Gå til innhold

Åssen kosttilskudd tar dere?


Tobarnsmammaen

Anbefalte innlegg

Jeg tar folat og omega 3. Bør kanskje ta multivitaminer også? Har noen stående, men det er folat i de også. Leste et sted at man ikke skal ta for mye av det. Noen som vet om det er farlig? Får man multivitaminer uten folat? Føler meg litt overengstelig her, men er rart hvor mye man plutselig lurer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har også lurt på akkurat det samme. Jeg spurte legen og viste ham tablettene jeg tok: Folat og multivitaminer, og spurte om jeg også burde ta Omega 3, men da spurte han om jeg hadde et normalt kosthold. Det har jeg jo, og da sa han at han ikke så noen grunn til å ta det i tillegg. Han sa at det ikke var bevist at Omega 3 skulle være bra for utviklingen av hjernen, som jeg har hørt. Så da er jeg egentlig like langt og ble litt usikker. Ser det er så mange som tar Omega 3, nemlig. Har ikke kjøpt det jeg nå... Men tenkte jeg skulle høre med jordmor om 2 1/2 uke. Kanskje hun er mer inne på dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar Gravitamin som inneholder folat og multivitaminer og Omega 3. Jeg spiser ikke variert for tiden siden jeg er så himla kvalm, synes derfor det er veldig greit å få i seg vitaminer og omega 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, dere har det jo nesten enkelt jenter :)

 

Jeg tar et b-vitaminkompleks med folat, B12 og litt andre b-vitaminer (på grunn av kronisk dårlig opptak av bl.a. B12), kalktabletter (har laktoseintoleranse), c-vitaminer (citrusallergi) og tar en spiseskje tran hver dag... I tillegg har jeg et så normalt kosthold som jeg får til med alle de morsomme allergiene mine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tar folat ut 1. trimester. Ellers tar jeg Møllers tran i kapselform hele svangerskapet, og etterpå også for den del. Begynte med tran i mitt første svangerskap, og uansett om mange ikke tror tran har noen funksjon, så har hvertfall aldri jeg vært så lite forkjølet som når jeg tar tran. Og om det ikke er bevist at det har effekt på utvikling av hjernen hos barnet, så synes jeg det det er verdt å ta den kjangsen. for negativ effekt har det hvertfal ikke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Snakket nettopp med en klinisk ernæringsfysiolog som sa at hun aldri har tatt vitamintilskudd... hun sa at at så lenge man har et variert kosthold, så får man i seg det man trenger. Det er selvfølgelig greit å ta tilskudd av folat under svangerskapet, men du kan også spise litt ekstra brokkoli eller spinat til middag, så dekker du det behovet. Ellers er det bare vitamin D man som regel får i seg for lite av. Drikk melk med tilsatt vitamin D.

 

Helt riktig at omega 3 ikke bevist bedrer utviklingen av hjernen.

 

Har ikke hørt om noen multivitaminer uten folat, men det vanlige er at det er 200 ug folat pr dagsdose i disse, så man kan jo kjøpe en boks med 200ug folat i tillegg og kombinere disse = 400 ug pr dag som er referanseverdien for gravide.

 

Du kan også kjøpe multivitamin beregnet for gravide, disse inneholder 400ug folat pr dagsdose.

 

Det er bevist at overdreven bruk av folat kan være kreftfremkallende og øker også sjansen for tvillinger

 

Gå inn på www.shdir.no. Der finner du masse informasjon om kosttilskudd osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Siw Elisabeth! Takk for klargjørende svar ang. folat. Har lurt veldig på det. Lykke til videre i svangerskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar Folat og omega. Kommer til å fortsette med multivitamin + tran/omega etter uke 12, men ikke daglig (pittelitt distré...). Synes det er greit å supplere litt, selv om jeg spiser forholdsvis sunt og variert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar folat, omega 3 (som nevnt, nytte er ikke bevist, men det kan vel ikke skade ettersom jeg ikke har klart å spise noe særlig fisk) og et multivitamin tilskudd. Vil slutte med folat etter ca 3-4 mnd. Det blir 600 mcg folat for min del, men det er ikke stor forskjell på 400 og 600. Dessuten glemmer jeg jo å ta det 1-2 dager i uka. Det er en generell anbefaling at alle gravide tar et tilskudd på 400 daglig i første trimester (og helst i noen uker før også) av hensyn til noe lavere risiko for nevralrørsdefekter. Det er litt vanskelig for kvalme meg å spise noe særlig grønne gr.saker.

 

Ville bare kommentere dette om folsyre og kreft. Det har vært en publisert studie som satte folsyre i sammenheng med videreutv av en bestemt krefttype hos personer som allerede hadde forstadier til denne (tykktarmskreft). Grunnen til at studien kom til var at en hadde noen undersøkelser som indikerte det motsatte, dvs en lurte på om folsyre kunne beskytte mot denne typen kreft. Men denne publikasjonen har ikke endret på anbefalingene om folsyre til gravide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har tidligere hatt superlave verdier av B12 og folat (og ALLE andre vitaminer), og har fått resept på Trio-Be piller av legen. i dem er det 800 mg folat, i tilegg til b12. er det greit å ta dem? vet jo at det er dobbelt av hva som er anbefalt, men er det så nøye?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TinaHa: Jeg tar et gravid-tilskudd hvor det også er 800 mcg. folat, og min lege sier dette er bra. Tar ikke omega-3 i pilleform, da jeg er redd for dårlig omega-3 (bor ikke i Norge, og vet at det meste av omega-3 hjemme er rent og fritt for tungmetaller) Men, spiser fisk og mye nøtter! Soerger for å få i meg mye kalsium og tilstrekkelig med vitamin C. For mye vitamin C er visstnok ikke bra for hverken magen vår eller forbrenningen til junior. MYE vi skal tenke på jenter! Men det er mye sant i det flere skriver her inne: spiser man allsidig og sunt får vi i oss det vi trenger av næringsstoffer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...