Gå til innhold

Har bare lyst til å grine en skvett og forbanne alle leger som ikke kan gi en hormonell stakkar litt informasjon..

Anbefalte innlegg

Var på overtidskontroll i dag til fastlegen min. Mitt lille nurk har ikke flyttet seg ned hun har flyttet på seg ja, men hun ligger nå helt på tvers..Legen sendte meg på ahus hvor jeg på ny traff på samme arrogante j....a overlegen som jeg har vært til engang før; "det er da ingen problem for deg å føde et lite barn på tvers, siden du har født et strot barn på nesten 5 kg for 10 år siden". Sier han som ikke skal gå mot naturkreftene og føde en kropp ut på tvers, det er fysiskt umulig det. PS, jeg er ikke spesielt stor altså. Han/legen ringte fødeavd og snakket med en eller annen og sa at pas hadde sagt seg villig til å prøve å få babyen snudd og så fikk vi se... Hadde ikke sagt meg villig til noe som helst jeg og hadde jeg flere alternativer???? Skal ihvertfall tilbake i morgen og prøve å få snudd nurket og så skal de se om jeg er moden nok til å bli igangsatt. Men burde det ikke være i omvendt rekkefølge?, er jeg moden nok så kan de snu henne.. Er det ikke ganske ubehagelig å få en baby snudd for så å bli sendt hjem igjen, hun kan jo snu seg tilbake...? Jeg er skikkelig fortvilet akkurat nå og føler meg skikkelig utrygg. Hjelpes meg..

Fortsetter under...

hei

det skjønner eg godt at du er.. det er ikke noe gøy å møte slike arrogante leger, og han må jo klarere med deg hvordan ting skal gjøres. selv om du har født ett barn på nesten 5 kg så kan en ikke samenligne fødslene, og det er jo ganske lenge siden. går det ikke an å få orda det på en annen måte. akkupunktur eller noe? sist gang jeg var gravid så låg min på tvers og da hjalp d med akkupunktur for meg sist.

lykketil

hei.

hvis dette hadde vert meg hadde jeg stått på kravene.og direkte nektet!!!det kan du faktisk gjøre.

du har mange rettigheter.

hvis både din lege og overlegen er vanskelige så bestill en time hos en annen lege/gynokolog og få støtte.

jeg har god erfaring med volvat klinikken i bergen..vet det er en volvat klinikk i oslo også..det koster jo sef litt for en sånn time,men jeg regner med at penger betyr lite i denne stunden..

hvis du ikke vl ha en privat time et sted må du stå på kravet ditt..eller feks ringe riksen og forhør deg med de..

du kan ikke prøve eller skal prøve å føde en unge på tvers..men hvis det kan roe deg så har de jo også egentlig god tid til å ta ks hvis ungen fortsatt ligger på tvers hvis fødselen starter..

det går nok bra med dere,men jeg forstår godt din fortvilelse.

Uff, ikke godt for deg dette her...jeg vet så veldig lite om det å snu baby og hvordan det er å gå på overtid,men tenkte å sende en hilsen med lykke til og krysser fingrene for at babyen din snur seg riktig vei og at du får en fin fødselsopplevelse.

************************************************sender med litt fødestøv med det samme;o)

Skjønner godt at du reagere på dette.

hadde jeg vært deg hadde jeg krevd en annen lege og at du skal bli hørt.

Det har du faktisk all din rett til.

Veldi dumt at en dust av en lege skal ødelegge og gjøre deg sånn utrygg på tampen av svangerskapet.

Det at du fødte et stort barn for 10 år siden , vil jeg ike tro har noe med saken å gjøre, man vet jo aldri hvordan neste fødseøl blir så det skjønner jeg godt at du synes er irriterende at han bruker til å overbevise.

Nei, nå er dagen snart kommet for at du skal fø og da skal det jaggu skje på dine primisser og ikke en arrogant lege som noen gang slipper å gå gjennom noe sånt.

Ang snuing av baby så har jeg hørt så mangt.

Stå på , så skal du se det ordner seg:o)))

Heisann mamman til Maria :o)

Jeg var i samme situasjon som deg for et par uker tilbake. Babyen min lå i tverrleie og da dette ble oppdaget av jordmor, ble jeg sendt til en ekstra ultralyd på Ullevål.

Jeg fikk da følgende 3 beskjeder av fødselslegen:

1) Vendig av barnet inne i magen gjennomfører de ikke på Ullevål fordi det ikke finnes god nok dokumentasjon på at denne metoden fungerer. En vending medfører stort ubehag for mammaen og babyen snur seg svært ofte tilbake til utgangspunktet igjen og dermed har alt ubehaget vært forgjeves. I tillegg er det visst også noe risiko for barnet forbundet med vending.

2) Dersom babyen min ble liggende i tverrleie uten å snu seg, skulle jeg settes opp på et planlagt keisersnitt da de ikke under noen omstendighet gjennomfører en normal fødsel når barnet ligger på tvers. Det er visstnok ikke fysisk mulig å få til.

3) Dersom babyen snudde seg med rompa ned, vurderte de at jeg hadde fysikk god nok til å gjennomføre en setefødsel og at barnet mitt heller ikke var større enn at dette skulle la seg gjennomføre, men.......dette var bare dersom jeg ønsket det selv.

Du kan altså selv bestemme om du ønsker keisersnitt når barnet ditt ligger i et såkalt "unormalt" leie. Ikke la en arrogant j..... på A-hus bestemme hvordan du skal gjennomføre denne fødselen - ta tilbake kontrollen og bestem selv. Velg det du er mest komfortabel med og som gjør at du føler deg trygg. Stol på egen intuisjon i ft. hva som føles mest riktig for deg.

Jeg var heldig, for barnet mitt snudde seg med hodet ned for noen få dager siden, men hadde hun blitt liggende i et unormalt leie, hadde jeg bestemt meg for å velge keisersnitt. Valget baserte jeg på mye lesning om emnet på Legeforeningens og jordmorforeningens nettsider, hvor det i stor grad fremgikk at keisersnitt var den sikreste fødselsmåten for barnet når det lå i unormalt leie.

Håper det ordner seg for deg - lykke til :o)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...