Gå til innhold

Søsken/Tvillingvogn - størrelse og erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er midt i mitt andre svagnerskap og har en 11mnd fra før.

Har begynt å tenke på logistikken av to små, det kommer til å bli 16 mnd mellom de.

Vi trenger en søsken/tvillingvogn og lurer på on det er noen som har informasjon å komme med.

Hvor breie kan de være for å komme gjennom dører på kjøpesenter?

Andre ting enn bredden man bør tenke på når det gjelder sånne store vogner.

Takk for all info!

PS. Phil and teds sport er ikke et alternativ, da jeg vil at den minste skal sitte ved siden av storesøster. Jeg synes også det ser veldig ubesksyttet ut å ligge med hodet så nær min føtter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Standard dører er 80 cm, så du bør velge en vogn som er smalere enn det.

Andre ting du bør tenke på er om du vil har separate kalesjer, om du vil ha babyen i hardbag eller softbag og om du vil ha mulighet til å ha barna vendt mot deg.

Du bør velge en forholdsvis lett vogn da det er tungt å trille to barn og du bør velge en med svingbart/svingbare hjul. Det gjør det mye lettere å manøvrere vogna.

Tfk twinner twist, oth urban jungle, babytravel, easywalker duowalker er smale og forholdsvis lette vogner. Alle er forovervendt i sportsdelen, men til babyen kan du ha en hardbag som er vendt mot deg (litt usikker om det gjelder tfk, men mener å ha hørt at det iallefall skal være mulig på nyeste modellen, kanskje noen andre som vet?). Av det modellene som er nå er det kun babytravel som har separate kalesjer, men mener at det har vært snakk om at noen av de andre får separate kalesjer på de nye modellene som kommer nå.

Teutonia team alu s4, herqules raptor twin og emmaljunga cerox 360 kan du ha vendt både mot deg og fra deg, og babyen ligger i en softbag på siden av søsteren. Alle disse skal også være smalere enn 80 cm, men mener de er noe tyngre enn de som er nevnt ovenfor.

Selv ente vi etter nøye vurdering opp med en phil and teds, og babyen ligger ikke ubeskyttet i den. Men selv om den er perfekt for oss ville jeg uansett ikke anbefalt den når dine er såpass tette.

Er en fordel at de begge kan sove i vogna, og så er ikke den som sitter i søskensetet så beskyttet. Passer bedre når eldstemann er noe eldre enn din eldste, er min mening iallefall.

Skrevet

Tusen takk, Tutta :D

Dette med søskenvogn er jo helt nytt for oss ;)

Det er veldig bra at det er noen som vil komme med erfaringer og råd ang vogn, for som jeg selv har erfart med enkel vogn, så gjør man seg opp meninger etter bruk.

Skrevet

Jeg har to barn med to år mellom. Har hatt en del vogner etterhvert, to tvillingvogner og fire enkle vogner pluss to reisetriller... Har samlet litt erfaringer.

Har også hatt phil&teds. Det var den jeg brukte da minstemann var nyfødt. Toåringen min elsket den, både da hun brukte den alene og etter at lillebror ble født. Jeg likte den også veldig godt. Men jeg fikk ikke brukt den så mye med begge i som jeg hadde tenkt, så jeg solgte den og kjøpte en Emmaljunga Smart i stedet. Jeg syntes phil&teds ble for lav og åpen til bare babyen, og hadde ikke råd til å ha to vogner. Det viste seg at han er en stor gutt, så han hadde nok fått det litt trangt oppi bagen til phil&tedsvognen ganske fort uansett.

Nå har jeg fått behov for å ha plass til begge i vogn igjen. (Skal gå til barnehagen i stedet for å kjøre). Derfor kjøpte jeg først en billig tvillingvogn, litt på impuls. Den hadde en kjøreretning, ikke fotbrett og ikke regulerbart styre. Desssuten var den over 80cm i bredden. Jeg skjønte fort at dette var mangler for mitt bruk. Derfor solgte jeg den, og kjøpte en brukt Emmaljunga Twin Cerox. Den er jeg utrolig fornøyd med.(Den nyeste modellen heter cerox 360 og har svingbare fremhjul, den er sikkert like bra men jeg har ikke prøvd den.)

Twin Cerox har en rekke fordeler som jeg har savnet på andre vogner, både enkle og doble:) Andre vogner jeg har hatt, har vært mer fancy og lette å trille, med svingbart forhjul o.l., men jeg syns denne har mange flere funksjoner som virkelig er en fordel, spesielt for de minste barna. Som:

-Full liggestilling, separate rygger

-Regulerbare, separate og romslige fotbrett

-Kraftige lufthjul, stor kurv under

-Vendbart styre som gjør det veldig lett å skifte sitteretning

-Titteluke og lomme i kalesjen

-Regulerbar høyde på styret

-Lun og god sitteplass

-Fottrekk (kan kjøpes ekstra)

-Medfølgende regntrekk

-Myggnetting integrert i kalesjen

-Vendbart og avtagbart trekk på fotbrettet, den ene siden er beregnet for skitne sko og er lett å vaske av

-80 cm i bredden slik at den kommer gjennom standard dører

Dette ble veldig mye reklame for Emmaljunga:) Men poenget er at når man må ut i all slags vær, er det viktig at barna sitter lunt og godt, gjerne under fottrekk, det er viktigere for meg enn at den er lett å manøvrere i butikker og folkemengder. Vendbart styre er utrolig greit, både som beskyttelse mot sol og vind, men også slik at minstemann kan se meg når han er våken.

Det finnes sikkert andre vogner med de samme kvalitetene, men jeg kan absolutt anbefale denne! Syns funksjonene jeg har nevnt virkelig er en fordel å ha på en vogn. Det eneste jeg kunne tenkt meg å ha i tillegg, er håndbremse..

Skrevet

1000 takk for super beskrivelse :)

Jeg er en fan av Emmaljunga, så reklamen gjør meg ikke så mye ;)

Jeg har vært på nettet og sett på Twin Cerox.

Jeg synetes den hadde så små fram hjul. Jeg kommer til å bruke vogna fram og tilbake til barnehagen, hvor jeg kommer til å gå på skogssti. Lurer litt på hvordan de små fram hjulene kommer til å takle det, spes med tanke på vintertid?

Jeg så ikke at det var mulighet til å bruke bag i vogna. Det er forsåvidt ikke så farlig, da minsten kommer til våren og ... turen til barnehagen ikke er så lang. Jeg regner med at jeg kan pakke han godt inn i sportsdelen.

Hva med skillevegg. Det var liksom ikke noen skillevegg mellom barna i vognen, jeg er litt redd for at storesøster kommer til å bli veldig pirkete på stakkars lillebror som ligger innpakket i sportsdel. Tror du det vil være et problem?

:)

Skrevet

Først: Jeg må rette meg selv. Så på vognen nå at det faktisk ikke er helt full liggestilling.Har brukt den siden minstemann var fem måneder, han ligger i pose og jeg har ikke tenkt over at det ikke er helt flatt. Det går kjempefint. Men kanskje den må ha helt full liggestilling for å bruke softbag el.l.? (Det er ikke mye helling på ryggen, da.)

Vet ikke om pirking kan være et problem... Kommer sikkert an på. Her er ikke storesøster særlig interessert i å pirke på lillebror når vi kjører vognen. Uansett har jeg jo full oversikt over hva hun driver med og kan stoppe henne:)

Til sist kan jeg tipse om at det med svingbare hjul er nytt av året, fjorårsmodellen og tidligere har fire vanlige hjul!

Skrevet

Jeg har en babytravel komfort lux som jeg er kjempe fornøyd med (nå har jeg bare prøvd denne)

++

76cm smal

lett å trille veier 18kg

4 luft hjul de to forran er svingbare med tre innstillinger: låst, 180 og 360

seperate kalesjer

seperate bøyler på sportsdelene

kan sette på hardbag mot deg

regulerbart håndtak (passer til både far og mor ;-))

full liggestilling

fempunktssele

- - -

litt tung og uhåndterlig inn og ut av bil (bra vi har han far ;-))

litt liten kurv under (når handler jeg mat varer...)

ikke mulig å ha sportsdelene mot seg

Ellers er jeg super fornøyd, og det er ikke den aller dyreste heller.

Jeg ga ca 5000,- for vogn med 1 hardbag (bruker den som søskenvogn)

i sverige.

Du kan se den på reflex.no eller babyproffsen.se

(dette ble kanskje litt reklame, men det er den eneste doble vognen jeg har testet)

Skrevet

Hei hei!

Jeg må bare inn og skryte litt av vogna Peg-perego Duette SW. Jeg har kjøpt den gjennom nettsiden angelbaby.no. Jeg vet at du sa at du ville ha barna ved siden av hverandre, her sitter de etter hverandre. Altså like smal som vanlig vogn, bare litt lenger...Du kan med et enkelt håndgrep snu sittedelene, slik at de kan sitte mot hverandre fra hverandre etter etter hverandre i begge retninger. Jeg har ei jente som blir 16 måneder i desember når nestemann kommer. Vi kjøpte softbag til vogna, og det begrenser full ligestilling på eldstejenta alle retninger...Men jeg tror vi blir storfornøyd med vogna. God plass til ting og tang under vogna, fottrekk følger med. Det er et slags "styre" som man snur framhjula med. Den blir mindre kortere enn OTH når den legges sammen og skal i bilen. Hvis du går inn på nettsiden og syns den ser interesant ut, kan jeg godt fortelle deg mer.

