Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Lillegutt på 19 mnd har nå tatt blodprøve for å sjekke om han kan ha Cøliaki. Han har fått utelukket reflux og tidligere påvist og behandlet KISS da han var 11 mnd. Mannen min er skråsikker på at han ikke har Cøliaki, og tanken har faktisk aldri slått meg heller, men desto verre føler jeg meg- tenk om det har plaget han i over et år nå!! Kanskje noen med erfaring kan kommentere dette (nå har jeg lest meg veldig opp på symptomer osv) 1. Han har et veldig variabelt humør, er veldig sutrete, krevende og "mammadalt" kanskje 4/5 av tiden. Den resterende tiden (en uke i ny og ne) er han helt "normal". Jeg bemerker det hver gang han er normal at "Jammen, slik som dette er det han skulle vært hele tiden, det må jo være noe som plager han når han er så utilpass ellers" Jeg har liksom følt at det er noe som plager han.. -Men han er ikke slapp, han er aktiv og utvikler seg normalt rent motorisk 2. Han hadde mye oppkast fra han begynte med grøt ved ca 5,5 mnds alder (nesten ved hvert måltid i perioder), flere episoder med langvarig omgangssyke frem til han var ca 11 mnd. Etter det har han ikke hatt mye oppkast, men alltid i forbindelse med feber. 3. Tok lang tid før han tolererte klumper i maten, var langt over året før vi kunne gi han 8 mnds glass. Og jeg "knør" fortsatt maten hans nå.. 4. Avføringen er ikke lys, men veldig variabel, løs og fast om hverandre. Mye ufordøyd mat og tidvis ekstrem lukt. Reagerer med diare på sitrus og knallhard mage av banan. Hvordan ser forresten feit avføring ut?? 5. Han er under utredning for immunforsvaret. Har noen prøver som kan tyde på at det er redusert. Han har ofte temperatur på 37,8-35,5 uten at det merkes på allmenntilstanden 6. Han har stor, oppblåst mage, men ikke om morgenen... La ikke på seg fra han var 15 til 18 mnd, men har gjort et hopp på over en kilo den siste mnd (har forøvrig hatt sin lengste gode periode nå den siste mnd, hele 3 uker som blid og fornøyd gutt) Ellers har vekten alltid variert med dårlige perioder der han har stagnert, for så å ta det igjen i en god periode. Hm, tror dette er alt jeg husker som kan relateres til Cøliaki. Har lest forskjellige historier her inne der barna tydelig har hatt redusert vektoppgang osv, så jeg føler liksom at mini sine symptomer varierer veldig. Tenker litt på at han kanskje ikke ville hatt de gode periodene hvis det var cøliaki...men så kan jo de gode periodene muligens skyldes endringer i kostholdet... Vi har forresten sluttet helt med grøt den siste mnd, kanskje han har reagert ekstra på den?? Siden han har vært så fin de siste 3 ukene. Er takknemlig om noen har noen kommentarer...selv om det nok er et litt forvirrende innlegg:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå