mamma.com Skrevet 14. november 2007 #1 Skrevet 14. november 2007 Sukk, er sånn i tvil. Vet ikke hva vi skal gjøre i jula. Planen har vært å dra til svigers. Veldig hyggelig å feire jul der altså, men det er to flyreiser unna (vi bor i nord, og de bor i vest, må via Gardermoen), og jeg har termin 30. januar. Vi har ikke så veldig lyst å feire jul hjemme, for da blir det bare oss, vi har ingen familie her. Men jeg er så usikker på om jeg vil reise langt bort når jeg er 35-36 uker på vei... Hva ville dere gjort?
Håpefull mamma Skrevet 14. november 2007 #2 Skrevet 14. november 2007 bor svigerforeldrene dine langt unna sykehus? vis ikke, skal det være greit å ta en tur. skjer det ja noe, kan du jo dra på sykehuset der.
To under Skrevet 14. november 2007 #3 Skrevet 14. november 2007 Jeg skal reise hjem i julen, har termin 24. jan. Du må ha legeerklæring hvis du skal reise de 4 siste ukene før termin. Det må altså jeg, men ikke du. Selve flyreisen kan nok ikke sette i gang noe hvis det er det du er redd for. Jeg har ingen betenkeligheter med å reise:-)
79`er snart 3barnsmamma Skrevet 14. november 2007 #4 Skrevet 14. november 2007 Hei! Vi pleier å feire jul annen hver jul hos svigers( de bor også en flyreise unna). Denne julen skulle vi egentlig ha feiret hos svigers, men vi har valgt å feire jul hjemme i år. Vi orker ikke reise så sent i svangerskapet(har termin 27. januar). Men nå har vi jo mine foreldre som bor bare 6 minutter unna oss, som vi skal feire jul hos. Så vi slipper jo å feire jul alene. Hadde nok vært et vanskligere valg dersom vi ikke hadde annen familie i nærheten.
ann-k 82 Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Så lenge det er et sykehus i nærheten får du hjelp hvis noe skulle skje. Vi skal også bort i jula pga en syk bestemor,jeg har termin 14.januar.Men hadde holdt meg hjemme hadde det ikke vært for det. men som regel skjer det ingenting så tidlig,men man kan jo aldri være på den sikre siden. Husk å sjekk med flyselskapene om de tar med høygravide,ikke alle gjør det,i hvert fall når det gjelder utenlandsreiser. Vet ikke hvordan det er med innenlandsreiser,men sjekk så er du på sikre siden
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 er i samme situasjon som deg - ingen familie der vi bor og alle skal være hos foreldrene mine i år... Vi reiser, har ikke KJEMPE lyst til å føde en mnd fortidlig på sentralsykehuset i Førde, men folk får da unger der oppe også :-)
Erisa* Skrevet 14. november 2007 #7 Skrevet 14. november 2007 Jeg har termin 20.januar, og flyr fra Bergen til Ålesund i jula, tilbake 28.desember. Det er jo en mye kortere flytur, og jeg er førstegangs, men har så lyst hjem til jul! Håper det går bra:) Du har jo termin 10 dager etter meg, så kanskje det kompenserer for at turen er lengre;)
Lamaungene 07 og 10 Skrevet 14. november 2007 #8 Skrevet 14. november 2007 Du får ihvertfall forsikre deg om at du får lov til å fly så nær termin...bare sånn i tilfelle de ikke vil ta deg med pga. risiko for fødsel ombord
Erisa* Skrevet 14. november 2007 #9 Skrevet 14. november 2007 Det får man. Du får fly inntil 4 uker før termin med sas, inntil 2 uker før termin hvis du har legeerklæring. Dette har jeg sjekket, det sto på sas.no
Anonym bruker Skrevet 14. november 2007 #10 Skrevet 14. november 2007 Du får ikke svigers til å ta seg en tur nordover til dere i år da? Så slipper du å bekymre deg. Som flere har skrevet her så er det vel ikke noe farlig, men det kan visst være litt ubehagelig å fly siste tiden har jeg hørt (pga vann i kroppen osv). Men det gjelder vel helst lengre flyreiser...
dodi sin Skrevet 14. november 2007 #11 Skrevet 14. november 2007 jeg har også termin 30 januar og har har samme dilemma som deg om jeg skal reise hjem i julen. Jeg tenker da også på at jeg fødte to uker før tiden med forrige barn. Tror likevel jeg har bestemt meg for å dra. Etter å ha snakket med legen og en slektning som jobber i sas så skulle ikke korte flyturer ha noe å si. Så lenge det ikke var fire fem timer så skulle det være greit.
