Gå til innhold

Dere som har hatt skinne/LIC-ortose!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan var oppfølgingen av fysio/lege under denne perioden?

Vi har hatt 6 mnd med gips nå og er akkurat kommet over på skinne. Men i følge legen skal vi ikke inn til kontroll før om 3-4 mnd syns det var lenge jeg...og fysio sa han vi ikke trengte. Bare eventuelt for å stimulere til videre utvikling.

Hvordan er deres erfaring i perioden med skinner?

Skrevet

Vi fikk skinne på i går og skal inn til legen om 2 mnd for å ta ny røntgen. Hun skal bruke sin dag og natt fram til da. Deretter skal hun bruke den kun på natta i 2 mnd. I mellomtiden skal vi gå hos fysio. Er det noen problemer med skinna skal vi ta kontakt med de vi henta den hos.

Jeg synes 3-4 mnd var lenge.

Skrevet

Ja, jeg syns også det var lenge. Hva skal dere gjøre hos fysio og hvor ofte? Legen sa vi ikke trengte fysio heller, men jeg skal ringe kommunen sin barnefysio uansett å høre med henne Vil jo at dette skal bli best mulig! ;-)

Skrevet

Vi må også ha den på natt og da i disse månendene. så etter 3-4 mnd (håper på 3) så er det av på dagen og på på natten.

Skrevet

Vet ikke hva fysioen skal gjøre ennå men. Vil tro hun skal prøve å rette henne opp litt for hun har blitt litt skeiv i kroppen. Gipsen ble satt på litt skeivt pga det var den venstre hofta. Eneste bakdel om man skal kalle det det er at det stikker ut litt under baken så dressen ble litt trang. Men vi har jo en større en også.

Skrevet

Vi får gå på babysvømming i denne tiden hvor skinna skal sitte på hele tiden da. Gjett om det skal benyttes :-D

Skrevet

Vil forresten høre om andre som har hatt skinnen om dere hadde noe opplegg/oppfølging rundt dette!

Skrevet

Synes det høres rart ut at dere skal ha så sjelden kontroll, og ikke fysio! Eller, vår ortoped sa også at fysio var heeeelt unødvendig, men var ergoterapeut på sykehuset i strekkperioden som satte oss i kontakt med fysio. Jeg skjønner jo at det ikke er strengt nødvendig med fysio, men det hjelper jo litt i hverdagen da, å få litt tips og vink om hvordan man skal tilrettelegge for en best mulig utvikling?

Synne har hatt fysio helt siden begynnelsen av gipsperioden, og har det fortsatt. Hun skal ha det til hun begynner å gå ordentlig, og til fysio gir henne "klarsignalet". Under gipstia fokuserte fysio på tilrettelegging for trening av overkropp og ankler. I skinne tida (som for oss var veldig kort, og mest natt) var det fokus på å lære Synne å bevege seg riktig, ikke overbelaste korsrygg etc, og oppmuntre til en naturlig utvikling.

Da skinnene ble fjerna så ble det krabbe trening, krabbetrening og atter krabbetrening. Og deretter annen trening:) Jeg synes det har vært veldig godt å ha en fysioterapeut inne ibildet, for da har vi fått faglig oppfølging utenom de sjeldne sykehustimene, og er også mye lettere å få ordentlige svar på ting man måtte lure på.

Vi hadde fysio 1 gang i uka til å begynne med, hun kom alltid på hjemmebesøk og det var veldig praktisk. Da Synne begynte i bhg i høst tok de fysio der borte, og da fikk samtidig personalet opplæring i hvordan hun skulle trenes. Etter hvert trappa vi ned til annenhver uke, og nå er det så bra et vi kun har månedlig, men selvsagt med mulighet til å ringe og avtale time tidligere om vil føler behov.

Over til ortopedkontroller; Vi har hver tredje mnd, det har vi hatt helt siden første gips kom på, og hadde det 3 mnd etter gips var fjernet, og har det snart igjen nå. Er visst ikke vanlig her å ha det oftere hvertfall, og nettopp derfor bør man hvertfall har fysio synes jeg, så kan men fange det opp dersom noe skulle være galt! Vi blir forresten ALDRI innkalt til timer, er jeg som hver bidige gang må ringe og mase og mase og mase.. Tror nesten jeg er svartelista der borte nå:)))

Gud, dette ble langt, men håper dere fikk litt svar på ting dere lurte på!:D

Skrevet

Hei

Skulle brukt pute, og derette skinne. Gjorde ikke dette. drev bare på med fysio. Ble henvist til fysio på sykehuset 1.gang, noe som var rutine på ahus, deretter på eget initiativ. Hadde oppfølgnning hver 3 mnd på slutten, men hver mnd i begynnelsen.

Skrevet

hei , min jente hadde gips og skinner som liten.6Måneder med gips , og deretter 3 måneder med skinner. Var inne til kontroll etter 3 måneder med skinnebruk, og da var hoftene så fine slik at jeg ikke trengte å bruke skinnene mer. Fikk beskjed om at hun trengte ikke noe fysio. oppfølging, utviklingen skulle bare gå sin gang. Men har likevel hatt oppfølging av en fyso. gjennom barnehagen. Nå er hun 3.7 år, og hun er helt normal for alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...