Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et stress, har ikke vi gravide nok å tenke på, om vi ikke i tillegg skal måtte slite med feilinformasjon og bitcher på NAV som får samme lønn uansett hva de svarer oss...

Jeg er vikar, har hatt variabel inntekt de siste årene, har jobbet seks av de ti siste mnd og e perioder mer enn andre (fra 70 til 100pr). Den helt siste mnd før jeg går ut i permisjon har jeg 40pr fast, og får høre i dag at de regner fødselspenger utfra disse ukene. Tidligere har jeg fått to andre beskjeder; den ene at de regner snitt av de TRE SISTE mnd, og den andre og endelige (trodde jeg), at de regnet de tre beste av de seks siste mnd før man går ut.

I dag fikk jeg derimot høre at det gjelder en sær- regel dersom man er registrert jobbsøker i perioden før man går ut i lønn, DA regner de altså ut de tre beste mnd. Så da måtte jeg alstå sette meg opp som arbeidssøker. Er det noen som har vært borti dette? Hvis jeg ikke makter å jobbe like mye siste fire ukene eller min arb giver ikke har noen jobb å gi meg akkurat den perioden, har altså all jobbingen jeg har gjort FØR dette null å niks å si. Jeg kunne jobbet en dag i mnd seks av de ti siste, og så jobbet hundre prosent siste fire ukene. Dette høres helt sykt ut spør du meg. Enden på visa blir vel at det var negativt å melde meg som arbeidssøker, eller noe annet tull. Jeg fikk dessuten brevfra NAV i dag ang avslag på en eller annen søknad om meg og fødselspenger, en søknad min arbeidsgiver nok har sendt. Jeg skjønner ikke bæra.

Jeg leste noen som skrev følgende:

"I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn". Dette står visst i lovverket, men hvordan kan de på NAV sitte og si forskjellige ting?? Og selv er jeg jo maktesløs i forhold til lover og regler og selvsagt den endelige saksbehandlerens syn på saken..

Jeg er fryktelig stresset over alt dette.

Hjertelig takk for evt svar

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor er du maktesløs i forhold til lover og regler? Du kan da lese lover du som alle vi andre. www.lovdata.no her står det meste du trenger å vite om du setter deg inn i lovverket.

Det er nok opp til hver enkelt å sette seg inn i dette.

Om du er arbeidsledig i løped av de 10 siste mnd før permen starter skal de regne foreldrepengene fra de 6 beste mnd av de 10 siste.

Du kunne ikke bare ha jobbet 1 dag hver mnd i 5 mnd og så 100% siste mnd for å ha rett på foreldrepenger. Du måtte nok ha jobbet atskillig mere enn det for at disse mnd hatte blitt med i regnskapet. Om du hadde gjort det hadde du bare fått godkjent 1 mnd.

Det er sant at om inntekten varierer ove 25% skal de ta ett lengere snitt enn fra den siste mnd.

Skrevet

Fordi de sier forskjellige ting hver gang jeg snakker med de! Ingen vet hva som er riktig måte å regne ut dette på, og det finnes særregler både her og der som gjør at de likevel ikke følger de reglene som man tror man har lest.

Men så fint at DU har god erfaring med dem, det gir jo håp.

Du mener de tar et lengre snitt. Takk for at du delte din kunnskap, vi får se om den stemmer

mvh

Skrevet

Hvis du går inn på Lover og regler på www.nav.no finner du info om beregning av fødselspenger i § 14-7 og derfra kan du klikke deg videre på beregning av sykepenger. Fødselspenger beregnes etter samme regler som sykepenger, med unntak ved f.eks arbeidsledighet før en går ut i permisjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...