Gå til innhold

Noen med forslag til hva jeg kan lage (spiselig) i julegave...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Sursild lager mamma til utvalgte slekninger.. men det er jo ikke alle som liker da.

Ellers kan du smelte sjokolade å ha i former. Gipsformer f.eks. Tror de har utstyr på panduro og andre hobby butikker.

Annonse

Oi, takk for fine forslag..

Du som lager hvitløkssmør, hvordan pakker du det inn.

Du som foreslo krydderoljer, har du oppskrift?

Brente mandler er kjempe godt, men syns nesten alle har det, der jeg er på besøk i jula.

Gjerne flere forslag.

Oppskrift på brente mandler! :D

1 kg mandler --> 10-15 min i ovn på et brett, 200 grader midt i ovnen!

3 dl sukker

1 dl vann

4 ss smør

Kok opp vann og sukker. Når blandingen fosskoker legger du mandlene oppi! Rør rundt i blandingen! Når det har blitt "tørt" nedi gryta og mandlene er grå av sukker, tar du oppi smøret! Rør helt til mandlene blir brune og blanke! :)

Fordel de på et matpapir og separer mandlene med en gaffel! :D

Jeg anbefaler på det sterkeste å ta denne porsjonen og dele den i 4 når du lager den, for ellers så blir det skrekkelig tungt å røre rundt! :)

Nyyyytes!!! :D

Nøtteroser!

Lagde det for første gang i fjor til jul - kjempeenkelt og det eneste som faktisk ble spist opp i løpet av jula. Er en kjempefin mellomting mellom småkaker og konfekt og kjempegodt når halve kaka dyppes i sjokolade.

Hvis du er interessert kan jeg finne fram oppskriften seinere i dag, skal likevel gå i gang med min egen produksjon til helga. :)

Annonse

Jeg lager fruktkake som jeg dynker med cognac eller whiskey, kjempegodt med et glass portvin til. Pakker den inn i aluminiumsfolie, silkepapir og cellofan med sløyfe rundt. Eller så har jeg tenkt og lage Biscotti, italienske tørre kaker som dyppes i kaffe eller Vin Santo. Har kjøpt inn noen halvflasker Vin Santo som jeg gir sammen kakene som pakkes inn i tett glass med sløyfe rundt.

Ja jeg vil gjerne ha oppskrift på nøtte roser.

Har tenkt til å lage fruktkake og, men vil ikke gi bort den, da nesten hele familien er avholds (liker ikke alkoholsmak.) Blir det noe promille igjen i kaker med alkohol i forresten? Tenkte i forhold til graviditet eller forsøk på å bli gravid.

Alkohol i fruktkaken som jeg lager er valgfritt, dynker den etter at den er ferdigstekt, men siden jeg er gravid lager jeg en uten til meg denne gangen, bare jeg som liker den her hjemme....og alle de som jeg vet liker fruktkaken får den med alkohol og kanskje en flaske portvin, egentlig mest eldre mennesker.

Det er ikke snakk om mye cognac, 1-2 ss pr kake mener jeg..så det er ikke snakk om særlig promille egentlig.

Synes det er kult jeg. Særlig hvis det er laget selv.

Jeg har så mange jeg får julegaver av som egentlig like gjerne kunne droppet julegave til meg, for slekta er så stor at det blir små, billige julegaver til alle unntatt de nærmeste. (Men alle skal liksom gi en gave til alle likevel.) Da er et glass hjemmelaget sursild mye koseligere enn en billig lotion!

(Hjemmestrika raggsokker er også digg. Det ligger arbeid og omtanke bak, selv om raggegarn kan fås for en 5'er.)

lillegutten imagen:=) uke 30, å lage noe spiselig er faktisk noe de eldre beste og oldefedre setter størst pris på å få til jul.

De har alt de trenger, de har kanskje ikke så alt for lenge igjen å leve.

Så noe det er lagt litt slit og omtanke i å lage blir nok alle glade for.

Om man ikke er alt for materiell fokusert av seg da....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...