Gå til innhold

Ibux farlig?


Tobarnsmammaen

Anbefalte innlegg

Tok et par ibux i dag tidlig pga hodepine. Sto på pakka at det ikke må brukes av gravide i 3trimester i og med at jeg er i 1trimester, tenkte jeg at det var greit. Var på apoteket nå og plukket med en brosjyre der sto det at paracetamol er ok for gravide. Ibux var ikke nevnt. Blir litt nervøs jeg nå da selvom det sikkert ikke er noen vits. Noen som har mer kunnskap enn meg om smertestillende tabletter og gravide?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

når man prøver å bli gravid og når man er gravid bør man ta så lite smertestillende som mulig. trenger man å ta det så bør man kun ta paracet.:) når man prøver kan ulike typer smertestillende (unntatt paracet) gjøre det vanskelig for det befruktede egget å feste seg. når man er gravid kan medikamenter + alkohol skade embryoet -} fosteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer du på noe anng legemidler er det fint og sjekke med Felles katalogen.

 

http://www.felleskatalogen.no/

 

 

IBUX:

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Se Kontraindikasjoner. Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel. Overgang i morsmelk: Konsentrasjonen i morsmelk er ca. 1% av serumkonsentrasjonen. Det er lite sannsynlig at barn som ammes blir påvirket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Orkideen

Du skal aldri bruke Ibux under svangerskapet, kun parcacet.

Ibux tidlig i svangerskapet kan føre til abort og til misdannelser.

Å ta det en gang går sikkert greit, men hold deg til paracet heretter.

Lurer du på noe om legemidler slå opp i felleskatalogen.no der finner du en oversikt over alle legemidler, og det står påvirkning under graviditet og amming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mange opplysende svar! Huff, fikk litt angst nå. Tok to stk i dag tidlig. Stolte å pakningsvedlegget, det skulle jeg aldri ha gjort. Håper det har gått bra!! Skal kjøpe paracet i morgen den dag!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff,stakkar...synst synd på deg...så masse om hvor ille det kan gå visst du spiser ibux....missdannelser osv....

 

men er temmelig sikker på at din lille spire ikkje har tatt noe skade av to stk....

 

hun/han popper nok ut i juli frisk,fin og vakker som bare det =)=)=)=)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! det er sant som sies at man skal helst ikke ta medisiner i sv.skp. må du ta smertestillende er det parasett du skal ta. Men rådfør deg med legen først. Medisiner er det viktig å holde seg unna i 1. og 3. trimester. Er kanskje ikke så farlig med ibux i 1. som i 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...