Gå til innhold

Et spørsmål ang cipralex!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ikke deprimert, men har et spørsmål ang cipralex. Har en venninne som sliter veldig med depresjoner. Hun har fått utskrevet cipralex av legen, men nekter å ta de fordi folk sier hun kan bli verre av de når hun har tenkt å slutte på de. Stemmer dette? Er det noen som kan forklare meg litt om disse cipralex tablettene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En viktig regel angående antidepressiva, er at behandlingen skal foregå i minst seks måneder og gjerne enda lenger. Full virkning får en ikke får etter ca 6 uker, og når en skal slutte med medisinen igjen skal en bruke god tid på å trappe rolig ned. Det sies at pasienter som slutter veldig brått med å ta cipralex, har en høyrere selvmordsrisiko. Derfor skal en gå ofte til kontroll hos lege i seponeringsfasen, og en skal som sagt trappe sakte ned.

Jeg har kun positive erfaringer med cipralex. Jeg har gjentatte ganger fått depresjoner i oppveksten, og ser dette som en sykdom på lik linje med andre sykdommer som man medisineres for. Det er mange som har sagt til meg gjennom årene at jeg må "ta meg sammen", eller "komme meg mer ut i sola", for da blir alt så bra. Dessverre er det ikke så enkelt.

Jeg vet ikke om venninna di har opplevd en spesifikk ting som gjør at hun har blitt deprimert - isåfall vil muligens samtaleterapi være det beste for henne. Hvis hun derimot er som meg, og blir deprimert uten egentlig noen grunn, så vil kanskje et antidepressiva hjelpe henne til å leve mer normalt.

Vet ikke om du fikk svar på spørsmålet ditt, men spør hvis du lurer på noe mer :-)

Skrevet

Der fikk jeg et godt svar. Tusen takk :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...