Krokodillemor Skrevet 14. november 2007 #12 Skrevet 14. november 2007 SAS sier at du kan reise fram til fire uker før termin uten legeerklæring, fram til to uker før termin med legeerklæring og etter dette får du ikke reise med dem. Det vil si at siste sjanse for deg å fly med SAS er 16. desember.
Krokodillemor Skrevet 14. november 2007 #13 Skrevet 14. november 2007 Oppdaget nå at terminen din var i januar. Jeg leste feil først og trodde det var desember :-) Da kan du jo trygt fly fram til 16.1 med legeerklæring og fram til 2.1 uten. Ta med helsekortet i tilfelle de diskuterer på om du skal få fly.
-oOOOStorken AirlineOOOo- Skrevet 14. november 2007 #14 Skrevet 14. november 2007 tror ikke jeg ville vært redd for å reise da=)
*84*-Lykkelig 2-barnsmamma :) Skrevet 14. november 2007 #15 Skrevet 14. november 2007 Jeg har termin 20 januar og bor på gjøvik. Svigers bor i Oslo, vi drar ingen steder. Jeg har kun familie her i gjøvik, og det er her jeg skal føde - om jeg havnet i oslo på sykehuset, ville jeg nok følt meg litt "ensom" selv om sambo og svigers ville vært der.. Og for meg er det viktig å ha familien min i nærheten når lillegutt vil ut. Og det er enkelt for sambo el noen andre å hente gjenglemte ting hjemme.. Ikke for at jeg ikke liker svigers, men det blir likeom litt annerledes.. Og nyfødte skal helst ikke sitte lenge i bilsete om gangen heller Nei, så jeg og sambo har funnet ut at vi vil være på den sikre siden ved å ikke dra noen steder, det er den beste løsningen for oss
mamma.com Skrevet 14. november 2007 Forfatter #16 Skrevet 14. november 2007 Takk for mange svar:) Vet fremdeles ikke hva vi skal gjøre... Vet at jeg kan fly og er ikke redd for det. Og svigers bor i nærheten av et stort sykehus, så egentlig er det ingenting å være redd for. Kanskje det bare er redebyggerinstinktet mitt som slår til for fullt! Sukk, av og til blir små problemer kjempestore!
Rebekka og tre vidundere Skrevet 14. november 2007 #17 Skrevet 14. november 2007 Jeg har og termin 30. januar. Blir hjemme i julen, men reiser derimot til Spania den første uken i desember. Litt verre hvis jeg skulle føde der nede, men har min søster som er sykepleier og kan spansk der, så det er jo litt betryggende... Jeg satser på en legesjekk et par dager før avreise, bare for sikkerhets skyld. Det kan jo du også gjøre, så får du i alle fall avklart om du feks. har moden livmorhals.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #18 Skrevet 15. november 2007 Hadde ikke hatt noe nbetenkeligheter med å reise bort så lenge før termin. Min bror skal gifte seg to uker før min termin, på en helt annen kant av landet. Jeg kan i hvertfall ikke fly da, men regner med det går greit å ta toget.... Men skal selvsagt ta en tur ril legen dagen før avreie for å sjekke at ikke fødsel er nær forestående... (Men nå rgner jeg med å gå to uker over termin, slik jeg gjorde sist).
Hege & lille Hannah <3 Skrevet 15. november 2007 #19 Skrevet 15. november 2007 Jeg ville nok holdt meg hjemme. Har selv termin 26.des og 3.jan, og tror ikke jeg hadde hatt lyst til å reise så langt bort. Jeg og sambo har bestemt oss for å bare være hjemme og kose oss Hadde ikke hatt lyst til å risikere å føde så langt unna. Må jo være koselig å kunne dra rett hjem etter fødselen Også blir det mindre stress
Gjest Skrevet 15. november 2007 #20 Skrevet 15. november 2007 Jeg trodde man IKKE skulle fly når man er høygravid jeg...pga økt fare for blodpropp osv... At de ikke anbefaler det!?
Gjest Lenchen med jente i magen Skrevet 15. november 2007 #21 Skrevet 15. november 2007 Jeg har termin 11.februar, så jeg reiser hjem til mamma i julen. Jeg regner med at jeg ikke føder da, men gjør jeg det, så blir lillemor født på samme sykehus som storesøster ble, så det skal vi nok overleve
Gjest Skrevet 15. november 2007 #23 Skrevet 15. november 2007 Vi reiser hjem til mine foreldre i julen - de bor i bergen, vi i oslo. Pappa er alvorlig syk, så jeg tar ingen sjanser på å ikke være der dersom dette skulle bli hans siste jul. Har termin 14.januar, og tar med meg bag med nød-utstyr dersom noe skulle skje mens jeg er der borte. Reiser 21. desember og tilbake igjen 27. desember..skal knipe det jeg makter de dagene
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå