VeslePhreaken Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Ikke nok med at det er en hel jungel av forskjellige typer tøybleier der ute, men nå har det nesten blitt en jungel av tråder ang tøybleier her inne også.. regner med at disse spm har blitt stilt før, men jeg orker rett og slett ikke lete det frem.. Er helt fersk på dette tema, og har en del spm.. Har sjekket litt rundt omkring på nettet, og lest en del på dette forumet..Men har egentlig ikke blitt særlig klokere... Har fått med meg at bambinomio.com selger bomullsbleier i litt mindre str. Er dette nødvendig til en nyfødt? Vil f.eks brettebleiene til nøstebarn bli for store til å begynne med?? Må man ha brillebukse utenpå brettebleiene, eller holder det med ullbukse?? Lekker tøybleier ofte?? Hvilke typer er isåfall bedre enn andre? Andre bleier om natta f.eks? På nettsiden til nøstebarn er det bilde av den "vanlige" typen ullbukse, og en ullbukse med trykk knapper.. Er det store forskjellen på disse?? De ullbuksene med knapper så så mye mindre ut.. Ungen må jo få en voldsom stump med de "vanlige" ullbuksene.. Hvordan ligger det ann med str i forhold til dette? Har tenkt litt på å gå over til formsydd etter noen mnd.. Hvilken type syns dere er best?? Hvis jeg skal gå over til formsydd etter noen mnd, hvor mange brettebleier trenger man da?? og hvor mange formsydde (og i hvor mange av hver str?) Bruker dere innlegg om natten og ved lange turer?? Hvilken type er isåfall best? Er nøstebarn dyrt i forhold til andre steder..? Noen andre steder og anbefale? Hvilken bretteteknikk syns dere er best, i forhold til lekkasjer o.l? Puh, det ble en del spm.. og fler blir det sikkert Setter veldig stor pris på om noen kan svare.. Så slipper man å ta masse tlf til div. forhandlere.. Dessuten er det greit å lese litt forskjellige meninger
Gjest Skrevet 12. november 2007 #2 Skrevet 12. november 2007 Du bør melde deg inn i tøybleieforumet på tettinntil! Der er det masse erfarne tøybleieskiftere. Jeg kan prøve å svare på noe: Brettebleiene blir ikke for store til nyfødt. Det finnes flere bretteteknikker, og du får også brettebleier i 70x70 cm på feks. sparkjøp eller jysk (tror de har noen på obs! her også). Brettebleiene festes med brillebukse eller snappi. Jeg har bare erfaring med brillebukser, og synes de er supre, den ekstra tettingen ved bena reddet meg mange ganger ved løs mm-bæsj. Tøybleier lekker IKKE ofte om du bruker dem riktig. I motsetning til engangsbleier er tøybleier mye enklere å tilpasse DITT barn. Noen trenger ekstra innlegg i om natta, noen trenger mer om morgenen osv. Det er veldig enkelt å legge i noe mer, enten du bruker brettebleier, formsydde eller lommebleier. Ekstra innlegg kan være alt fra en halv eller hel ekstra brettebleie, en frotteklut, et gammelt oppvaskhånkle, eller et kjøpt innlegg spesielt til dette. Som sagt over synes jeg også brillebukser var fint i mm-tiden, men poenget er at tøybleier holder tett så lenge de ikke blir alt for våte. Og det regulerer du enkelt selv. Noen foretrekker knepping i siden på ullbuksene for å slippe å ta av alt over beina. Vi begynte med det da poden begynte i bhg. Bortsett fra smak og behag rundt skiftinga, er det liten forskjell på ullbuksene. Nyfødte vil i de fleste tilfeller få en ganske stor bleierompe med ullbukse-tøybleier. Men dette jevner seg jo ut med tiden, når barnet blir større er det minimal forskjell på tøybleierompa og andre romper. Se tråden om størrelsen på rompene for litt ulike erfaringer der. For oss var ikke det noe stort tema - unger er forskjellige og ikke alle barn passer alle klær uansett. Formsydde ville jeg ikke kjøpt inn før barnet er her og du ser litt på størrelse og kroppsfasong osv. Og da ville jeg for all del vært inne på tettinntil og hørt på ulike erfaringer. Nøstebarn er nok ikke dyrt i forhold til mange andre steder, men du vil jo kunne spare litt på å supplere med bleier fra jysk osv. Følg med på finn.no, der selges det med jevne mellomrom nesten ubrukte startpakker fra nøstebarn.... Kjøp inn rikelig med brettebleier, de kan brukes til 1000 andre ting i tillegg. Vi må ha mange nye nå som vi venter nr 2, vi bruker jo brettisene nå til stelleunderlag på stellebordet og har ikke så mange til overs...
VeslePhreaken Skrevet 12. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 12. november 2007 Tusen takk for supre svar fant noen bleier på nettet som var 40x40, regner med at de må være ypperlige.. Men hvor mange bleier går det med på et døgn til en nyfødt.. Og når er den ikke nyfødt lenger i den forstand..?
Sjalabais Skrevet 12. november 2007 #4 Skrevet 12. november 2007 40 x 40 blir for smått! De Jysk har på 70 x 70 er perfekte Du må regne med å ha rundt 24 tøybleier i hus for å være fulltidsbruker og få det til å gå rundt med vask o.l. :-) Jysk sine bleier koster 99 kr for 12 stk, så de er billige! Fungerer knallba gjør de og :-D
plutseligbolle Skrevet 14. november 2007 #5 Skrevet 14. november 2007 Vi brukte brettebleier (fra Nøstebarn) og ullbukser de første månedene, og var storfornøyde med det. Da Snuppa var ca 5 mnd gikk vi over til stort sett formsydde (fremdeles ullbukser, de er helt magiske), mest fordi hun er så ålete på stellebordet;). Lekkasjer har vi bare hatt når vi en skjelden gang har måttet ty til papirbleier. Jeg vil anbefale Tots Bots Bamboozle, men vi har også Popolino som også er fine. Og så har jeg sydd noen selv, som funker helt supert. Det beste tipset er nok å melde deg inn i tøybleieforumet på Tettinntil.no. Lykke til!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå