Gå til innhold

Rosa kjøtt..??


Amazed..♫ 01.02.2012 ♫

Anbefalte innlegg

i har hatt lammelår til middag i dag, og i sted skulle jeg gi restene til katten. Da skar jeg av litt kjøtt fra benet og oppdaget plutselig at det var helt rosa inntil. Altså, dvs at kjøttet har ikke vert helt gjennomstekt tydeligvis, men det jeg spiste var bare litt lyserosa da.. Hvordan steke det, tips og sånn, fikk jeg fra en som ikke vet at jeg er gravid (siden jeg bare er syv uker på vei) så har sikkert fått på middels stekt eller noe sånt. Uffuff...!! Men kjøttet har ligget i fryseren i sikkert tre mndr, står ingen dato på da... men tror dere det har gjort noe skade?? eller går det bra når det har vert fryst så lenge??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke stor sjangs for at du skal ha blitt smittet, men pga den lille sjangsen som finnes, så anbefales gravide å unngå kjøtt som ikke er helt gjennomstekt.

Har kopiert dette fra matportalen:

 

"Ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma. Parasitten finnes i kjøttet hos slike dyr, selv om dyrene ikke viser tegn til sykdom. Parasitten drepes ved at kjøttet gjennomkokes eller -stekes. Den drepes også ved dypfrysing i flere døgn ved minst -18 ° C. Derimot overlever den trolig graving og kaldrøking av kjøtt."

 

Listeria derimot drepes ikke ved dypfrysing, men det er vel helst toxoplasma man er redd for mtp kjøtt. Listeria er vel noe som florerer utenpå kjøttet - som å pålegg ol som har ligget lenge i kjøleskap.

 

Så jeg tviler på at det har gjort noen skade, og så fremt du ikke får influensasymt, så ville jeg ikke ha tenkt noe mere på det.

Men synes det er fint at du er påpasselig :o)

 

Lykke til med spira :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...