Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Nå som lilla gumman er litt overalt ser vi at det vi har sikret ikke er nok. Det jeg trodde ikke skulle være interessant var visst det likevel. Jeg har flydd rundt med maskeringstape over løse ledninger så hun ikke skal se de så lett. ALT kan rives ned. Jeg måtte bure inne kattedo og kattemat fordi Mia ville undersøke. Skapdører f eks er spennende greier. Hadde tenkt å la den nederste kjøkkenskuffen være hennes, legge noen plastikkbokser og sleiver i som hun kan leke med, men det holder visst ikke. Noen av dere som har begynt å tenke på dette, eller noen med krabbende barn som har erfaring? Hvor mye skal jeg sikre av, og hvor mye skal jeg la henne undersøke og lære av? Skal jeg fly rundt og si "nei" eller skal jeg bare fjerne muligheten? Gjemme bort farlige ting og la henne holde på?
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 13. november 2007 #2 Skrevet 13. november 2007 Hei. Jeg fikk tips av en venninne om å heller avlede med noe annet. For de forstår ganske fort at nei betyr nei. Ofte fører det til at de synes det er dobbelt så spennende å teste. Hun hadde derfor bare avledet med noe annet så det ikke ble så spennende for deretter å bli glemt. Vi kommer til å forsøke det og se om det fungerer. Har jo ikke lyst til å flytte alt heller. Selvfølgelig kommer vi til å tette alle stikkontakt hull og ting som er farlige. Tenker også ¨å kjøpe sånne kanter å sette på glassbordet. Ikke moro om de treffer spisse kanter.
Två små trollungar Skrevet 13. november 2007 #3 Skrevet 13. november 2007 Vi prøver å si så lite "Nei" som mulig, bedre å avlede, som Lykkebarn sa. Men det er ikke altid det er mulig! Vi har flyttet på ting vi er nøye med og prøvd å sikre ting som er farlig for Amanda, som stikk-kontakter og hjørnen på bord. Må snart gjøre noe med komfyren også, og noen skap (er ikke så greit at hun sitter og spiser av søppeldunken, eller drikker vaskemiddel kanskje...).
Tussi og Maja Skrevet 13. november 2007 #4 Skrevet 13. november 2007 Ikke enkeltå vite hvor langt man skal gå til verks med den sikringen. Men en del skuffer og skap må sikkert sikres. Vi har allerede sikret alle stikkontakter, men foreløpig kommer jo ikke Maja så langt opp iom at hun ikke krabber eller reiser seg enda. Så det blir nok mer sikring etter hvert.. Er det forresten noen som har tips til hva man kjøper for å sikre skarpe bordhjørner? Vi kjøpte noe som var for å teipe fast på hjørnene (så skikkelig lite lekkert ut..), men Maja plukket dem fint av ved første forsøk. Så det må da finnes noe som sitter litt bedre?
Millapril Skrevet 13. november 2007 #5 Skrevet 13. november 2007 Mye å tenke på med sikring. Det er derfor det er så utrolig bra å ha litt besøk av disse krabberne - da ser man virkelig hvor det trengs å sikre. Vi har jo trapp og peis som også må sikres etterhvert.
måken og vesla Skrevet 14. november 2007 #6 Skrevet 14. november 2007 Jeg tror vi kommer til å sikre det som er skikkelig farlig, som stikkkontakter, vaskemiddel, komfyr, kniver etc. Tror ikke vi kommer til å sikre alle skarpe kanter på bord o.l. Der må hun nok bare lære at det gjør vondt (det skal noe til at hun stanger så kraftig at hun får en skade)...Det er jo umulig å sikre alt - vil jo ikke bo i et "gummislott" heller Ellers har jeg prøvd avledning - men jeg skal si det var dame som såvidt kikket på lekene jeg prøvde å avlede med - før hun på nytt snudde seg mot ovnen... Men hvordan sikrer dere varme panelovner?
Tussi og Maja Skrevet 15. november 2007 #7 Skrevet 15. november 2007 Ja, det med panelovner lurer jeg også på. Vi har jo med termostat, så de blir ikke så veldig varme (ikke sånn tre graders forbrenning-varm i hvert fall). Foreløpig har vi satt lekegrind og en lenestol slik at det er vanskelig å komme til. Men når hun begynner å krabbe blir vel det værre...
Solstråle72 Skrevet 15. november 2007 #8 Skrevet 15. november 2007 Vi har såvidt begynt å tenke på sikring av huset. Vet ikke helt enda hvor mye vi skal sikre, og hvor mye vi skal gå etter gutten for å si ”nei ”. Men vi har selvsagt etterhvert tenkt å sikre det som er farlig som stikkontakter, komfyr, sette på barnesikring på skap og skuffer,sette bort kjemikalier, medisiner osv... Har en brosjyre jeg fikk fra helsestasjonen om "Barn og Sikkerhet". Kan gi dere noen stikkord/tips fra den på ting som ikke allerede er blitt nevnt i innlegg over. -Sette opp i høyden evt. giftige stueplanter er lurt. -Bokhyller brukes ofte som klatrestativ, fester en hyllene til veggen unngår en at de velter over barnet. Samme gjelder for frittstående komfyrer som evt kan velte (finnes spesielle festeanordninger til dette). -Vinduer uten innebygd barnesikring må sikres. -Dører; for å unngå klemskader kan en sikre dørene med spesielle dørholdere eller en kan legge et håndkle over døra for å hindre at den smeller igjen. -Vannkraner; for å unngå skoldingsskader kan en ha en innebygget termostat eller skåldesperre på kraner til badekar, dusj og servant. - sekkestoler og vannsenger kan utgjøre kvelningsrisiko. -Trapper bør sikres med grind. -Barnestoler; ingen høystoler er veltesikre, en bør bruke en sikkerhetsreim til å feste stolen til undersiden av bordplata. - Babygåstol; la ikke barnet bruke babygåstol. Den gir ensidig kroppsbruk og aktivitet og krever mer stabilitet enn barnet ofte har. - Balkonger med rekkverk med liggende bord som kan klatres på, bør sikres med netting, markisestoff, pleksiglass eller på annen måte. - Panelovner, vifteovner, stråleovner og andre typer frittstående ovner er spesielt farlig for de minste. Skal en kjøpe ny ovn, kjøp da en som kan monteres på veggen og med lav overflatetemperatur.Har en gamle ovner med høy overflatetemperatur(over 60 grader) kan disse skjermes med en nettingbeskytter. Uansett hvor mye en sikrer er det viktig å begynne tidlig å lære barnet hva som er farlig og hva det kan gjøre for å beskytte seg mot ulykker.
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 15. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2007 Jeg også lurer på det med panelovner. Vi har den gamle typen som blir grisevarme på overflaten, og de har en rar type kontakt som er integrert i veggen. Skikkelig gammelt ræl som dessverre ikke kan byttes ut :-( Men foreløpig har vi satt en del av en lekegrind der, vi kjøpte den peisbeskytteren (for å ha rundt kattedo og kattemat hehe, nysgjerrige fingre vil overalt!) og da fulgte det jo med en hel haug med grinddeler som vi brukte litt her og der. Ser at HS anbefaler nettingbeskytter, men jeg kan ikke finne noe som helst som ligner det på noen nettsider. Rart. Men alle anbefaler det. Ellers lærer jeg noe hver dag ved å bare følge etter Mia. Hun viser meg hva som kan bli farlig, og jeg er bare glad vi får sett det før uhellet skjer. Men man kan vel ikke sikre seg mot alt dessverre.
måken og vesla Skrevet 15. november 2007 #10 Skrevet 15. november 2007 Der har du to gode poeng Sanasol. Det går jo ikke an å sikre seg mot alt...Og så må vi bare regne med å fotfølge dem og følge med på hva de gjør, både for å se hva som interesserer akkurat vårt barn (og dermed kan bli farlig), og for å hindre ulykker.
Lykkebarn og Mathilde Skrevet 15. november 2007 #11 Skrevet 15. november 2007 Hei Sanasol. Hvor fikk du tak i den peisbeskytteren? Vi trenger noe rundt ovnen her som vi bruker som hoved varmekilde.
Bellen^2 Skrevet 15. november 2007 #12 Skrevet 15. november 2007 Vi løste dette med panelovner ved å ommøblere stua:) Nå var det ikke baaare på grunn av panelovenen vi gjorde dette da. Gubben har bestilt en 47'' flatskjerm til den 20 kvadratmeter store stua vår......... i påvente av et hus:) Jeg får stadig nye aha opplevelser med Sebastian når det gjelder sikring. I dag strakk han seg opp og skulle utforske bryterne på komfyren og oppvaskmaskinen. Vi har plugget i alle åpne stikkontakter, satt på noen kantbeskyttere på sofabordet og stengt av noen skuffer og tvskapet. Vi har jo ikke store plassen så det går greit å ha oversikt over hva han holder på med, det er jo noen fordeler med å bo trangt:)
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 15. november 2007 Forfatter #13 Skrevet 15. november 2007 Den kjøpte vi på Barnas Hus. Det er egentlig en sekskantet lekegrind, men når man sender ut gubben på shopping så får man ta det han kommer hjem med ;-) Du kan se den her: http://www.babydan.dk/norsk under "safety". Vi har park a kid, men skulle da hatt flex 3.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå