Gå til innhold

Anestesisykepleier noen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg jobber som anestesisykepleier og har blitt imøtekommet og fått tilrettelagt på jobben etter samtaler mellom meg, arbeidsgiver og jordmor. Når det gjelder hepatitt som smittes via blodet, slik som type B og C er det jo vanlige forholdsregler for alle, trur ikke gravide har noe mer å frykte. Det er verre med mage og tarmbakterier -fekal oral smitte-slik som type A er (nå er jeg ikke helt inne på hvor lett det smitter, jeg er dessuten vaksinert mot type A og B), men jeg passer meg for mage og tarminfeksjoner da man kan risikere og måtte antibiotikabehandles for det. Jeg tar gassnarkoser, men prøver å unngå lystgass da det er påvist at det kan føre til spontanaborter. Vi har gode avsug til gassanestesier. Unngår helt å være i rom hvor røntgen pågår og jeg går heller ikke med stanscallingen lengre. Føler meg godt ivaretatt og synes arbeidsmiljøet er profft og forutseende. Jeg har dagvakter nå, siden da er det best bemanning og mer forutsigbart med elektive pasienter. Hadde nattevakter tidligere i graviditeten. Er du på vei inn i yrket? Iallefall en super jobb!

Hei og takk for svar! Godt å kunne lufte tanker med en som vet hvordan miljøet er! Jeg har jobbet i yrket i 5 1/2 år, så jeg er enig, det er en bra jobb. Men jeg er litt engstelig for gassnarkosene som du skjønner. Har nemlig lest litt på nettet nå, og det er ikke veldig oppløftende lesning. Vi skal jo liksom ha tette system, men å kommer det momenter der det kan svikte: Lekkasje (¨mange muligheter her), påfylling av gass undervegs, glemmer å sette på avsug, ekstubering.... Da er det likevel moment som er usikre spør du meg. Kontaktet statens arbeidsmiljøinstitutt som ikke kunne gi et klart svar. Vårt yrke er i en gråsone fordi det er gjort for lite forskning på fosterskade og eksponering av gass/mengde gass. Det de anbefaler gravide er en eksponering som er mindre enn 1/10 av tillatt grenseverdi. De vet at gass er skadelig for fostere hos mus, og det er nok med EN eksponering.... Forskning på mennesker er ikke gjort....naturlig nok. Så nå har jeg sikkert skremt deg, og enda mer meg, men jeg synes det er rart ingen kan komme med en klar anbefaling. Anestesisykepleiere jeg kjenner har fått friske flotte barn, men tvilen er der i forhold til hva jeg skal gjøre nå. Vil ikke gå rundt som en stor prøvekanin.

Jeg er nybegynner i faget i forhold til dine 5 1/2 år. Du har mer erfaring enn meg og vil ikke gå glipp av så mye erfaringsmessig om du holder deg unna gassanestesier akkurat nå når du er gravid. Tror jeg ville bedt om andre arbeidsoppgaver hvor ikke gass var involvert hvis jeg var deg, siden det tross alt er funnet fosterskade på mus etter gasseksponering. Jeg føler meg fortsatt komfertabel med gassanestesier, men det har hendt i tilfeller, spesielt ved innledning på gass (barneanestesier) og ved bruk av gass uten orotrakeal tube f.eks.v. bruk av maske eller larynxmaske med lekkasjeproblemer, at jeg har kjent gasslukt og fått dårlig samvittighet overfor den som er i magen. Ja, er enig at anbefalingene skulle vært mere klare, det er vanskelig å skulle ta sånne avgjørelser selv. Glemte forresten å si at jeg aldri etterfyller gass nå som jeg er gravid.

Du må jo selv bestemme hva som føles best og hva du føler deg komfortabel med. Når det er sagt så synes jeg ikke du skal la mangel på erfaring telle mest dersom du skulle føle du utsetter deg for ting du er usikker på. Erfaring får man undrevegs, ikke noe å stresse med. Jeg har massevis igjen å lære jeg! Det er jo mikroskopiske sjanser for at du gjør noe som utsetter barnet for fare, så det er best å kjenne etter som du sier om man er trygg på at miljøet er ok. Jeg er ikke ute etter å skremme, som sagt har alle anestesisykepleiere JEG kjenner fått friske fine barn.

Ja, jeg tror jo også at mine mange år i yrkeslivet etter graviditeten/permisjonen vil gi meg erfaring etterhvert,og dessuten er det jo som du skriver noe å lære uansett hvor lenge man har jobbet. Det er jo det som gjør at faget er spennende og gjør at arbeidsdagen sjelden blir kjedelig og rutinemessig. Vi er heldige som har de jobbene vi har-og heldige som er gravide. Lykke til! Har du lenge igjen til terminen? Jeg har rundt 10 uker igjen.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...