Gå til innhold

Tips til dagtid jobb? Jeg er veldig i tvil, ang ny utdannelse..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber som hjelpepleier, turnus med både dag, kveld, helger, høytider osv.. Med andre ord hele tiden.. Jeg savner det å kunne ha fri i helgene og høytider, f.eks jul.. Skal jobbe julaften i år :-( Og savner det å ha en fast arbeidstid, "litt faste rammer".. Jeg er ung! Angrer ikke på den utdannelsen jeg tok, for jeg trvies i jobben. MEN jeg skulle ønske jeg hadde en annen arbeidstid.. Jeg elsker å studere, synd det er kjempe spennende! Har tenkt mye på å studere igjen, kanskje ta en ny utdannense, innen helse mest, som fører til dagtidjobb... Økonomien er god, så vi vil ikke ha noe problem med at jeg jobber litt mindre for å studere.. Det fins jo mange plasser, f.eks NKI som tilbyr sånn privat utdannelse. Studere på egenhånd og privatisk eksamen. Jeg tror ikke det hadde vært noe problem å kombinere jobb og sånn kurs..

Har tenkt på endel yrker, men ønsker tilbakemeldinger.. Har dere noen råd? Noen av dere som jobber bare dagtid? En jobb dere trives med? Arbeidsmuligheter? Lønn?

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

Hei!

Skjønner godt at det frister med dagjobbing, er i en lignende situasjon selv. Du sier at du trives som hjelpepleier, og da tenker jeg at det beste ville være om du kunne bygge videre på den utdannelsen du allerede har - altså holde deg innenfor samme fagfelt men utforske en ny retning.

I så fall kunne kanskje Praktisk-Pedagogisk Utdanning ha vært noe?? HVIS du kunne tenke deg å undervise, da...? PPU tar 2 år på deltid og kvalifiserer til jobb ved videregående skole, altså undervise på Helse og sosialfag (hvis det heter det fortsatt, da). Litt annen lønn enn hjelpepleier også....

Er straks ferdig med min PPU, og ser fram til den dagen jeg får jobb på videregående skole i stedet for å jobbe bare ettermiddag/kveld som jeg gjør nå.

Vet ikke om du kunne tenke deg å jobbe som lærer, men....

Lykke til, uansett hva du lander på!

Skrevet

Takk for svar! :-)

Visste ikke at det fantes slik jeg.. Men er det på høyskole nivå? Hvor har dem det?

Egentlig kunne jeg ikke tenke meg å undervise, men jeg holder alle muligheter åpne.. Akkurat nå er jeg i sånn "brain-storm" boks.. hehe :-)

Hovedpoenget er jo å få en jobb som bare er på dagtid, eller som ihvertfall ikke er helg og høytid.. Men samtidig er det så mange yrker som virker spennende.. Alle er innen helse, for det er det jeg trives med! :-) Har hatt lyst til å jobbe på sykhus.. Tenker da helsesekretær er mest realistisk for å få dagtid, for de som jobber som postsekretær der jobber jo bare dagtid? Hjelpepleier stillinger finnes vel nesten ikke på sykehuset her lenger.. Følger med i fagbladet, og det ser ut som det fins endel hjelpepleier stillinger ved sykehusene østover.. Men her på sørlandet har jeg ikke sett en eneste annonse.. Det er dumt syns jeg! Jeg har så lyst å finne drømmejobben/yrket! :-)

Skrevet

Å jobbe innen helse OG bare jobbe dag er nesten umulig, som du sikkert vet. Det er langt mellom de jobbene, og de er ettertraktet.

Jeg synes idèen til grete var god. Har ei bekjent som er hjelpepleier, og alene med en sønn. Hun tok pedagogikk og ble hjelpepleielærer. Det er glimrende jobb, særlig mens man har barn. Fri hver jul, 17 mai, påske, sommer etc... og du får jo brukt den utdannelsen du allerede har også. Det er også en langt raskere vei til dagjobb enn å starte på en helt ny 3-5 årig utdannelse. Hvis du blir lei av å undervise, kan du gå tilbake til hjelpepleieryrket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...