Gå til innhold

Julebakst-eksperthjelp søkes.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sagt ja til å bli med på et julebakstforsøk i år sammen med fem andre damer...

Vi skal nemlig bake hver vår ladning av et slag, og så dele kakene, slik at vi alle sitter igjen med 6 slag... Og kan suplere med egne favoritter eller bakekos med ungene...

Problemet mitt er følgende...Jeg er ingen tiger på baking...

Så nå trenger jeg tips på enkle kaker å bake som samtidig er gode, gjerne med oppskrift... Noen som har noen forslag?

Skrevet

Kan bare hjelpe deg med oppskrift på ostekake..... Men det spørs om ikke de andre blir litt skuffa da...... Den er til gjengjeld veldig god=0)

Når en pekkerkakebaker baker pepperbakekaker tar han først en stekegryte og en kilo margarin, oppi gryta smelter smøret og det neste han må gjøre er å røre sammen smøret med en kilo med farin..

Og mens smør og sukker skummer tar man 8 eggeplommer som man rører ut i gryta med en kilo hvetemel. Og til slutt i gryta slepper man en liten teskje pepper, også rører man omkring og tømmer deigen på ei fjøl.

Det er den eneste oppskriften på julekaker som jeg kan...

Skrevet

Sjakkruter - det er enkelt og lett å lage mange av.

Sitter på jobben så jeg har ingen oppskrift men jeg kan kommetilbake i kveld - lager kryss på handa :-)

Skrevet

Tar gladelig imot oppskriften...Håper den er egnet for plass i samlingen "Julekaker for dummies"....

Skrevet

jeg er ingen racer på baking jeg heller, her er det svigermor som generøst sørger for småkaker til jul, velsigne henne.

men serinakaker tror jeg ikke er så vanskelig, oppskrift har jeg ikke.....

men goro, sandkaker og kromkaker ville jeg overlatt til ekspertisen : )

pepperkaker som foreslått over her er jo heller ikke dumt.

Skrevet

Jeg har oppskrift på en fryktelig god kake

i år skal jeg bare bake dem for hu hei så gode de er:

også syns jeg ikke det var så vanskelig heller.... brune pinner heter de:

vent da så skal jeg finne oppskriften.

Skrevet

Men alle baker vel pepperkaker med ungene....?

Jeg skal be om den oppdaterte listen over hva de andre har sagt de skal bake...Innrømmer at da de meldte sine forslag hørte jeg bare..."bla-bla-bla-bla" *ler*

For jeg kan ikke skille den ene fra den andre egentlig... Her i huset kaller vi dem "inn og ut kaker", men de hører liksom med.

Julen da Junior var like gammel som Måka er nå, da bakte jeg masse...men husker jeg hva jeg bakte? Nope...Jeg fant forskjellige oppskrifter og skred til verket...men alt smaker ganske likt...Hmm

Skrevet

sånn... her er de:

"Brune stenger" - het de visst.

150g smør

200g sukker

250g mel

2ts. natron

3 små ss sirup

2 ts. vaniljesukker

Alt blandes, deles opp og rulles i tre eller fire lange pølser. Pølsene kan godt trykkes litt på, men deigen gjør jobben fint selv også.

strø finhakkede mandler oppå, eller la det være.

De lange stengene stekes godt brune, og deles opp i passe store stykker... 5cm kanskje mens de er varme, for når de kommer ut er de helt myke, også blir de harde når de er kalde.

180 grader i ca 10 - 12 minutter

Lykke til, de er dritgode, og de andre kommer kun til å spise dine kaker i jula og du velger denne varianten :-)

Skrevet

men du har jo nesten rett.... det meste smaker ganske likt, og er deilig deilig deilig!

Skrevet

Julemenn

600 gr hvetemel

350 gr melis

100 gr margarin

2,5 dl vann

ca.15 gr hjortesalt

Bland alt det tørre sammen+ margarin.Kna i smøret.

La deigen stå kaldt en liten stund.

Bak ut figurer og stek de ved 200 grader i ca 10 min..

Pepperkaker

150 gr sukker

1,5 dl lys sirup

3 ts kardemomme

1 ts ingefær

1/2 ts nellik

3 ts kanel

Kok dette opp ta kasserollen av plata og rør inn 1,5 ts natron, rør til det skummer.

Smelt 150 gr margarin som du har i bakebollen slå over røra og ha i 500-600 gr med hvetemel.+ ett egg..Deigen bør være ganske myk, så jeg pleier å ha i 500 gr , pluss litt til, men pass på deigen er VARM...

Bak ut deigen mens den er litt lunken. Denne deigen er kjempe lett å bake ut.Ungenes favoritt her i huset :0)

Stekes på 200 grader , i ca 8 minutter.

Skrevet

Jeg jukser jeg da, er ikke så glad i tradisjonell tørr julebakst. Kan jeg friste med noen deilige chocolate chip cookies i stedet? Hvis du synes det er juks, skjønner jeg det. For det er det. Hvis du er villig til å jukse for å bidra med noe godt, skal jeg grave frem oppskriften :-)

Skrevet

pssssssssst jeg er villig til å jukse :-)

Skrevet

Chocolate chip cookies

160 g smør

210 g sukker

140 g brunt sukker

360 g mel

1 ts vaniljesukker

2 ts bakepulver

3 egg

250 g hakket sjokolade

(og sikkert samme mengde nøtter, men det har jeg kuttet ut med barn i huset)

Bland sammen smør og sukker. Tilstett det tørre og bland til en smuldrete deig. Ha i egg og sjokolade (og nøtter) og arbeid deigen raskt sammen. Form deigen til en stor pølse ved hjelp av plastfolie. La den hvile i 1 time i kjøleskap eller 1/2 time i fryseren. Skjær i skiver og stek ved 175 grader i 12-15 minutter.

Jeg lager alltid dobbel porsjon og har en pølse liggende i fryseren. Da kan jeg ta den ut når vi får besøk, skjære noen skiver i halvfrossen stand og steke. Det er overraskende mange som blir imponerte over nybakte kaker selv om de kommer på en spontant besøk :-)

Skrevet

I år får det holde med CCC. Det hørtes så godt ut at jeg tror jeg må tripple den......

Resten av kakene er jo ¨å få kjøpt hi hi hi hi..=0))

Skrevet

Nam - nam. Dette høres vanvittig godt ut. Skal prøve meg på CCC jeg også. Ellers baker vi alltid dette.

Berlinerkranser

2 kokte eggeplommer

2 rå eggeplommer

125 g sukker

300 g hvetemel

250 g smør, (obs ikke smeltet smør)

Deigen settes kjølig et par timer.

Trill tynne pølser og form kranser,

Eggehvite til pensling, strø med perlesukker

I ovnen på 175 grader i ca. 10 min.

Skrevet

Serinakaker og berlinerkranser...er enkelt,og tradisjonelle julekaker :)

Det er foresten kjempekos å dele på bakingen...vi er en gjeng som også gjør der...alle tar med en deig,og deler resultatet :)

Takk for nye tips,de er notert ;)

Skrevet

Nam nam!! Det ser ut som vi baker det samme alle mann her :)

Jeg pleier nemlig også å bake brune pinner og chocolate chip cookies, he he. Lager alltid doble prosjoner av begge sortene. Har prøvd serinakaker, men jeg synes mange av de tradisjonelle julekakene er så innmari tørre! Pleier også å bake kransekake og pepperkaker med deig fra IKEA.

Nå har du jo fått noen oppskrifter allerede, men jeg skriver "mine" her også uansett:

CHOCOLATE CHIP COOKIES (á la Maryland, men myyyye bedre)

200 g smør

150 g sukker

150 g brunt sukker

2 egg

275 g mel

1 ts bakepulver

50 g hakkede mandler eller nøtter

1 plate kokesjokolade, hakket

Rør smør og sukker og tilsett resten. Sett kakene med teskje på stekeplata (de flyter litt utover under stekingen). Stekes ved 200 grader i ca 10 minutter.

