Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #1 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg har en aktiv gutt på 2,5år. Barnehagen hans vil nå prøve å dempe denne energien hans. Han var mer aktiv før, men nå som språken hans er kommer er han blitt mye roligere. Barnehagen vil gi ham ting som han kan konsentrere seg med. Men jeg er uenig. Jeg mener man heller bør la energien komme ut - ikke dempe den. Jeg vil gjerne at han kan få lov til å løpe mer, være mer ute osv. Energinivået hans er ikke til bry for noen egentlig. Han sitter fint under måltid og samlinger sier bhg., men liker ikke så godt å tegne, perle, puslespill osv. Jeg ser ikke noe galt i at min sønn ikke liker dette. Han har ikke tid til å sitte stille - han vil gjøre noe mer aktivt. Det er ikke snakk om at min sønn må følges opp mer enn andre. Han er aktiv, men det er ikke snakk om noe ADHD-aktiv. Jeg føler bare at personalet vil ha han mer stille, men jeg liker han jo akkurat slik han er. Nå er det ikke noe galt i å være mer stille, men er ikke 2år veldig ungt til tenke på at barn skal temmes. Hadde han vært 5år og skulle begynne på skole hadde jeg jo sett helt annerledes på det. Noen tanker? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10913968-jeg-er-uenig-med-bhg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #2 Del Skrevet 15. november 2007 Det er lov å være uenig. Barnehagen skal følge dine meninger, samtidig som barnhagen har retningslinjer og et pedagogisk ansvar. Jeg mener at når barnehagen tar kontakt med deg på denne måte, er det på grunnlag av noe de kanskje synes er urovekkende. At de vil "gripe fatt" i situasjonen og FOREBYGGE en muligen sfremtidig utagerende adferd, synes jeg du skal vise tillit til. De vil gutten din sitt beste. De ser jo gutten din sammen med andre barn, og vet hva "normal" atferd er. Ikke det at alle skal være like, men et visst "normalnivå" har en jo. Dette må jo dessuten være mye bedre ann at de lar grensene fly avgårde, og de til slutt må få inn en spesialpedagog på ha på grunn av energinivået. Dessuten ahr barnehagen, som jeg skrev et pedagogisk ansvar. Å lære gutten å sitte rolig, pusle med ting, sette sammen, tegne osv. er en del av dette opplegget. Du vil tydelig merke på din sønn om han tar del i et slikt opplegg eller ikke. De skal og bør stimuleres på andre områder en KUN lek og herjing, og det bør du sette pris på! Hilsen mamma til tre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10913968-jeg-er-uenig-med-bhg/#findComment-10914957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
enogtoogtreogfire Skrevet 15. november 2007 #3 Del Skrevet 15. november 2007 Hei ! Slik var jenten min også i den alderen. Over alt med masse energi. B.h.g sa at det var veldig typisk aldren og også med tanke på at språket ikke var helt på plass. Etter hvert roet hun seg ned og sitter nå lenge med perler, puslespill etc. Synes det er feil å hevde at barnehagen har sitt pedagogiske opplegg og at alle barn skal kjøres inn i dette. Hva med tanken om at hvert eneklt barn skal få lov til å utfolde seg, tilrettelegging utfra hva hvert barn trenger og ikke minst er opptatt av. Heldigvis har vi en barnehage som er veldig flinke til . Gi beskjed til barnehagen om at dere er uenige. Dere kjenner nok gutten best selv og så lenge dere ikke opplever energien som problematisk ville jeg sett det an. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10913968-jeg-er-uenig-med-bhg/#findComment-10916841 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #4 Del Skrevet 15. november 2007 Jeg er enig med deg, jeg syns ungene skal få lov å være aktive på lik linje med at de barna som heller liker å sitte stille får lov til det. Jeg ser ikke noe galt i å vise han roligere aktiviteter (så han kan se om han liker det) og jeg syns selvfølgelig at barna skal lære å sitte stille ved måltider, samlingsstund osv. Men ut over dette er barn forskjellige, og bør få være det! Da jeg selv var liten, var jeg relativt rolig. Likte å lese, tegne, perle, bake osv. Min bror var stikk motsatt. Han ville løpe, klatre i trær, sykle, spille fotball osv. Han ble god i sport, jeg har 6 års utdanning. Og det tror jeg er fordi vi fikk utfolde oss med de interessene vi var interessert i. Nei til å gjøre alle barn til "normale", ja til utfoldelse (innenfor selvfølgelig visse grenser- de skal jo ha oppdragelse også). Jeg ville sagt ifra i barnehagen hvordan du ser på det. Siden de tok det opp, har de jo på mange måter invitert til dialog Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10913968-jeg-er-uenig-med-bhg/#findComment-10917624 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lifa og Eline Skrevet 16. november 2007 #5 Del Skrevet 16. november 2007 Det står i en elelr annen lov ang. bhg. at de SKAL ta inndividuell behandling av hvert enkelt barn. derfor bør de høre på deg og ikke bare overkjøre deg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10913968-jeg-er-uenig-med-bhg/#findComment-10928476 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nøtteliten_venter_gutt_5.jul:) Skrevet 25. november 2007 #6 Del Skrevet 25. november 2007 barnehagene skal følge "rammeplan for barnehagen", og bhg er en pedagogisk virksomhet, som skal holde seg innenfor syv fagområder. Og med hensyn til det enkelte barn skal man da prøve masse forskellige aktiviteter osv. Bhg må jo ha regler for å fungere, men det som kanskje ikke alle vet, er at foreldrene har mye å si i forhold til bhg. Rammeplanen punkterer at det er veldig viktig med et godt samarbeid mellom bhg og hjemmet. Det er først og framst foreldrene som har omsorgen for barnet, men jeg tror det kan være nyttig å høre litt på personalet også, som sitter på mye erfaring. Men føler man at dette virkelig er feil, så for all del si i fra. I pedagogikken finst det liksom ikke noen fasitsvar. Så det eneste man kan gjøre er å samarbeide og føle seg fram til en løsning som foreldrene er komfortabel med. Og ikke minst, det som er det beste for barnet. Er jo det vi jobber med. hilsen ( pedagogisk leder ) student Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/10913968-jeg-er-uenig-med-bhg/#findComment-11002718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå