Gå til innhold

noen som har erfaring med ingers rugbrød?


Heli 79-har jente+ gutt

Anbefalte innlegg

hørt så mye positivt om det. funker det? er det slik at man blir stappmett etter 1 skive? setter det fart på systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo

Får få høyre korleis det går med deg då. Bakte du den oppskrifta som sto i Hjemmet nettopp?Var den grei? Var viste anbefalt å ete av det brødet enn å ete ris, pasta eller poteter.Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo igjen

No har eg laga meg det brødet, så no er eg spent på korleis det smaker.Egentlig så ser det bede ut enn det de selger på butikken, og lett å lage var det og. Eg bruker jo herbalife, men lurte på å mikse litt mellom det og dette brødet

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heisan . en liten oppdatering. nå har jeg prøvd brødet i noen dager og jeg synes det er kjempegodt og blir mett etter 1 skive. har magert pålegg på. Veksler mellom det og knekkebrød. spiser vanlig middag da men litt tidkrevende og kjedelig og ordne en middag til sambo og en middag til meg. prøver å heller ha litt "sunnere middag" da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

Ja å forandre på middagen blir så mykje ekstra,men sunne middager, og at me et litt meir av grønsaker, og kjøt/fisk, og ikkje så mykje poteter, hjelper jo. Du får fortelle om du merker endringer etterkvart som du har brukt det. Jentene mine de ville og ha av brødet, så det for fort første brødet!!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

INGREDIENSER:

1,3 kg fin sammalt hvete

200 g fin sammalt rug

200 g helkorn hvete

75 g gjær

2 strøkne ts salt

9 dl hvetekli/kruskakli

1,8 l lunkent vann, helst 37 grader

(evt. 1 l søt eller sur skummet

melk + 8 dl vann)

1 dl linfrø

1 dl solsikkekjerner Annonse

 

FREMGANGSMÅTE:

Tre brød i 2-liters former eller fire brød i 1,5-liters former. Brødene bør fryses, og oppbevares i kjøleskapet ettersom du bruker av dem, da de kan mugne om de ligger for lenge i romtemperatur.

 

Bland alt det tørre, løs opp gjæren i litt av væsken og arbeid alle ingrediensene godt sammen, enten i kjøkkenmaskin eller for hånd. Deigen blir veldig løs, men den skal være slik. Den kan IKKE eltes på bordet.

 

Hev deigen i underkant av en time i bakebollen.Slå luften ut av deigen og la den heve en gang til i bollen, ca. en halv time. Slå luften ut av deigen igjen og spa/hell deigen i smurte former og sett deretter brødene inn i varm ovn på 220 grader på over- og undervarme, eller 200 grader på varmluft. Brødene skal stekes i en time.

 

Brødene er litt fuktige inni, og de henger på kniven når du skjærer i dem, men slik skal de være. Når du har et fuktig brød, klarer du deg med mindre pålegg. Dette brødet er skikkelig fibersterkt, og faktisk godt!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja her år brødet unna!! Til og med tenåringene mine et av det brødet, og har det med som niste, så det er jo flott. Og snart å lage brøda og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...