Gå til innhold

Når fortelle på jobben?


Brady

Anbefalte innlegg

Når skal dere fortelle om graviditeten på jobben? Gruer meg litt til det... Har ikke vært i jobben så veldig mange måneder. Man føler litt at man lager "trøbbel". De blir jo sikkert glad på mine vegne, men man vet jo at de med en gang begynner å tenke på at de må skaffe en vikar for et år og drive opplæring etc. Noen som føler det samme? Tenkte å si det i ca. uke 12. Er nå i uke 9. Har vært i grei form, så jeg har ikke hatt behov for å si det før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er også min nummer 2 og magen er større enn vanlig selv om det ikke er en ordentlig gravidmage ennå. Velger klær med omhu. Så det blir store gensere eller jakker for tiden på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir jo litt indviduelt.

Jeg valgte å si det til ledelsen ganske tidlig, sånn at de kan starte planlegging av ting de må endre. Til resten av gjengen ventet jeg litt, men da det var flere ting jeg ikke kunne være med på pga min "tilstand", valgte jeg å si det istedenfor å få no ryktebørs. Når jeg da fortalte det har jeg fått bare positive tilbakemeldinger, og veldig mange er kommer med søte små kommentarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal si det på mandag, for da har vi avdelingsmøte igjen. Hadde tenkt å si det forrige mandag, men pga en ekstraordinær sak, så passet det seg ikke å bryte inn for å si min nyhet. Men på mandag skal jeg si det. Tror jeg da er ca 8 uker på vei. Men skal på tidlig ul på torsdag, så da vet jeg også mer om hvor langt jeg er på vei.

 

Men jeg kjenner til den følelsen av å skape trøbbel. Jeg kom tilbake fra svangerskapspermisjon i april, så det føles ikke så godt å komme med en slik nyhet igjen, for jeg vet at selv om de blir glade på min vegne, så vet jeg også at de kommer til å tenke på hvordan det skal gå på avdelingen, hvem de får som vikar etc. (Jeg er leder for avdelingen). Vi har hatt mange eksempler på at ting har gått litt på halv tolv enkelte steder når det har vært mye sykdom, og vanskelig å få gode vikarer, sånn at personalet som er igjen sliter seg helt ut. Mange tanker rundt det å si ifra, men føler det mest rettferdig at de får vite det tidlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynner å merke at det er vanskelig å komme seg opp om morgenen og lurer litt på om det er på tide å si fra til min nærmeste overordnede i alle fall. Jeg har nemlig en jobb der jeg delvis kan jobbe hjemmefra, så om jeg jobber hjemme til 10-11, og så går på jobb kan det funke ganske bra. Er 6+0 i dag, men sjefen min reiser på ferie på fredag, så det er mulig jeg venter til hun er tilbake også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en jobb som må tilrettelegges for gravide. Skadelig stråling og løsemidler osv som gravide må holde seg langt unna. Sa i fra samme dag som jeg tisset på pinnen Ikke noe valg der. Litt kjedelig å si noe så tidlig, men bebisen går først. Kollegaer snapper jo fort opp om man ikke kan gjøre "hele" jobben sin :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme med meg, måtte ha tilrettelagt arbeid fra første stund, så jeg og sa fra dagen jeg selv fant det ut.

Nå er jeg sykemeldt i to uker pga kvalmen, så da er det greit at sjefen vet hvorfor! Og de jeg jobber nærmest med har kun vært en veldig positiv støtte for meg!!

De jeg ikke har så mye med å gjøre skal få vite det om de lurer på hva som feiler meg. Liker ikke gå rundt å lyve og bortforklare at jeg ikke "vil" gjøre det og det....

Skulle vi miste så vil de på jobb være en god støtte da og, så for meg ser jeg bare positivt på det å måtte fortelle tidlig! Det er jo de på jobben man omgås mest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...