BRUNE PINNER (minner litt om gammeldagse krydderkaker)

250 g hvetemel

200 g sukker

200 g smør

1 ss kakao

1 1/2 ts bakepulver

1 stort egg

Bland det tørre og smuldre i smøret. Tilsett egget og kna deigen smidig. Trill ut til lange stenger som trykkes flate, ca 4 cm brede. Strø evt. med perlesukker eller hakkete mandler (jeg bruker ikke det). Stekes på 200 grader til de er brune, tror det er ca 7 minutter (det går ganske fort!). Mens de fortsatt er varme, skjæres de flate stengene på skrå i fingertykke biter.

Skrevet

Jeg skal garantert lage CCC Maud! Men om jeg er villig til å dele med de andre...*ler* Må lage en prøveporsjon før skjønner jeg...Kanskje allerede imorgen eller lørdag...

Nå har jeg fått listen som de andre skal bake. Det er som følger:

Kokosmakroner

Brunestenger

Sandnøtter

Berlinerkranser

(+ en til, men den husker jeg ikke nå)

Er enda åpen for flere forslag altså...

Skrevet

Sandkaker er godt..

Men det krever sandkakeformer da.

250 g smør/margarin

1 egg

60 g mandler (skåldede/uskåldede)

189 g melis

375 g hvetemel

Rør smør/margarin og melis hvitt. Ha i egg, malte mandler og hvetemel. La deigen stå kaldt over natt. Trykk deien ut i usmurte sandkakeformer. Stek kakene gylne i ca. 15 min. ved 180 grader.

Snu formene på en plate. Når kakene er avkjølt, slipper de taket i formene. Trykk ellers lett på formene.

Skrevet

Ellers så er jo krumkaker formet som en kopp med litt multekrem eller noe annet godt oppi veldig godt da.

4 egg

250 g sukker

250 g smør eller margarin

3/4 ts kardemomme

ca. 300 g hvetemel

Smelt og avkjøl smøret. Pisk en luftig eggedosis av egg og sukker. Bland smøret i eggedosisen og ha i det tørre. Det skal bli en tykk røre.

Stek tynne krumkaker i smurt, varmt jern, og form dem som kremmerhus, som "strull" eller i koppeform. Vær forsiktig, når kakene er avkjølt - er de svært skjøre.

Skrevet

Da kan du bake franske pepperkaker!

Veldig gode og veldig enkle!!!!

Så enkelt at gummismannen i fjor endte opp med lage de ferdige da jeg bare måtte se noe på tv... (kan tenke meg at det var McDream eller noe sånt....)

Oppskrift kommer!!!!

Skrevet

Ser du fill mange fine oppskrifter i løpet av dagen men her kommer oppskriften (tenk at jeg husket på det):

Sjakkruter

200g smør (kaldt)

300g hvetemel

100g sukker

2 ss kakao

smuldre smør og mel

bland in sukker

elt halvparten av deigen sammen

bland kakaoen med den andre halvparten av deigen og elt sammen

rull ut to hvite og to brune pølser og legg dem sammen slik at det blir sjakk rute mønster.

la det stå kalt i minst 1 time.

skjær i skiver og stek i 5 - 7 min på 200 grader.

Skrevet

FRANSKE PEPPERKAKER;

2 dl mandler

200 gr meierismør

2 dl farin

1 dl lys sirup

2 ts ingefær

2 ts kanel

2 ts malt nellik

1 ts natron

ca. 6 dl hvetemel

Grovhakkmandlene, rør smøret mykt og ha i sukker, sirup, krydder, natron, mandler og mel. Arbeid deigen sammen.

Kna deigen smidig, del den i to og trill den i to tykke pølser. Legg de i hver sin plastpose - praktisk og dytte pølsen fin og rund når den er i posen. Legges i kjøleskapet til neste dag (i allfall noen timer).

Når du skal steke; sett ovnen på 175 grader.

Ta ut pølsen og skjær med skarp kniv i tynne kaker som du legger på brett med bakepapir. Stekes pent brune, ca. 12 min.

Kjempeenkelt!!!!!!!!!!!!!!!! Og veldig gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...