Gå til innhold

Størrelsen på baby..


Liten januarspire - nummer 4

Anbefalte innlegg

Var på Ultralyd idag (31 + 5) og fikk angitt at knøttet vårt lå på ca. 1700gram .

I følge babyverden.no skal barnet veie 1750g og her på BIM skal barnet veie så lite som 1400g.

Men på babyverden står det også at barnet bare legger på seg 50g. fra uke 32 - 33, og legen sa det kom til å legge på seg 200g i uka fram til fødselen, skjønner liksom ikke hva jeg skal forholde meg til .

Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hørt at barnet kan legge på seg opp til ca 250 gram fra uke 32 til uke 35 eller så... men det er vel forskjellig fra baby til baby, eller? Noen er jo mye større enn andre, så de legger vel også på seg mer, og vice versa... Leste også et sted at babyen er ca 1800 gram i uke 32, så det varierer nok litt. Ville ikke låst meg for mye i det du leser, nettopp fordi det også kan være veldig individuelt. Er vel sånn ca, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg var på ul i går,og da veide nurket 2070g,han ligger bitte litt under gjennom snittet.

var 32+4 i går og har termin 6 januar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan slappe helt av. Disse målingene er veldig upresise. Jeg tar mål av tvillingene omtrent hver uke, og alle legene understreker hvor store avvik det er på målingene. Resultatene avhenger av legen som måler (hvor "streng" han er) og i tillegg så er standardavviket de regner ut etter veldig stort. Mange føder og får en baby som har helt andre mål en det estimerte. For min del så ser jeg veldig forskjell på hvordan legene måler, en uke så har de funnet ut at babyene er omtrent på normalen, mens neste uke har jeg en lege som måler på en annen måte og da har de plutselig blitt mindre enn normalen. Det er stor forskjell på dette, så ikke vær engstelig, Babyen din har sikkert helt normal størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare av ren nysjerrighet, hva er grunnen til at du har fått ul i uke 31? Tror ikke du skal ta vekt målene så nøye. Med min første, tok dem ul dagen før keisersnitt. Mente at babyen var over 2500 g, noe jeg ikke var enig i, da jeg mente hun var mindre. og det var hun også. hun veide 1895 og var 41 lang da hun kom til verden 7 uker før tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal på ultralyd neste uke (31+5) for å sjekke om morkaken har flyttet seg vekk fra åpningen. Det er vanlig å få ultralyd rundt uke 32 hvis morkaken ligger helt eller delvis foran "utgangen" på ordinær ultralyd. Mulig det er det som er tilfellet for HI også?

Disse estimeringene er av litt forskjellig "kvalitet!" ja... Men jeg opplevde for noen år siden at det stemte veldig bra. De forsøkte seg ikke på å gjette vekta der og da, men målte hvor mye større enn normalen - i prosent - datteren min var (uke 32). Da var hun 28% større. Jeg la til 28 % på 3500 g og fant da ut at hun ville veie 4460 g ved fødselen. Da hun ble født, 8 dager etter termindagen veide hun 4494 g. Så hos meg var det et bra estimat. :-) Blir spennende å se hva de mener om størrelsen til lillebror i magen... Selv om jeg er klar over at disse målingene må tas med en klype salt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det vår årsaken til min UL i uke 32, de skulle sjekke om morkaka hadde lagt seg bedre og det var litt usikkerhet i termin, siden det var så langt sprang fra UL termin og menstermin .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på UL i min uke 32+4. Jeg må ha ny UL pga av at jeg har lavt stoffskifte. De følger opp veksten til barnet! Dette kan også være en grunn til at flere UL blir gjennomført for enkelte!

 

Mange opplysninger og info verdrørende det med størrelse og vekt på barnet, nesten for mange forskjellige. Sikkert like greit å roe seg med det som blir målt på en selv og forholde seg til det! :)

 

Lykke til videre!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...