Skrevet

Glemte å si at jeg også har vært bekymret for at jenta vår skal stikke fingrene i øynene på babyen dersom de hadde sittet ved siden av hverandre. Hun er veldig glad i øyne på dukker og andre babyer nå... Så det var litt av grunnen til at det ble denne vogna...

Skrevet

Hei og takk for tips.

Jeg har også tenkt på vogn der barna sitter etterhverandre, ja :)

Jeg tror nesten jeg må dra og se på en slik vogn. Jeg tror de har den på babyshop. I morgen har jeg fri fra jobben, så det blir den store barnevogn titte dagen ;)

Jeg ser at styret har ratt. Hvordan virker det? Har du prøvegått med vognen i stua for å se om det virkelig har noen hensikt? :)

Hvilken mykbag skal du bruke i vognen?

Litt moro at det blir 16 mnd mellom dine to også. Og så vidt jeg skjønner er det ikke så lenge til dere tar søskenvognen i bruk :) Har du tid til å fortelle om erfaringene etter at mini har kommet, så tar jeg gjerne imot det ;)

Skrevet

Vogna er definitivt prøvd på stuegulvet. Kjenner at det er litt uvant med lengden...men rattet fungerer veldig bra. Du må kanskje ta den litt fram og tilbake (som du gjør med bilen om du skal parkere trangt) noen steder, for den snur ikke på veldig liten plass. Tror problemet blir mye mindre ute, og når vi blir vant med vogna. Vi har kjøpt softbagen som følger med vogna. Den er kjempefin, ganske lang og veldig godt polstret. Du får også hardbag til vogna, som du klikker like lett på som sportsvogndelene. Du kan forresten låse framhjula på rattet. Slipper å gå fram til hjula som på de fleste andre vogner. Jeg skal faktisk teste vogna på kjøpesenter i morgen. Da tar jeg jenta i vogna, og skal ut og kjøpe pose til softbagen. Ser sikker dumt ut med bare en liten i vogna... men da får vi en skikkelig test. Skal skrive inn litt til deg etter testen!!

Vil også si at angelbaby.no holder til i Bergen. Jeg bor i Stavanger, og har strevd veldig med å få se vogna i levende live. Skulle til Bergen for to helger siden, og var innom hos de som driver nettbutikken. Fikk flott demonstrasjon, og kjøpte vogna på stedet!! God service fra nettbutikken!!

Skrevet

Flotte greier !

Selv bor jeg på østlandet, så reise til Bergen for å se vognen blir ganske problematisk :(

Men, jeg har litt tid på meg... så kanskje jeg finner en vogn et sted.

Gleder meg til å lese om shoping erfaring med ny vogn :)

Skrevet

Da var shoppingtesten unnagjort!! Det var gøy kan du tro. En helt annen følelse å ha vogna ute, og inne på kjøpesenter i forhold til på stuegulvet. Både høygravide jeg, samboeren min og "svigerfar" testet kjøre-evnen. Alle var enige om at vogna var veldig grei å manøvrere. Svigerfar var litt skeptisk i utgangspunktet, for han syns vogna virket så lang, men det tenkte vi ikke på i det hele tatt når vi var ute og trilla...fikk litt oppmerksomhet av andre også. Noen som kommenterte at det så bra ut med ratt på vogna. Jenta vår satt godt i vogna, og koste seg på tur. Vi skulle kjøpe pose til softbagen og sportsdelen. Endte opp med Odenwalder (litt usikker på stavelsen) til jenta, og ingenting i softbagen. Dama i butikken sa at hun ville anbefale lammeskinn i bunn, og dyne over, og hun kommenterte at det virket som en solid og godt polstret softbag. Kan ikke si noe annet enn at jeg er enda mer fornøyd nå enn før turen!!

Lykke til med din avgjørelse!!

Skrevet

Mooncake!!

Jeg er spent på å høre fra deg. Fant du vogn på fridagen din?

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg dytter denne opp. Lurer fremdeles på om du har kjøpt deg vogn Mooncake? Og hva ble det i så fall!! Du har jo ikke hastverk enda. Vi trenger vogna nå i desember...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...