Gå til innhold

vektøkning...

Anbefalte innlegg

Skrevet

min lillegutt veide 3390 v/fødsel, og hadde utrolig stress første uken med start amming, osv., og fikk ikke i seg noe på etpar dager. Nå er han just 2mnd, og veier vel 4700.. Han 'lider av' klassiske 'på-av' spise-sovne på dagen, altså for sulten for å sove, og for trøtt til å spise ordentlig. Sovner på pupp. Men, dette ble myyye bedre etter at jeg begynnte med fast trillerutine på dagen ca 11, da sover han i vogn ca 2 timer, og blir ordentlig sulten til neste gang. Men så er det on-off utover ettermiddag/kveld igjen, men dog suger han bedre utover dagen da. Han får 100ml mme ca 19-20, og har 'ammemaraton' fra pupp til pupp til ca mellom 22-24 da slukner han! Sover da faktisk i ca 5-6 timer, og har gjort det siden 4-5 uker gammel uansett. Så full pupp igjen en times tid, og sove igjen 2-2.5 timer. Men sover ikke mye på dag.

Altfor lang historie, men lurer bare på denne vekten liksom.. føler han er litt skinny, men HS sier ok i forhold til 'sin' kurve. virker happy, men føler 'alle andre' har superbabies som er skikkelig chubby... Noe feil her tro???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Saa han har gaatt opp litt over 1300 paa aatte uker, det er helt flott! 120-210g i uka er spekteret vi ser etter.

Det du beskriver er en vanlig ammedag for alderen, faktisk, og det er flott at du gjoer det saapass funksjonellt for deg! Det blir bedre naar han blir bare bittelitt stoerre...

Skrevet

Jeg har ei lita jente som HS sier er en "slank type", noe som er HELT normalt for henne da alle babyer ikke kan være "Michelin-babyer" fra genene sin side:). Alle bemerker at hun er så lita/slank, men hun har fulgt "sin kurve" fra starten.

Leser at du virkelig gjør en KJEMPEJOBB!!. Skriv ut et vektskjema fra linken under, og plott inn de vektene du har, så får du bedre oversikt:) Her ligger alle de skjemaene som alle helsestasjoner skal gå over til etterhvert. Disse er utarbeidet ut ifra BRYSTERNÆRTE barn, noe som gir en riktigere kurve ved amming enn de som helsestasjonene bruker i dag, så hold deg til disse.

http://www.who.int/childgrowth/standards/height_for_age/en/index.html

Når jeg startet å heller plotte vekten inn i disse mere riktige kjemaene, ble snuppa mi plutselig ikke "undervektig" lengre:):):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...