Ravna Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Jeg har til gode å oppleve en taxi med barnesete som jeg faktisk synes det er betryggende å sette ungen min i. Gamle, spinkle seter (alltid forovervendte), som har mange cm slark til hver side når de er montert. Mistenker at de ville fungert som en katapult ved bråstopp, og slengt barnet inn i setet foran. Verst var det da vi skulle ta taxi på søndag. Presiserte i telefonen at jeg skulle ha med en ettåring, og fikk bil med "integrert barnesete", det vil si en pute som ble dratt ut av seteryggen, og ellers ingen ting. Ettåringen satt vaglet opp på den glatte puta uten noe som sperret på sidene, og med trepunktsselen rett mot kroppen. Det så så til de grader usikkert ut at jeg høflig forklarte at jeg måtte få en ny bil med annet sete. Da kom det en bil med en sjåfør som trakk frem noe som liknet en vippestol (var nok et bilsete, men det så ikke slik ut!), og mumlet "uff, vi burde ha fått kursing i hvordan dette skal festes..."! Setene er rett ut sagt elendige, og sjåførene vet ikke en gang hvordan de skal festes!!! Er det ikke regler for frakt av barn i taxi? Hvem har ansvaret ved en ulykke? Tør de virkelig å påta seg det ansvaret? Har noen av dere reagert på det samme?
Gjest Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 har også reagert på dette. nå,når vi var i oslo opplevde vi at vi først fikk en taxi som hadde et baby sete. vi hadde bestilt et sete fra 9-18 kg. men lillemann fikk nå plass alikevell. en annen ting var at taxi sjoføren monterte dette setet gale veien. at barnet satt samme vei som oss..?? kan det være lov? og en annen ting er at setene er gamle og skittne i trekket. har bestandig et pledd for og legge i bunnen på setene. og så tar de 50 kr ekstra... helt sykt. her vi bor har de helt nye seter og tar ikke ei kr ekstra. når vi dro fra sykehuset hadde vi også bestilt et sete fra 9-18 kg. da taxien kom hadde han kun et sånt intergrert sete. og lillemann er bare 8 mnd. men vi måtte bare ta denne taxien da vi hadde kort tid til flyet vårt gikk og hadde ventet i over 30 min allerede.. synes det skulle vært strengere regler mot dette og at hver taxi sjofør som har bilseter i taxien skulle hatt opplæring på hvordan man monterer setene.
NoDoubt Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 Jeg og minste jenta som da var 1 1/2 år måtte ta taxi hjem fra legevakten en gang. Ambulanse inn og taxi hjem. Det var som du beskriver. Et skikkelig gammelt sete, hun visste ikke hvordan det skulle festes, det måtte jeg gjøre uten bruksanvisning. Hun sa og at de burde få kursing. Helt forferdelig! Men ambulanseturen var vel hakket verre. Jeg satt med seler på i sykesenga og måtte bare holde jenta fast....
Gjest Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 Hmm - jeg har de få gangen vi har hatt behov for annen bil en vår egen tatt med eget sete....................... DEt burde jo virkelig väre noen regler for dette !
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Dem få gangene vi har trengt det så har jeg ikke syntes det har vært så ille. Selvfølgelig ikke nye pene seter. Men absolutt seter som har vært greie nok. Fremovervendte såklart. Men krever ikke det av dem då bakovervendte seter er mye vanskligere å montere.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Drosjene her på stedet og i ene nabobyen er vanlige bilstoler. lurer på om det var besafe eller noen av de andre store merkene faktisk. var like godt sikra som i egen bil...
Pike 28 ♥alene med 2 søte små♥ Skrevet 12. november 2007 #7 Skrevet 12. november 2007 Hehe... Jeg må bare flire litt... Dere klager over taxien... Men hva med buss?? der er ikke barna sikret på noen som helst måte! De fleste sitter med barna på fanget! Levende airbag... Tror nå det er barnets foreldre som har ansvaret for å sikre barnet på beste måten uansett om det er buss, bil, taxi eller tog...
Ravna Skrevet 12. november 2007 Forfatter #8 Skrevet 12. november 2007 Jeg tar minst mulig buss med ungene. Jeg tar innad i byen, her er det så små avstander og lave fartsgrenser i de områdene vi kjører, men busser som går over store avstander har jeg droppet. Oslofjordekspressen går fra Oslo til hjembygda mi, kjempepraktisk hvis vi skal besøke foreldrene mine en helg. Men jeg kuttet det ut da jeg ringte og gjorde dem oppmerksomme på at setene deres er under enhver kritikk, og de svarte at det var de helt klar over, men kom ikke til å gjøre noe med det. Bussen kjører tross alt i 100 km/t på E6. Det ironiske er at de har topunktsseler i alle seter, og gjør oppmerksom på at det er påbudt å ha det på hele turen, men de minste bryr de seg ikke om. Nå tar vi tog. Ingen garanti det heller, men det er tross alt mindre ulykker på toglinjene enn på E6.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Hm, her i byen er det blitt veldig bra nå. Det var ikke det tidligere. Jeg har ventet i over halvannen time, ute, i -7 grader, på kveldstid for å få drosje fra taxiholdeplassen i Drammen sentrum. Skulle rekke hjem til å legge vesle kl 19 og kose oss litt før det. Når jeg da endelig fikk drosje var den en slik med integrerte barneseter i ryggen på baksetet (Sharan?!) og der ville han jeg skulle plassere ungen, på 3,5 mnd! Det var fælt, men hjem måtte vi og jeg fikk ikke lov å ikke feste henne der. Så der satt hun da stakkar, med hendene mine bak ryggen slik at hun lå mest mulig og for å dekke de 20 cm med slark som oppsto mellom det bittelille barnet og selene. Ser noen nevner bussen, Timeekspressen har splitter nye, flotte, herlige setet. Tar mye heller bussen enn toget:)
Januarjubel! Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Ravna: Du har virkelig satt fingeren på noe viktig her. Barnesikringen i taxi og offentlig transport er under enhver kritikk. Selv opplevde jeg at en taxisjåfør mente at jeg bare skulle ha min datter i mei tai-en, siden det tok så lang tid å sette opp babysetet. Det du nevner sist, ang. busselskapet, syns jeg du skal tipse avisa om. Det er jo hårreisende!
Gjest Skrevet 12. november 2007 #11 Skrevet 12. november 2007 Synes i grunn det er veldig fine seter jeg snuppa har bare sittet bakovervendt, og i relativt nye seter.. Bare opplevd dårlig sete en gang og da sa jeg ifra at det setet umulig kunne være sikkert lenger og forklarte taxisjåføren litt om sikring av barn i bil. Neste gang vi kjørte med han hadde han helt nytt sete hehehe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå