertet til å slå.

Skrevet

men for å svare på det første spørsmålet, ja folk med pacemaker kan dø av hjertestopp. Er flere grunner til at hjertet kan stoppe.

Skrevet

Om en person med pacemaker får et massivt hjerteinfarkt vil jeg anta at den bare vil gi støt samtidig som det ikke får kickstartet hjertet....

Skrevet

Nå tror jeg du skal planlegge mord, ved først å skremme noen med kamphund og etterpå slå av pacemakeren.

Skrevet

Hvorfor lurer du på det da? :-)

Det går jo an å få operert inn en hjertestarter også da, så er man jo sikret.

Annonse

Skrevet

Har sittet fastvakt hos en person m pacemaker, og han døde en helt normal død, hvor hjertet til slutt sluttet å slå. Mulig det ville ha gått noe raskere dersom han ikke hadde hatt pacemaker, men ikke så godt å si.

Skrevet

Hehe... Nei, skal ikke skade noen jeg. Skremme folk med kamphunder? Siden jeg lurte på hva folk tenkte på når de hørte det ordet?

Skrevet

Men må legene stoppe den, eller stopper den av seg selv når? Grunnen til at jeg lurer er fordi jeg spurte om dette til noen, men de visste ikke.

Skrevet

ja, man kan dø. Men noen pacemakere har ICD-funksjon, dvs den er laget for å gi elektrisk støt ved en evnt farlig rytme. De vanlige pacemakerne er innstillt på en viss frekvens eller for å overstyre en for lav eller for høy puls. Om pasienten da får en "dødelig" rytme hjelper ikke pacemakeren, og pasienten dør (hvis han ikke blir liv-reddet,da...) Hvis man skal avslutte behandling av en døeende pasient som har ICD må man koble ut/nøytralisere denne med en magnet.

Ble du klokere??

Skrevet

det vil jeg tro at de kan.........

Skrevet

Ja, bestefaren min hadde pacemaker, han klarte seg en stund, men til slutt ble det vel for mye for hjertet uansett...

Skrevet

Jepp, ble klokere nå. Takk for svarene.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...