JPG2011 Skrevet 12. november 2007 #1 Skrevet 12. november 2007 Har en irsk setter på 7 år. Jeg fikk henne når hun var valp. Hun var min lille baby, og ble derfor kjempesjalu når vi fikk første barn. Hun knurret ved flere anledninger til babyen, så vi turde ikke ha henne mer. Hun flyttet tilbake til oppdretteren som hadde to like hunder. Der gikk det skeis etter litt over ett år, og hun begynte å krangle med den ene. Vi ble spurt om vi ville ha henne tilbake. Og sa ja, da vi savnet henne noe grusomt. Og det gikk fint, med tanke på barnet. Problemet er at hun er så j.... nervøs, alltid vært det egentlig. Store folkemengder, sykler som suser forbi, stå utenfor butikk eller barnehage er grusomt for henne. Og mannfolk er skummelt. Nå er jeg litt lei, kommer det en uventet lyd av noe slag her hjemme så spinner hun rundt på parketten her, gulvet blir helt oppskrapt. Forrige uke så ramlet det noe i gulvet, skjønner at hun skvatt da, men hun løp RETT på meg i sofaen, så jeg endte opp med DET blåmerket på armen. Det er så slitsomt. . . Nå får vi snart en baby til, og jeg er spent på hvordan det blir for henne. Vi KAN bare ikke gi henne fra oss igjen, da blir hun vel helt ødelagt?
LizzyG Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Vi har også en nervøs hund, men deres hørtes verre ut. Jeg vet faktisk ikke hva jeg hadde gjort. Jeg hadde nok prøvd å ha hun for å se om det gikk, men går ikke det og ingen jeg kjente kunne overtatt hun så hadde jeg nok avlivd hun. Det må jo være utrolig slitsomt og plagsomt for hun også å være så redd hele tiden.
Pærefrø Skrevet 12. november 2007 #3 Skrevet 12. november 2007 For det første så er det jo ikke lov til å la hunder stå alene bundet utenfor butikker da. Men om du absolutt må, så ville jeg ha prøvd å venne hunden til sånne "små farer" litt etter litt. la henne stå i 2 min alene, komme ut og rose og en liten godbit.... Og det samme med sykler. få en dere kjenner til å komme med en sykkel, trille forbi, kanskje stoppe og gi en godbit, gjøre dette noen ganger og så øke litt, personen kan sykle sakte forbi mens du gir godbit... skjønner?
JPG2011 Skrevet 12. november 2007 Forfatter #4 Skrevet 12. november 2007 Ha henne utenfor butikk etc. ga jeg opp da hun var 1 år. Problemet er at når hun har slike nervøse "anfall" så er det ikke snakk om at jeg får i henne noe som helst av godteri. Hun som vanligvis sluker alt, nekter å spise når hun har det sånn.
Pærefrø Skrevet 12. november 2007 #5 Skrevet 12. november 2007 Ville prøvd likevel altså, men prøve med å kose masse og evt holde rundt ho og prate rolig.....hjelper med krapylet her. Han får sånne nervøse anfall til tider, og da hjelper det med kos og bare vise at du faktisk beskytter ho...
Pysa Skrevet 12. november 2007 #6 Skrevet 12. november 2007 Ville IKKE trøstet. Trøster aldri hunder, det forsterker frykten. Trøster du en hund, vil den tenke "dette syns eieren min var skummelt også". Overse, le, hopp og dans, og bikkja vil forstå at det ikke er noe å bry seg om. Men denne hunden har det ikke godt. Den er redd og sjalu, og dere kan aldri stole på den (man skal jo ikke stole på noen hunder). Jeg ville latt den slippe, og avlivet den. AnbeFALER ELLERS CANIS.NO TIL HUNDESPØRSMÅL, DER TREFFER DU HUNDEKYNDIGE FOLK, IKKE BARE SMÅBARNSMØDRE.
LizzyG Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Kontakt også noen som driver med hund. Kan anbefale Oslo Hundeskole. De har avdelinger rundt omkring;)
Eve Dallas Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Har dere fått sjekket hunden hos veterinær? Det er jo mulig at hunden kansje har nedsatt hørsel eller syn, og da vil jo episoder som du beskriver virke ekstra skremmende på henne. Hvis ikke Dyrlegen finner noe fysisk galt med hunden deres ville jeg bedt dem om å sette deg i kontakt med en atferdsspesialist og sett om dere kunne fått noe hjelp der i fra. Du vet aldri, det kan være en bagatell å løse for den rette person, men en uendelig og umulig oppgave for oss "dødelige".
Kanutten & småen + Lucia Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Snakk med en dyrlege og noen som kan hunder. Har hatt en ødelagt hund selv. Den ble bare mer og mer nervøs, til slutt var det bare å avlive. Når hunder blir så redd som min ble så har den ikke det godt.. Det var en omplasseringshund..
JPG2011 Skrevet 12. november 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. november 2007 Takk for svarene, jeg får ta en ringerunde i morgen, og høre om noen kan hjelpe oss. Hun ligger jo ikke og skjelver i ett hjørne til enhver tid. Så jeg får prøve å skaffe litt kyndig hjelp først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå