VilVilVilVil Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg er livredd for leger og turte ikke ringe for å bestille time selv så samboeren min gjorde det for meg. Han hadde sagt at jeg var gravid og at han ville bestille en time. Det fikk han med en gang, men han sa ingenting om hvor langt jeg var på vei og de på legekontoret sa ingenting om at jeg måtte ha med urinprøve. Nå er jeg såååå redd og lurer på hva som kommer til å skje der. Utrolig stressende dette her. Er 11+5 når jeg skal til dit i neste uke. Noen som har noen ide om hva jeg kan forvente?
Gjest Orkideen Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Gratulerer med graviditeten. Ved første svangerskapskontroll vil legen fortelle deg om hvor ofte du vil gå til kontroller under svangerskapet og informere deg om hva slags oppfølging du vil få. Han eller hun vil snakke med deg om sykdommer i familien, røykevaner, drikkevaner osv. for å kartlegge om det er noen risikofaktorer i svangerskapet. Blodtrykket vil bli målt, du må ta blodprøver og urinprøven sjekkes. Legen vil fylle ut helsekort for gravide for deg. Bor du i en storby vil legen søke om fødested for deg. Du vil også bli henvist til den ordinære ultralyden i uke 18. Du skal ta med urinprøve til alle svangerskapskontroller hos lege og jordmor. Men ikke til ultralydundersøkelsen uke 18. Prøv å huske at legene kun ønsker det beste for deg og barnet ditt. De er ingenting å være redd for. Har du en dårlig fastlege, så anbefaler jeg deg å bytte lege. Lykke til!
Gjest Orkideen Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Tidligere var det vanlig med gynekologisk undersøkelse ved første svangerskapskontroll, men det har man nå gått bort mer og mer bort fra. Det er ikke lenger obligatorisk, men gjøres bare hvis det er spesielle grunner til dette.
ballblom Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Jeg var også liiiivredd på første kontroll... men det var bare fordi jeg er så sinnsykt redd for å ta blodprøver Så jeg sa ifra til legesekretæren at jeg har problemer med det, og da ble jeg tatt vare på :-) Hvis det er noe du er ekstra nervøs for så anbefaler jeg å informere om det.. De tar som regel litt ekstra hensyn da :-) Ellers er første kontrollen bare trivelig. Man snakker om graviditeten og legen skriver det graviditetskortet og slik.. Så ikke farlig i det hele tatt! Masse lykke til! :-)
Giinaღ Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 Hei hei. Jeg forstår deg veldig godt. Er så engstelig for blodprøver selv, og har allerede begynt å grue meg for første kontrollen og jeg er bare 5+2 i dag. Er både engstelig for å ta prøver og å få svar på prøver. MEN ... må bare bite i det sure eplet og få dette overstått. Det er dessverre bare helt nødvendig i den situasjonen vi er i. Kjempelykke til!!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå