Gå til innhold

anonym eller åpen donor? (og utsende)

Anbefalte innlegg

Hei.

Som sikkert likt for alle dere også, så går jeg og tenker kun på en ting og det er min tur ned til danmark:)

Tiden kan ikke gå fort nok. ;)

Har et par spørsmål på veien, hvis noen vil svare på det, forstår om dere ikke vil. svar gjerne anonymt hvis dere ønsker.

Jeg lurte på:

Hva har dere valgt? Anonym eller åpen donor? Og hva var den eventuelle grunnen for valget? Hva er forresten prisforskjellen? Er det veldig mye dyrere med åpen donor?

Har litt vanskelig å forstå ut i fra prislisten jeg har fått fra stork klinikk.

Og et spørsmål til...hadde dere utseende ønsker? har inntrykk av at det ikke "tar seg ut" med utseende ønsker.

Nå ble det mye på en gang, men syns det er så kjekt å få andre synspunkter fra folk som er i samme situasjon som meg. og som allerede har vært igjennom prosessen. Takk for flotte tilbakemeldinger på andre spørsmål jeg har stilt:)

Fortsetter under...

Hei, Skal prøve å få svart deg på noe ut fra mitt ståsted ihvertfall. Jeg har valgt åpen donor. Grunnen til det er hovedsakelig at jeg ønsker at barnet mitt (hvis jeg klarer å bli gravid vel å merke) skal kunne treffe sitt biologiske opphav og stille alle spørsmålene han/hun evt måtte ha. Ja, det er endel dyrere. Jeg betaler 5800 danske kroner per inseminsjon. Det inkludere transportgebyr på 800 kroner, tror jeg. Stork har også utarbeidet eget informasjonsskriv om åpne donorer som er veldig informativt. De eneste utseendeønskene man kan komme med er høyde, øyenfarge og hårfarge. I tillegg opplyses det i de fleste tilfeller om yrke eller studieretning.

Jeg tror også det vil være avgjørende å tenke igjennom hvilke rettigheter barnet får/ikke får ved åpen donor. For deg betyr det at du får vite noe mer om donor enn ved nn. Som utdannelse, eksakt høyde, hår og øye farge og vekt. Omtrent tilsvarende like lite eller mye som ved nn. For barnet, som jo er det viktigste for oss å ta hensyn til - vil kun ha rett til å treffe donor en gang ved fyllte 18 år. Skulle donor død innen den tid vil ikke barnet ha rett til å oppsøke hans familie eller ha noen annen form for kontakt. Donor har heller ingen plikt til å følge opp barnet på noen måte...

Dette er noe de fleste av oss har grublet mye på når muligheten til å velge kom på banen, og som er relevant å ta stilling til tidlig i prosessen. Vet flere, inkl meg selv etterhvert falt tilbake på avgjørelsen med nn donor. For oss blir det viktig å få inn mannsroller i barnets oppvekst, bror, 'bestefar', venner osv.

Lykke til med beslutningen :)

vi har valgt åpen donor fordi vi ønsker at barnet skal kunne få vite om sitt opphav HVIS han/hun ønsker det. dette kan det vært mange grunner til å ønske som jeg ikke kan vite noe om siden jeg aldri har lurt på hvem faren min er. vi ønsker å holde det vinduet åpnet.

donoren er selvfølgelig ingen far og vil aldri bli omtalt som det. han er det biologiske opphavet. er dyrere, men det betyr ingenting når det er det vi ønsker.

utseende betyr ikke så mye for oss. vi er begge nordiske av utseende og ønsker det samme for barnet. hårfarge, øyenfarge osv er uviktig og i tillegg umulig å forutse. det eneste som er litt viktig, er høyde og kroppsbygning, da partneren min er lav og typisk petite. kan være greit å prøve og matche det sånn noenlunde, ikke velge en mann på to meter og 120 kg. :-) ellers så skal du ikke være flau for at du har ønsker om utseende, men bare være klar over at det er umulig å forutse om ønskene går i oppfyllelse og at det jo egentlig er underordnet. in my humble opinion. :-)

lykke til! vi drar forhåpentligvis ned i løpet av uka. iiik!

mamma og mor

Vi valgte også åpen donor for at barnet skulle ha muligheten for å møte donoren hvis hun ønsker det. Er fullt klar over at det kun er snakk om ett møte, at det ikke er en far, at han kan ha dødd før hun fyller 18 etc. Kanskje hun aldri ønsker å møte han, eller kanskje hun ikke får noe utav et møte med ham. Sånt vet man aldri på forhånd, men nå finnes muligheten i allefall.

Når det gjelder utseende så valgte vi en som hadde mørkt hår og blå øyne siden vi begge har det selv og de fleste i min familie også har det. Det var selvfølgelig ingen garanti for at barnet skulle få de samme fargene, og det ville heller ikke gjort noenting om hun hadde blitt lyshåret og brunøyd, men vi tenkte at det ville jo være litt fint om hun utseendemessig lignet litt på oss. Foreløpig ser det absolutt ut som vi har lykkes med det da vi stadig får høre at hun ligner på oss (flere ganger fremmede som ikke vet at hun er donorbarn har sagt til samboern min at jenta ligner henne!)

• 2 uker senere...

har to på 4 og 1.

åpen donor var ikke aktuelt da jeg planla store - det var vel (omtrent) bare i california de hadde det, og da var de fleste donorene små og mørke. har lagt stor vekt på utseende. ikke at de skal være "vakre", men at barnet skal ligne på sin familie - dvs de de vokser opp blant. dette har vært svært vellykket, for vår del.

jeg har gjort det fordi jeg mener det er viktig ifht følelsen av identitet og tilhørighet. av samme grunn kjøpte jeg allerede ved førstemann strå også til bruk senere, slik at store på 4 og lille på 1 er helsøsken. (det har også en praktisk side - hvis en av dem skulle trenge en nyre eller benmarg...... hope not...)

jeg synes det var verdt å betale ekstra for, og har kjøpt strå fra usa (en skandinavisk bank som bare har skandinaviske donorer. i praksis er de fleste danske). betalte også ekstra for å få utført en photo-match( det foregikk ved at man valgte ut 3-4 donorer og sendte over et bilde, så plukket de ut den donoren som lignet mest.)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...