Trollmora Skrevet 16. november 2007 #26 Skrevet 16. november 2007 Oj - det hadde jeg helt glemt ) Selvfølgelig må vi jo ha julekaker! Bruker å bake noe som heter skrivefruens kaffekaker. Noe med masse kakao i og smaker veldig godt! Får ringe min venninne å høre om vi skal bytte kaker i år også ) Har lyst til å lage kransekake eller "tårnkake" som det heter på min dialekt. Lager ofte bare stenger/pinner, litt enklere enn former som biter seg fast i kakeringene! Kan jo bare ligge i fryseren og kose seg til en passe anledning også. Hmmmm, tenker jeg må sette meg ned og planlegge de neste fire ukene!
Reveenka Skrevet 10. desember 2007 #27 Skrevet 10. desember 2007 Må bare dytte denne opp litt, så jeg finner oppskriftene når det åpner seg et lite tidsvindu for juleforberedelser! Hvordan lager man skrivefruens kaffekaker, forresten? Alt som inneholder mye kakao måå jo være godt! c",)
Trollmora Skrevet 11. desember 2007 #28 Skrevet 11. desember 2007 Sriverfruens kaffekaker: 400 g margarin 400 g sukker ---------------------røres hvitt 2 egg 12 vaniljedråper (kan bruke vaniljesukker, men husker ikke hvordan man regnet det om fra dråper til teskjeer) 600 g hvetemel 6 gode ss kakao 4 ts bakepulver Gnis godt sammen i en litt stor bolle. Trilles til store pølser som trykkes litt flate før steking. Stekes på 175 g ca 12-14 min Ha på melisglasur på midten av "stangen" og del i passe biter mens den ennå er varm. Tips 1: Lag deigen dagen før du steker. Da får kakaoen "satt" seg. For de med matintoleranse: Tips 2: Bytt ut vanlig hvete med speltmel. Egg er bindemiddel her. Tips 3: Går fint å bruke melkefri margarin som f.eks blå Soft eller melange uten melk!
Reveenka Skrevet 14. desember 2007 #29 Skrevet 14. desember 2007 Disse må jeg prøve å lage, og kanskje karameller? Men inntil videre.... dytter jeg den litt oppover(og bare ti dager igjen til jul....)
♥Snulder Skrevet 14. desember 2007 #30 Skrevet 14. desember 2007 Hihihi... jammen er dere noen gamle, gode husmødre hele gjengen;=) Omtrent hvert skuddår så baker jeg sjokolade-cookies... den som må settes med teskje.... I år ordner jeg julebaksten på følgende måte: 1)Henter smultringer i fryser'n hos en kollega... de er forresten helt fantastisk gode! 2)En av kalendergavene til ungene er pepperkakebaking.... (ikke si til dem at deigen er hentet fra plastboks på ICA...) 3) Vips... da var jeg ferdig med småkakene til jul!!! Klem til alle dere flinke damene!
Reveenka Skrevet 20. desember 2007 #31 Skrevet 20. desember 2007 Ny dag, nye muligheter - dytter denne en gang til til jeg - det er jo ikke jul riktig enda og det kan jo tenkes jeg får tid i morgen eller overimorgen? (sa hun med håp i stemmen... c",))
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå