Gå til innhold

Noen som har lest et dukkehjem, og kunne hjulpet meg litt med analysen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her og skriver en analyse, og er det noe jeg IKKE kan, så er det akkurat det :/

Har skrevet et kort referat, forklart om temaet og om hovedpersonene.

Men så står det: (har sånn oppskriftsgreie:P)

1. Hvordan er boka bygd opp?

2. Språket?

3. hvordan blir "historien" fortalt?

4. budkap?

5. Mottakergruppe?

6. Din vurdering!

Skal jeg svare på alt hver for seg? Eller skal jeg skrive et lengre svar med alt inni?

Og skal jeg skrive1. 2. 3. etc ? Eller bare ha mellomrom?

hmm...

og hvordan er boka bygd opp? hvordan forklare det? Hva menes liksom?

Om noen kan hjelpe blir jeg kjempeglad :)

Skrevet

Du fletter det sammen; en analyse skal være en sammenhengende tekst, ikke en haug underpunkter. Sett avsnitt der det passer seg.

Med oppbygning antar jeg det menes ting som foreshadowing, dramatiske høydepunkter, tidsbruk (hopper man i tid i fortellingen?), hvordan introduseres aspekter osv.

Skrevet

finnes en bok med en god oversikt.............hva heter de nå igjen. finnes til norsk og historie.........helt geniale......

skal tenke meg om, så skriver jeg senere. har de på loftet, men lillegutt sover så jeg kan ikke gå opp. må igjennom rommet hans

Skrevet

Jeg går ut fra at den oppskriften ikke er laget spessielt for denne oppgaven. Da er det viktig å lagge vekt på det som er mest aktuelt for denne teksten. Hva slaks oppgave er det? Er det en oppgave som en vanlig stil på videregående, en literaturoppgave eller noe annet? Referatet og beskrivelsen av hovedpersonene ville jeg brukt veldig få linjer på. Sensor/læreren har lest stykket og trenger ikke å få det gjenfortalt.

Jeg tror jeg ville lakt mest vekt på budskapet og hvordan det kommer frem. For å vise det kan du vise til språk, settningsbygging, persongalleri osv.

Jeg ville også lakt vekt på at stykket ikke bare har et budskap. Hva budskapet er kan også diskuteres.

Etter min mening er dette et stykke det er veldig vanskelig å gi enkortfattet analyse av. Du kan selvfølgelig gjøre det helt tekninsk, men det er ikke så enkelt å konkludere med budskap og mottakergruppe da det har endret seg en god del siden det ble skrevet.

Ellers.

Oppbyggning av boka: Skuespill i 3 (?) akter, kronologisk, handling over hvor mange dager. Det vi får vite om fortiden kommer frem via hva personene sier.

Skrevet

Takk for svar dere:)

noen som vil lese gjennom det jeg hittil har skrevet?

Hva bør jeg forandre på? hva mangler?

Et dukkehjem av Henrik Ibsen – analyse.

Teksten handler om familien Helmer. En høyst normal familie, til mannen i familien, Torvald, blir syk. Torvald trenger en utenlandsktur for å bli frisk, men de har ikke penger til det, så Nora (kona til Torvald) låner penger av faren sin. Det er i alle fall det hun forteller Torvald. Sannheten er at hun tar opp et lån bak ryggen hans, fra sakfører Krogstad. Hun skriver under med navnet til faren, og har faste månedlige avdrag. Så langt har alt gått bra, men så får Torvald ny jobb som bankdirektør og bestemmer seg for å sparke sakfører Krogstad. Krogstad tar kontakt med Nora, og ber henne om å overtale mannen sin til å gi han jobben tilbake, hvis ikke skulle han fortelle Torvald sannheten om lånet. Nora har fått besøk av en venninne, fru Linde, og sammen med henne prøver de og få sakfører Krogstad fra å fortelle noe til Torvald. Dette mislyktes, og da Torvald leser brevet vil han ikke ha noe med Nora å gjøre lenger. De skal fortsette å være mann og kone, men bare utad. I mellom tiden har fru Linde klart å overtale Krogstad, og det kommer et nytt brev til Torvald. Der sender han med gjeldsbrevet, så han har ingen beviser mot Nora lenger. Da sier Torvald at de bare skal glemme dette som hadde skjedd, men Nora innser hvor naiv hun har vært, og forlater mann og barn.

Temaet i teksten er veldig forut for sin tid. Ibsen tok opp ting ingen andre ville snakke om, han fortalte hvordan virkeligheten faktisk var, ikke bare hvordan den skulle være. Nora var lei av å være et ”dukkebarn”, hun ville ha sine egne meninger og sin egen jobb. Hun forlot mann og barn for å finne seg selv, noe man aldri gjorde på den tiden. Ibsen forteller oss at det finnes mange ekteskap som er basert på ære, og ikke kjærlighet.

Hovedpersonene i boka er:

Nora – en livlig person som er glad i å bruke penger og som elsker mannen sin veldig høyt. Mot slutten av stykket innser hun at hun egentlig ikke elsker Torvald, og bestemmer seg for å dra.

Torvald – mannen i familien, og har en lekende holdning ovenfor Nora. Han bruker kjælenavn på Nora som ”lille lerkefuglen” og ”ekornet.”

Fru Linde – en gammel venninne av Nora som har mer livserfaring enn henne.

Doktor Rank – legen til Torvald og en god venn.

Sakfører Krogstad – han som Nora har lånt penger av, og som er forelsket i fru Linde.

”Et dukkehjem” er et skuespill i tre akter. Dette kan man se blant annet på replikkene og scenehenvisningene. Ibsen bruker et vanskelig språk, men samtidig kan man ikke forestille seg et annet språk til dette stykket. Historien blir fortalt på en realistisk måte, og den får deg til å føle med Nora. Helt fra begynnelsen av stykket aner leseren noe om hvordan ekteskapet mellom Nora og Torvald er. Torvald ser på Nora som sin eiendel, og det er sånn det skal være. Og det er grunnen til at vi føler med henne. Og når vi leser om lånet hun tok, og at hun må spare hver måned for å betale det ned, skjønner vi ennå en gang hvor vanskelig hun må ha hatt det. Alt hun gjorde for Torvald, uten å få noe igjen annet enn ”lerkefuglen.”

Boka satt opp kronologisk, og alt skjer i løpet av noen dager. Det vi får vite fra fortiden får vi vite gjennom tilbakeblikk (som da Nora forteller fru Linde om lånet hun fikk, og om Italiaturen) og det som personene i stykket forteller oss. Høydepunktet kommer når Torvald leser brevet fra sakfører Krogstad om lånet Nora hadde fått, og vendepunktet kommer med det andre brevet han leser, der Krogstad forteller at han ikke kommer til å anmelde Nora likevel. Men samtidig kan vi se på det andre brevet som et høydepunkt for Nora sin del, der hun innser at Torvald ikke er den mannen hun trodde han var, og at deres ekteskap bare er basert på ære.

Jeg vil si at Ibsens hensikt med ”et dukkehjem” er å fortelle at verden ikke er svart og hvit. Alt er ikke som det ser ut utenpå, og kvinnene bør også ha rett til å si sine meninger. Samtidig tar han opp en dobbelt moral som gjerne var i samfunnet den gang, og det er dette med at Torvald blir rasende når han finner ut at Nora har forfalsket et navn og skal bli anmeldt, men med engang Krogstad sier at han ikke skal anmelde likevel er det helt greit at hun har gjort noe ulovelig. Så lenge ingen får vite noe, er alt lov!

Skrevet

Du har med en del,men jeg tror oppgaven ville bli bedre hvis du nesten dropper samendraget og helt hopper over beskrivelsen av personene. Prøv å gå litt dypere i teksten. Hva symboliserer tarantellaen? betyr rosene noe? Vil Ibsen si noe med å legge tidspunktet til tiden rett før jul? betyr det noe at den rettskaffende fru Linde kommer fra landet?

Stykket er fullt av symboler. Prøv å finne dem og skriv litt om hvorfor de blir brukt?

Språket trodde ikke jeg var så vanskelig. Den er jo skrevet på datidens språk, men har blitt fremført i mer moderne språkdrakt både her i landet og i mange andre land.

Jeg ville også avsluttet med n settning eller to om hvordan stykket har blitt et av verdens mest fremførte skuespill og hvilken betydning det har for mennesker i dag.

Når skal du levere? Rekker ikke å skrive så mye akkurat nå.

Skrevet

innen 23.59.. heh. også er jeg syk, så syns skikkelig synd på meg selv:P

Læreren vil ha et lite sammendrag, vistnok veldig viktig..

Beskrivelsen av personene..hmm.. bare kutte de ut? ikke si noe om de?

Og det stemmer, han snakket om alle de symbolene også. søren :S

Hvor putter jeg inn det? bare å lage et nytt avsnitt og skrive om det?

Jeg mener at språket er vanskelig for meg, og forsåvidt resten av klassen. Min mening om du skjønner? Men vet ikke om jeg skal ha med det eller ikke?

Tusen takk for hjelpen:)

Skrevet

Jeg forsto egentlig at det var for deg språket var vanskelig, men da er det viktig at du skriver akkurat det. Slik du skriver det virker det som om Ibsen har brukt et vanskelig språk bevist for å få frem et eller annet poeng.

Skal prøve å si litt mer senere, men nå må jeg jobbe noen timer. Prøv å søke litt på nettet ang. symboler i stykket. Du finner sikkert en del der.

Hvis læreren spessielt har bedt om et sammendrag skal du selvfølgelig ha det med.

Skrevet

Mye bra her. Jeg er forøvrig enig med det Poamin skriver. Du scorer nok enda bedre på å gå dypere inn i teksten. Handlingsreferatet og personkarakteristikken er forholdsvis langt i forhold til resten av oppgaven din og tar mye av plassen.

Ellers tror jeg det kan være lurt å sette oppgaven inn i en kontekstuell ramme. Skriv gjerne noen få linjer om Ibsen i begynnelsen, og få for all del med når boka ble skrevet! Slik oppgaven framstår nå, kunne jo stykket vært skrevet i fjor......Du bør også skrive noe om at den er skrevet innenfor realismen. Det er bare noen få linjer som skal til.

Tror det er lurt med en liten avslutning om bokas betydning. Leses av mange den dag i dag, fremdeles aktuelt tema etc.

Ellers bør du ha i bakhodet når du skriver at din analyse ikke nødvendigvis skal være lik alle andre analyser av "Et dukkehjem". Det viktigste er at du argumenterer for hvorfor du mener som du mener, samt viser til boka. I dette skuespillet er det masse symbolikk, og det er ikke nødvendigvis noe fasitsvar på alt. Men samtidig skal jo skuespillet forstås i lys av den tiden den ble til, samt kjennskap til

forfattereren.

Hvis du googler litt, finner du nok en del tidligere analyser av "Et dukkehjem", samt tolkninger av symbolbruk etc.

Vel, nå har jeg ikke sett veldig grundig på det du skrev, altså, men fikk noen tanker, i hvert fall.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du syns språket er vanskelig, bør du begrunne det. Tenk også litt over hvordan han skrev i samtida. Hvem var målgruppa han skrev for? Hva slags språk brukte han selv?

Skrevet

Tusen takk :)

Når har jeg fått mye å jobbe med. Så da har jeg kvelden klar=)

Nå må jeg hente barna og komme meg i bursdagsseskap :)

Skrevet

Dette er det jeg har skrevet til nå... Det er ikke så mye mer da men..

Et dukkehjem av Henrik Ibsen – analyse.

”Et dukkehjem” er skrevet av Henrik Ibsen (20 mars 1828 – 23. mai 1906) i 1879. Stykket er skrevet i realismens tid, en tid da forfatterne la stor vekt på at diktingen skulle vise virkeligheten på en så korrekt måte som mulig.

Teksten handler om familien Helmer. En høyst normal familie, til mannen i familien, Torvald, blir syk. Torvald trenger en utenlandsktur for å bli frisk, men de har ikke penger til det, så Nora (kona til Torvald) låner penger av faren sin. Det er i alle fall det hun forteller Torvald. Sannheten er at hun tar opp et lån bak ryggen hans, fra sakfører Krogstad. Hun skriver under med navnet til faren, og har faste månedlige avdrag. Så langt har alt gått bra, men så får Torvald ny jobb som bankdirektør og bestemmer seg for å sparke sakfører Krogstad. Krogstad tar kontakt med Nora, og ber henne om å overtale mannen sin til å gi han jobben tilbake, hvis ikke skulle han fortelle Torvald sannheten om lånet. Nora har fått besøk av en venninne, fru Linde, og sammen med henne prøver de og få sakfører Krogstad fra å fortelle noe til Torvald. Dette mislyktes, og da Torvald leser brevet vil han ikke ha noe med Nora å gjøre lenger. De skal fortsette å være mann og kone, men bare utad. I mellom tiden har fru Linde klart å overtale Krogstad, og det kommer et nytt brev til Torvald. Der sender han med gjeldsbrevet, så nå han har ingen beviser mot Nora lenger. Da sier Torvald at de bare skal glemme dette som hadde skjedd, men Nora innser hvor naiv hun har vært, og forlater mann og barn.

Temaet i teksten er veldig forut for sin tid. Ibsen tok opp ting ingen andre ville snakke om, han fortalte hvordan virkeligheten faktisk var, ikke bare hvordan den skulle være. Nora var lei av å være et ”dukkebarn”, hun ville ha sine egne meninger og sin egen jobb. Hun forlot mann og barn for å finne seg selv, noe man aldri gjorde på den tiden. Ibsen forteller oss at det finnes mange ekteskap som er basert på ære, og ikke kjærlighet.

Faktisk var slutten på ”et dukkehjem” for brutal for tyske teaterdirektører, så Ibsen måtte skrive om slutten til en mer lykkelig en før skuespillet ble satt opp på tyske teater. Ibsen angret ofte på dette, og han har sagt at slutten på stykke var noe av grunnen til at han skrev det

Hovedpersonene i boka er:

Nora – en livlig person som er glad i å bruke penger og som elsker mannen sin veldig høyt. Mot slutten av stykket innser hun at hun egentlig ikke elsker Torvald, og bestemmer seg for å dra.

Torvald – mannen i familien, og har en lekende holdning ovenfor Nora. Han bruker kjælenavn på Nora som ”lille lerkefuglen” og ”ekornet.”

Fru Linde – en gammel venninne av Nora som har mer livserfaring enn henne.

Doktor Rank – legen til Torvald og en god venn, og han er forelsket i Nora.

Sakfører Krogstad – han som Nora har lånt penger av, og som er forelsket i fru Linde.

”Et dukkehjem” er et skuespill i tre akter. Dette kan man se blant annet på replikkene og scenehenvisningene. Ibsen bruker et språk jeg syns det er vanskelig å lese, men samtidig kan man ikke forestille seg et annet språk til dette stykket. Historien blir fortalt på en realistisk måte, og den får deg til å føle med Nora. Helt fra begynnelsen av stykket aner leseren noe om hvordan ekteskapet mellom Nora og Torvald er. Torvald ser på Nora som sin eiendel, og det er sånn det skal være. Og det er grunnen til at vi føler med henne. Og når vi leser om lånet hun tok, og at hun må spare hver måned for å betale det ned, skjønner vi ennå en gang hvor vanskelig hun må ha hatt det. Alt hun gjorde for Torvald, uten å få noe igjen annet enn ”lerkefuglen.”

”… Men vårt hjem har ikke vært annet enn en lekestue. Her har jeg vært din dukkehustru, liksom jeg hjemme var pappas dukkebarn. Og børnene, de har igjen vært mine dukker.”

Boka er satt opp kronologisk, og alt skjer i løpet av noen dager. Det vi får vite fra fortiden får vi vite gjennom tilbakeblikk (som da Nora forteller fru Linde om lånet hun fikk, og om Italiaturen) og det som personene i stykket forteller oss. Høydepunktet kommer når Torvald leser brevet fra sakfører Krogstad om lånet Nora hadde fått, og vendepunktet kommer med det andre brevet han leser, der Krogstad forteller at han ikke kommer til å anmelde Nora likevel. Men samtidig kan vi se på det andre brevet som et høydepunkt for Nora sin del, der hun innser at Torvald ikke er den mannen hun trodde han var, og at deres ekteskap bare er basert på ære.

”Et dukkehjem” har mange symboler: Juletreet som visner mer og mer samtidig som kjærligheten Nora har for Torvald dør ut. At handlingen er lagt til julen er nok ikke tilfeldig. I julen er alle glade og fornøyde, og når den er over er alle triste over det. Akkurat som Nora og Torvald. Samtidig har han skrevet om ild som står for kjærligheten doktor Rank følte for Nora. Dansen Nora danset, Tarantellen, er også et symbol. Hun danset for livet, bokstavlig talt. For hva skulle det bli med henne om Torvald leste brevet?

Og jeg må si, Ibsen var en mester i bruk av symboler!

”Ja det er nu så, Torvald. Da jeg var hjemme hos pappa, så fortalte han meg alle sine meninger og så hadde jeg de samme meninger; og hvis jeg hadde andre, så skjulte jeg det; for det ville han ikke ha likt. Han kalte meg sitt dukkebarn, og han lekte med meg som jeg lekte med mine dukker.”…

Jeg vil si at Ibsens hensikt med ”et dukkehjem” er å fortelle at verden ikke er svart og hvit. Alt er ikke som det ser ut utenpå, og kvinnene bør også ha rett til å si sine meninger. Samtidig tar han opp en dobbelt moral som gjerne var i samfunnet den gang, og det er dette med at Torvald blir rasende når han finner ut at Nora har forfalsket et navn og skal bli anmeldt, men med engang Krogstad sier at han ikke skal anmelde likevel er det helt greit at hun har gjort noe ulovelig. Så lenge ingen får vite noe, er alt lov!

Fortsatt leses ”et dukkehjem” av mange, og temaet i stykket er veldig aktuelt den dag i dag. Det finnes fortsatt mange ulykkelige ekteskap, og mange kvinner kan ikke si sine egne meninger. Likevel er vi kommet mye lenger enn de hadde på den tiden, og likestilling er noe som ofte står i fokus i dag.

Skrevet

Så jo bra ut, men litt kluss i komposisjonen. Avsnittet om hovedpersonene burde "skrives" ikke ramses opp, mener jeg. På den måten vil forholdet mellom personene komme tydeligere fram. Ville også rykket inn sitatet (husk kildereferanser) inn i din "synsing" om stykket mot slutten.

Ville også kanskje skrevet at jula og juletreet er et litt tvetydig symbol; juletreet visner, slik kjærligheten jo gjør mellom Nora og Torvald, men julen er jo tema for noe annet også, en ny epoke (les: referanse til Jesu fødsel, en ny "konge" kommer) er i emning, nytt "liv "og "død" blir her symbolisert. Blir litt for knapt å bare skrive at at "når jula er over så blir vi alle triste slik Nora og Torvald ble".

Ang. språk, du kunne kanskje funnet særlige drag ved språkføringen som befester personenes posisjoner og holdninger, komme med et par eksempler (f.eks. ord og uttrykk som uttrykker nedlatenhet, styrke osv.)

Skrevet

Etter min mening mye, mye bedre!

En liten kommentar til de siste to avsnittene. Konklusjonen din på at hensikten med stykket er å vise at verden ikke er sort og hvit tror jeg er veldig bra. Det glipper litt i logikken i siste avsnitt der du fokuserer bare på forholdet i ekteskapet. Noe av det viktige er vel at stykket er et innlegg i debatten om hvor vidt hensikten helliger middelet, ikke bare i dette tilfellet men rent generelt.

Selv om stykket fortsat er viktig set fra et kvinnefrigjøringsperspektiv, tror jeg det er denne universelle diskusjonen som gjør at det står seg så godt også i dag.

Skrevet

Takk :)

Forandrer litt på den nå, og leverer den. er ikke frisk i dag:/ Så det får gå som det går..

Skrevet

Tusen takk for all hjelp jeg har fått :)

Dere er virkelig supre å ha :D

Nå fikser jeg bare lit til og så leverer jeg den..ferdig med det! :)

Skrevet

Jeg tror også jeg ville tatt med en settning om at du bare tar for deg hovedhistorien uten å legge for mye vekt på bifigurene og deres historie. Du kunne sikkert skrevet en egen oppgave bare om sakføreren og Linde, men det ville bli for omfattende i en sån oppgave som dette. En slik kommentar vil vise at du er klar over at det er flere fasetter i historien, samtidig som du har tatt et bevist valg når det gjelder hva du konsenterer deg om. Du har fortsatt en time på deg.

Lykke til.

Skrevet

Takker igjen...la til det jeg :)

Skal fortelle dere hvordan det gikk :)

Nå er det natta for meg ja... zzznooork!

Skrevet

Hovedtematikken i Ibsens verk er livsløgn. Alle hans karakterer lever på en livsløgn som blir tatt fra dem. Hva skjer med dem etterpå? Og er det bedre å leve lykkelig uvitende i en livsløgn en å få vite sannheten?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...