Gå til innhold

hva er egentlig forsjell på ett hus og en hytte? (når man skal bygge)

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan jeg bygge en hytte og kalde det ett hus?

Skrevet

Det er vel en hytte når den ikke er på fjellet/i skauen/ved sjøen, og ikke i et boligfelt/strøk/by/tettsted. Og selvsagt når du ikke bor der fast. Etter mitt syn er det en hytte når du ikke har innlagt vann, strøm og hytta er mindre enn huset ditt. Men det fins jo dem som har bygg i skauen på størrelse med Buckingham Palace, og de kaller det likevel "hytta". :-)

Skrevet

En hytte kan du ikke bygge alle steder. Steder som er regulert til helårsboliger kan man nesten aldri få bygge hytte. Man har egentlig ikke lov å ha fast postadresse på hytte heller.

Skrevet

Nope! Du kan ikke bo permanent i en hytte.

Skrevet

Æhh... Mente at det er en hytte når det ER på fjellet, osv. ;-) Men det betyr ikke at du kan bygge den på hvilket fjell du vil. Haha.... Uff, jeg er trøtt nå.....

Skrevet

jovisst kan du bo i hytta så mye du bare ønske!!!

vet mange her som har bygd seg hytter, fordi det først å fremst e mye billigere enn hus, selv om hyttene kan være på samme str som husene..

så lenge du har tomta velge du jo sjøl ka du vil bygge.. du bestemme jo å sjøl om du vil ha innlagt vann å strøm!

vi har nemli sjøl vært innom tanken for ei stund sia, siden ett vennapar av oss gjør det på "hytte-måten" bygger seg ei hytte på 130kvm, å sparte 300.000 i forhold til hva huset di hadde sett på kosta...

Skrevet

Selvfølgelig bestemmer du sjøl om du vil ha innlagt vann og strøm. Det der skrev jeg jo bare for å nevne hva som er en hytte for MEG, selve essensen i hyttebegrepet. ;-)

Og man kan bo på hytta ja, det kom jeg på nå. Vet om en som gjør det.

Skrevet

Hvis du har ei hytte og vil bruke den som helårsbolig, så må du søke om bruksendring.

Det er ikke alltid at man får lov til det, da...

Skrevet

å... for jeg ser på hus som jeg kan bygge, men det er mange flere hytter i riktig størelse en hus. om jeg bygger en hytter, med innlagt vann og strøm på en tomt regulert til bolig så blir det jo et hus?? om jeg skal bo der fast da

Skrevet

Og med det mener jeg at det er forskjell fra kommune til kommune om man vil få lov eller ikke.

Ellers kan du sikkert bygge deg et hus etter hyttetegninger, det avgjør også kommunen om du får lov til hvis det er i et regulert boligfelt. Er det på egen tomt kan du nok gjøre mer eller mindre hva du vil, men du må nok søke om husbygging, ikke hyttebygging.

Skrevet

ja, koste ingenting å søke om å bruke det som helårsbolig, eller få en arkitekt til å endre på boligen sånn at du kan sette egne entreprenører på å bygge dn, da får du den som helårsbolig med en gang :)

Skrevet

takker :-)

Skrevet

Det skulle nok gå bra hvis hytten ellers oppfyller reglene for takvinkel, høyde og ellers de krav kommunen har satt for byggefeltet.

Skrevet

forskjellen det skal jeg si deg:)

er bredden på vinduene,bredden og høyden på døraog takhøyda.. de målene er mindre på hytter enn på hus,så viss du bestiller ei hytte å skal ha som hus blir den litt dyrere pga de endringene..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...