Gå til innhold

Nån som veit..?? Ang økning av husleie...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vil gjerne øke husleie til leieboerne våre pga renteøkningene..

Kan vi gjøre det..?

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, det kan dere vel! Er bare rett og rimelig det...Hvor lenge har de bodd der, har dere hatt økning tidligere?!

Skrevet

Det står vel noe om det i kontrakta?

Skrevet

Den kan indeksreguleres en gang i året, og da i januar mener jeg. Til de som bor der fra før.

Men er det nye folk dere tar inn så står dere fritt.

Skrevet

Tror ikke du kan gjøre det pga. renteøkning. Men husleie kan indeksreguleres en gang i året. er usikker på hvor mye det er. men det er ikke snakk om mange hundrelapper.

Skrevet

§ 4-1. Det alminnelige leieprisvern

Det kan ikke avtales en leie som er urimelig i forhold til det som vanligvis oppnås på avtaletidspunktet ved ny utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår.

§ 4-2. Indeksregulering

Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:

a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,

B) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og

c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

§ 4-3. Tilpassing til gjengs leie

Har leieforholdet vart i minst to år og seks måneder uten annen endring av leien enn den som kan kreves etter § 4-2, kan begge parter uten oppsigelse sette fram krav om at leien blir satt til gjengs leie på iverksettingstidspunktet ved utleie av liknende husrom på liknende avtalevilkår. Ved leiefastsetting etter første punktum skal det gjøres fradrag for den del av leieverdien som skyldes leierens forbedringer og innsats.

Tilpassing av leien etter første ledd kan tidligst settes i verk seks måneder etter at det er framsatt skriftlig krav om det, og tidligst ett år etter at tidligere endring av leien ble satt i verk.

Blir partene ikke enige om hva som er gjengs leie, kan hver av dem kreve at den blir fastsatt etter bestemmelsene i § 12-2.

Annonse

Skrevet

De har bodd her sia juli 2006, og har ikke hatt økning...

Skrevet

Vi sa i fra i går om at husleie ville bli øket 1 mnd fra d.d.

og i dag kommer leietakerne med

en liten lapp

lovlig økning 40,- og må ha bodd i leiligheta i 2,5 år før husleien kan settes opp til gjennomsnittet i området..

Skrevet

Jeg forstår ikke helt det her..

Skrevet

Skal du doble husleien???

Skrevet

Eller får de en mnd varsel???

Skrevet

E du rusk..

Øke husleie fra 4000,- til 5000,-

Skrevet

Hvor mye har du økt husleia med? Nå vet ikke jeg hvor mye konsumprisindeksen er, men finn ut det, og se om du har økt så mye? Ta kontakt med huseiernes landsforbund, forbrukerrådet eller noen som kan hjelpe deg/fortelle hvem du må kontakte.

Annonse

Skrevet

En annen leielighet i området tar 7000,-

så om vi øke fra 4000,- til 5000,- ville æ tro va greit

Skrevet

Ok misforstod det med 1 mnd.

Men det står i de paragrafene som Lamela har funnet at de må ha bodde der i 2 år og 6 mnd. før markedspris

Skrevet

Du kan ikke øke så mye, det er jo 25 prosent! Som det står over her så kan du indeksregulere, dvs øke husleia tilsvarende konsumprisindeksen som er et slags mål på prisstigningen i samfunnet. Jeg vet ikke hva konsumprisindeksen er, men det er vel 1 prosent og noe, så du kan ikke øke noe særlig mer enn 40 kroner sånn som de skriver.

Synes det er rart at dere driver og leier ut uten å ha peiling på husleieloven ...

Skrevet

men det e jo ikkje markedspris når vi vil øke til 5000,- når andre leiligheter ligger på 7000,-

Skrevet

Skal dere øke den med 25 % så må det være på nye leieborer. Og det skal mye til før dere kan si dem opp.

Har dere tidsbestemt eller tidsubestemt avtale ?

Skrevet

De kom med en oppsigelse i sensommer om at 1. oktober skulle de flytte ut av leiligheten..

Vi kommer ikke til å leie ut etter at de har flyttet ut..

Skrevet

Men hvis de har sagt opp fra 1. oktober, skal jo de være ute av leiligheta nå?

Skrevet

Syntes det var mye å øke med første gangen,men forstår jo dere som får renteøkninger og...

Men om dere ble nødt til og øke husleia deres for og klare renteøkningen,klarer dere dere uten og leie ut da sånn plutselig?

Skrevet

Hæ? Da kan du jo bare be dem flytte da. Hvis de har sagt opp skriftlig og sa de skulle være ute til 1. oktober.

Du leier altså ut til noen som har sagt at de har tenkt å flytte 1. oktober. Nå er det 14. november. Du vil nå øke husleia til generell husleie i området, de protesterer og sier (som forsåvidt er riktig) at du ikke kan øke med 25 %. Da er det jo ingen av dere som følger reglene så vidt jeg kan skjønne.

Skrevet

Hva er da vitsen med å øke leien nå da om dere i realiteten ikke skulle ha leid ut nå likevel.

Og skulle de ha hvert flyttet så må dere jo kontakte namsmannen for å få dem ut ?

Skrevet

Vi har ikke vært så stram i tøylene.. Det er en fam med 2 barn..

Skrevet

Jeg spør om råd og hjelp, fordi jeg ikke er 100% sikker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...