Gå til innhold

Spørsmål om velling og div

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 3,5 mnd og veier ca 6,8kg. Hun spiser ca 900-950ml i døgnet, men tror at det begynner å bli litt lite siden hun har begynt å våkne om natta. Før sov hun i 10-11 timer i strekk!! :) Derfor lurer jeg på dette med velling.

Når begynte dere med velling til småtassene deres?

Og hvilket merke brukte dere?

Hvor mye gir dere til en på 3,5 mndr?

Når på døgnet er det beste tidspunktet for velling?

Noen spørsmål der da, men så har jeg veldig lite peiling på akkurat dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og så en ting til:

Blandes det med vanlig mme? Som en vanlig dose liksom? Feks hvis jeg gir 200ml mme til kvelds så skal jeg blande det med vellingen eller blir det alt for mye?

Hehe er litt grønn...

Skrevet

Du får ikke kjøpt velling i norske butikker til så små barn, så du må lage din egen. Det er jo egentlig bare tynn grøt, så det er lett som bare det:)

Jeg har gitt veldig mye velling til min lille fordi hun ikke klarte å spise grøten jeg ga henne.

Det du gjør er at du først blander mme i flasken som vanlig, feks 100 ml. Så heller du dette over på en beholder som du kan bruke hurtigmikser i. Ta et par t-skjeer med grøtpulver (som skal blandes med mme og ikke vann) og miks i vei. Hvis du ikke har hurtigmixer blir det lett litt klumpete, men da kan du gjøre det på følgende måte:

Hell melken i en grøtbolle og ta oppi litt og litt grøtpulver og bland godt med visp eller lignende.

Til slutt skal det bli nesten som en tynn grøt.

Du må huske å kjøpe nye smokker til flasken. Hvis du bruker mam (det gjør jeg) så må du ha de med kryss på (ikke feks 2 eller 3). Eller du kan lage et ekstra hull i den smokken du bruker. Husk å vite hvilken det er, for det er litt dumt å bruke denne til melk siden det da kommer litt for fort.

Huff... laaaangt innlegg, men håper du forstår ;-)

Skrevet

Tusen takk for tips! :)

Hvilket merke på grøtpulveret bruker du da?

Jeg har vært å sett litt på butikken på grøtsorter. Og småfolk sin "min første grøt" skal jo bare blandes med vann. Og den er fra 4 mndr. Men jeg gjør gjerne det samme som deg. ;)

Og er det kvelden som er det beste tidspunktet for vellingen?

Ja bruker mam flasker jeg også. :) Får du kjøpt de smokkene i vanlige butikker eller må man på butikker for barneutstyr?

Ble noen spørsmål til da...:D

Skrevet

Bare å spørre:)

Jeg brukte bare masgrøt, fordi de ikke har noe annet her i Bergen!! Forferdelig dårlig tilbud før de blir 8 mnd, da kan jeg velge og vrake i mange merker, så da går jeg nok over til Hipp eller Småfolk, ja :)

Så i begynnelsen brukte jeg bare den vannbaserte grøten oppi melken. Lett som bare det :)

Nå husker jeg ikke om du har begynt med litt grøt, men det er nok lurt å begynne på dagen sånn i tilfelle han reagerer på grøten. Men etter et par dager vet du det, så da kan du gi på kvelden. Det gjorde ialelfall jeg. Syns det var greit å unngå skriking på natten hvis jeg kunne ;-)

De smokkene jeg bruker kan du kjøpe i vanlige butikker. Husk at det er de med kryss. Hvis ikke kan du kjøpe en pakke med feks Avent eller Nuk og ta ekstra hull i dem, så husker du at det er de som skal brukes til vellngen liksom :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...