mayaya Skrevet 15. november 2007 #1 Skrevet 15. november 2007 Hei alle sammen! I dag skal vi ha besøk her, og jeg trenger desperaat tips! De kommer for å smake litt på hva norsk mat er for noe. Vi tenkte å lage flere småretter, i småplukkstørrelse a´la tapas. Skal lage lefserull med røykalaks.... OG ???? Trenger masse tips, med vegetar og med kjøtt/fisk.
3b@rnsmor-30* Skrevet 15. november 2007 #2 Skrevet 15. november 2007 spekemat må da vel være skikkelig norsk tapas???
mayaya Skrevet 15. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 15. november 2007 Det er sant, men jeg glemte å presisere litt; Det er ikke lett å få tak i hva som helst, bør være mulig å lage med basisvarer.. Røykalaks og lefser har jeg kjøpt på spesialbutiiker utenfor byen..
Dobbel Latte Skrevet 15. november 2007 #4 Skrevet 15. november 2007 ja, spekemat! Fenalår, morrpølse, flatbrød, rømme, hjemmelaget potetsalat, eggerøre... og nå ble jeg sulten!
3b@rnsmor-30* Skrevet 15. november 2007 #5 Skrevet 15. november 2007 ok... men spekemat er jo alt fra salami, morrpølser til spekeskinke.. potetsalat og eggerøre til... får man ikke det heller??? ellers har ikke jeg noe mer forslag... dårlig fantasi på dette jeg..
mayaya Skrevet 15. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2007 Hmmm.. Salami bør være mulig. Og eggerøre er jo greit. Ikke flatbrød, da. Takk for at dere hjelper meg med å få i gang de små grå her :-)
Himmel og hav Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 - Lag lefserull med rømme ( eller snøfrisk), spekeskinke og vårløk - Lag små medisterkaker - jeg har en kjempegod oppskrift jeg kan legge ut hvis du er interessert. - grovt brød, spekemat - Jarlsbergost er jo berømt i utlandet, og er jo "typisk norsk" - rakfisk? - Brød med gravlaks og sennepssaua - ett eller annet av rein eller elg...vet ikke helt hva. Kanskje bare frese finnbiff med løk og sopp, krydre med einerbær salt og pepper, og servere brød inntil.
mayaya Skrevet 15. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 15. november 2007 Rømme kan jeg nok få tak i, men jeg har bare 6 lefser, og de skal på laksen :-) Medisterkakeoppskrift tar jeg gjerne imot :-) Grovbrød har de ikke her.... *urk* gravlaks, rakfisk og elg får jeg nok ikke tak i :-(
3b@rnsmor-30* Skrevet 15. november 2007 #9 Skrevet 15. november 2007 lurer litt på hvilken "øde" plass du bor på jeg... hehe....
Himmel og hav Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 Lomper funker like godt som lefser. Her er oppskriften: 500g medisterdeig 1,5 ts salt 2ss potetmel 0,5 ts pepper 3 ss revet løk ca 2 dl melk (til passse deig) 1 egg Bland sammen kjøtt, krydder, mel, egg og løk, spe med melk til passe deig. Vafler med brunost er jo ultranorsk også da!
Monajenten Skrevet 15. november 2007 #11 Skrevet 15. november 2007 Hehe 2b@rnsmor-27*, ikke nødvendigvis øde, men kanskje ikke så lett å få tak i norske varer i USA.........:-p
mayaya Skrevet 15. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 15. november 2007 Oi, sårri jenter! Jeg har jo ikke skrevet at jeg ikke er i Norge :-o Ehhheee.. Da skjønner jeg at det kommer en del forslag på ting jeg ikke har, ja :-p *dunke meg selv i hodet*
3b@rnsmor-30* Skrevet 15. november 2007 #13 Skrevet 15. november 2007 nei akkurat.. kunne vel ikke vite det.. men tenkte meg det måtte være i utlandet... hehe.. hmmm... prøver å tenke her... om jeg kan komme på noe mer...
mayaya Skrevet 15. november 2007 Forfatter #14 Skrevet 15. november 2007 Jeg har en brunost da!!! Ingen ostehøvel, men ost skal de få!
camilla^ Skrevet 15. november 2007 #15 Skrevet 15. november 2007 Skal lage lefserull med røykalaks.... OG ???? cremfresh i tynt lag. Smakt det med spekeskinke, siden jeg ikke liker røyka fisk. Begge deler er vist godt. Hard kokt egg. Del i to og ha litt majones og noen reker på. En kan ta slik danskesalami som en smører filadelfia med urter, før en så ruller den sammen til en pølse.
imsdal med julesmak Skrevet 15. november 2007 #16 Skrevet 15. november 2007 Komler må vell være urnorsk, serveres med rømme eller sirup og eventuelt saltkjøtt eller pølse. http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift9118.asp Ellers har de haugevis med oppskrifter på norsk tapas på : http://www.matprat.no/soketreff.aspx?fritekst=norsk%20tapas
mayaya Skrevet 15. november 2007 Forfatter #17 Skrevet 15. november 2007 der var det jammen en side som har gått meg hus forbi. Takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå