Gå til innhold

Er det noen barneskolelærere her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er selv lærer i en 2. klasse, og trenger en ide til hva vi kan ha som julekalender i klassen....

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En fortelling hver dag som omhandler julen. Klipp ut eller lag bilder som passer til fortellingen og sett nr på de... La barna eller du trekke ut hvilke dere skal lese:o)

Skrevet

Er ungdomsskolelærer, men i adventstida skulle jeg gjerne jobbet i barneskolen ;-)

Støtter HKHM1g! - men ville kanskje variert mellom sang, fortelling, dikt og evt aktivitet. Gjerne med et symbol for hver av de. Note for sang etc.

Skrevet

Alle ungene får et halvt A4-ark som er brettet på midten, som skal være et kort. Så skal de tegne utenpå kortet. De skal ikke skrive hvem som har laget det. Du samler inn alle etterpå. Senere får de utdelt et kort hver - ikke det samme som de tegnet på. Så får de trekke navnet på én annen i klassen. De skal da skrive en hyggelig hilsen til den personen inni kortet de fikk utdelt, samt ønske de en god jul. De skal selvfølgelig skrive hvem det er til, men ikke hvem det er fra. Bare "Hilsen din hemmelige venn". Det er greit å ha en mal, f.eks. "Til xxx. Hyggelig hilsen. God jul. Hilsen din hemmelige venn." Ungene må selv finne på hva som skal stå som hyggelig hilsen, men det kan være f.eks. "Du er snill", "Du er flink til å tegne", "Du er søt" osv. Alle kortene samles inn igjen. Du lager hull i hjørnet på hvert kort og fester en tråd i det. Så trekkes ett (eller flere, avhengig av hvor mange det er i klassen) kort hver dag, vises fram og leses høyt opp. Kortet henges så opp et sted, gjerne på et stort juletre du har laget i kartong. Siste skoledag før jul blir det avslørt hvem som har tegnet utenpå kortene og hvem som har skrevet inni, og den det stod hilsen til inni får kortet med seg hjem.

Skrevet

Kanskje man kan gjøre en original vri? De fleste barn har så mange leker - kanskje barna kan være med å glede noen for å gi av sin overflod? Slumsøstrene i Bergen gir mat og gaver til trengende i juletiden. Der hvor du bor finnes det kanskje noe tilsvarende?

Hva om barna tar med seg en leke de ønsker å gi bort til noen som ikke har så mange. Det barnet som blir trukket ut, kan få pakke inn leken sin i fint papir. Lapp utenpå med hvem leken passer til. Videre kan barnet få legge sin gave i en sekk dere har på klasserommet. Slik vil sekken vokse i løpet av adventstiden, og barna vil kanskje få en større bevissthet rundt gleden ved å gi. Kankje dere også kan gjøre noe spesielt ut av overleveringen av alle gavene? I tillegg er det fint om det barnet som blir trukket ut kan være med på å velge noe, bestemme noe. Kanskje hva alle i klassen skal leke sammen i storefri?

Dersom du velger en slik alternativ adventskalender kan det være viktig at du tenker gjennom hvordan du introdudere dette for elevene; at de skal få lov til å være med på noe veldig viktig. De skal få lov til å være med å hjelpe andre. Elevene må gis mulighetetn til å vokse på dette, kjenne seg betydningsfulle, at de er med på å gjøre noe viktig og godt for andre.

Lykke til!

Skrevet

Kjempegod ide fra starlight. Vi baker store pepperkakehjerter før desember. Hjertene henger vi i vinduet med store røde sløyfer.Den som blir trukket ut får spise en kake den dagen:-) Vi sper også på med noen lapper innimellom med noe hyggelig som vi skal gjøre.

Skrevet

Er ikke ferdigutdannet enda jeg da, men tar meg den friheten å svare.

Da jeg gikk på barneskolen leste læreren vår ett kapittel om dagen fra en historie om engelen Ariel som sitter oppe i himmelen og titter ned på jorden, mens han pugger julesanger for harde livet. Vi er nå i år 0, og vi får fortalt historien om Jesu fødsel gjennom øynene til den lille engelen. (Det blir aldri nevnt at det er Jesus som skal bli født da, men det forstår man jo.)

Vet ikke hvor hun fikk tak i den historien fra, men vet at jeg skal klare å skaffe den til jeg er ferdigutdannet. Skal forøvrig bruke den til mine barn også. Synes slike sjokoladekalendre er noe stort fjas, så så lenge vi kan unngå det....

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...