Gå til innhold

Hvis man flytter fra en kommune til en annen, og ikke gidder å melde flytting, og skatter til den gamle kommunen.. Hva kan skje??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min flyttet fra en kommune og til den kommunen jeg bor i nå. Dette er 3 mnd siden..

Men hun gidder ikke ta seg bryet med å melde flytting til folkeregisteret, ergo, hun skatter da til den gamle kommunen hun bodde i..

Har sagt til henne flere ganger, at nå må du se å bytte adresse, men hun gidder ikke. Post får hun ikke, så sånn sett mister hun ikke noe post ved å ikke ha meldt flytting..

Men er det ikke lover og regler på dette? Man kan vel ikke bare flytte et annet sted, uten å melde flytting? hva slags konsekvenser kan det få for henne om kommunen finner ut av det?

Skrevet

sånn gjorde jeg i mange år også. gikk fint det.

problemet er om hun skal ha barnehage plass

Skrevet

det er straffbart å ikke melde flyttingen til Folkeregistereret et visst antall dager etter flytting.

Skrevet

Hun har ikke barn, så sånn sett spiller det ingen rolle..

Men det er jo ikke lov.. Kan hun bli straffet på noen måte om noen i kommunen finner det ut?

Skrevet

Det er straffbart men hun får gjøre hva hun vil.. Må uansett meldes senest 8 dager etter flytting, så hun er sent ute uansett. Post mottar alle, hun får vel f.eks selvangivelse? La henne være, vil hun ikke så får hun heller bare masse å ordne opp i senere!

Skrevet

Man har 8 dager på seg til å melde flytting...

Skrevet

Vel... Hvis du er student kan du selv velge om du vil melde flytting eller ikke, og hvis du da har en jobb ved siden av studiene skatter du da til din gamle kommune.

Problemet er vel at du ikke har rett på fastlege o.l. ordninger i en kommune dersom du ikke er registrert bosatt der. (Dette gjelder heller ikke for studenter.)

Er ikke sikker på hvordan det fungerer for vanlig arbeidende folk, for det har jeg vel egentlig aldri vært;)

Skrevet

hva slags straff kan hun få da?

Ja, jeg driter i det, men er fristet til å melde fra, blir irritert over at hun gir bort skattepengene til en kommune hun ikke bor i, da vår kommune heller kunne fått de.

Men om hun får masse pes, så vil jeg ikke.. Ønsker henne jo ikke noe vondt..

Skrevet

Med meg skjedde følgende:

Jeg sendte flyttemld til alle som skulle ha, inkl. Folkeregisteret. Jeg gadd rett og slett ikke fylle ut gårds- og bruksnr på huset mitt, fordi jeg ikke hadde det foran meg akkurat da, og hvis noen sitter inne med slik info, så er det vel Folkeregisteret/Likningskontoret (basicly samme kontor) Da fikk jeg brev om at de ikke kunne godta flyttemld min fordi den var mangelfull! Bes vennligst sende ny. Det syns jeg var SÅ på trynet i myra, at det dreit jeg glatt i. Fikk purring to, tre uker senere, med div trusler om straffbart og at de ville fatte et vedtak med de opplysningene de hadde dersom jeg ikke ga lyd fra meg. Overså den også, fordi de nå hadde nedlagt mer arbeid i å mase på meg, enn det ville vært for dem å sjekke den ENE opplysningen som manglet. Fikk så enda en purring, nå gikk det litt sport i å overse det.

Så endelig, fikk jeg brev der det sto at etter gjentatte purringer hadde de enda ikke mottatt flyttemelding fra meg. Men de hadde innhentet informasjon fra min strømleverandør (! - DET gidder de liksom), og fått bekreftet at en person i mitt navn hadde åpnet abonnement. "Vi finner det derfor overveiende sannsynlig at du bor på denne adressen. I følge loven defineres bolig som stedet der man finner hvile om natten, eller noe sånt sto det. Folkeregisteret har derfor fattet følgende vedtak:

Du vedtas å inneha følgende adresse, ditten-datten, og at dette er din bolig. Ditt navn vil regsitreres nå med denne adressen. Dersom du ønsker å klage på dette vedtaket, kan du henvende deg til... osv.

Jeg holdt på å flire meg ihjel. Så lang historie kort, venninna di havner neppe i fengsel, men hun kan nok få litt å ta igjen når posten hennes endelig kommer fram. Alle får nemlig litt post, med mindre de er ulovlige innvandrere eller noe sånt.... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...