Anonym bruker Skrevet 11. november 2007 #1 Skrevet 11. november 2007 Jeg skal bruke tøybleier til min baby, men er så skeptisk til disse ullbuksene/brillebuksene. Jeg bruker selv mye ull under trening, og synes at det kan klø. Har ikke babyene litt kløe av ullbukser? Jeg tror jeg foretrekker bomullstruse til babyen. Jeg vil nok alltid velge bomull innerst, heldekende på kroppen og heimestrikket ullklær utenpå. Jeg kan ta feil, men tror det er mye bedre for barnet og i tillegg kanskje forebygge allergi/eksem?
VeslePhreaken Skrevet 11. november 2007 #2 Skrevet 11. november 2007 Hadde vært supert om noen kunne svare på dette, for jeg har lurt på det samme selv...
Gjest Skrevet 11. november 2007 #3 Skrevet 11. november 2007 Lanolin skal være bra for huden. Men har ikke merket noe forskjell på engangs og tøy utenom at hun blir mindre sår og virker mer tilfreds med tøy. Så jeg tror nok ikke det skal klø, da ville man kanskje sett at hun gnudde mer.
Gjest Skrevet 11. november 2007 #4 Skrevet 11. november 2007 Nei, de klør ikke. Dessuten er det ikke mye ullbukse som er inntil huden. Ullbukser skal være laget av ubehandlet ull som er myk og god, og insatt med lanolin skal det ikke klø. Noen er likevel veldig følsomme mot ull, og da er pul et godt alternativ. Bomull innerst er jo uansett det man bruker i bleier (om man ikke bruker fleece innerst, men det ville jeg ikke gjort om jeg var bekymret for om barnet hadde følsom hud.) Jeg tror IKKE det går an å utvikle allergi fordi man bruker ullbukser utenpå bleiene. Tvert imot er det løsningen som gir mest luft til huden og sånn sett holder huden frisk og fin.
Sjalabais Skrevet 11. november 2007 #5 Skrevet 11. november 2007 L tar tak i ullbuksene sine og koser med de på samme måten som hun gjør med Bamse <3 Tror ikke de klør nevneverdig, nei ;-)
Mrs. Bouquet Skrevet 11. november 2007 #6 Skrevet 11. november 2007 All ull klør om en er allergisk mot ull, Jeg hater ull og hater nesten de som påstår at ull ikke klør.
Gjest Skrevet 11. november 2007 #7 Skrevet 11. november 2007 Men nå var det jo ikke snakk om ull klødde hvis man er allergisk... Ubehandlet ull klør ikke, hvis man ikke er allergisk. Å si at du hater de som sier at ull ikke klør, er jo helt usaklig.
Sjalabais Skrevet 12. november 2007 #8 Skrevet 12. november 2007 Jeg tåler ikke ull selv, og klør som et uvær, men det betyr jo ikke at snuppa synes det klør. Har babyen ullallergi, så vil en nok merke det fort nok. De er gode på å si i fra om de føler ubehag :-)
Anonym bruker Skrevet 12. november 2007 #9 Skrevet 12. november 2007 Hva er egentlig lanolin? Er det et tilsatt stoff i ull kan vel det være noe bra for huden?????
Gjest Skrevet 12. november 2007 #10 Skrevet 12. november 2007 Ull er det naturlige fettstoffet som finnes i ulla når den sitter på sauen. Er et av naturens fantastiske stoffer, som bla. gjør ulla vanntett og reagerer med urin så det dannes såpe - om en tøybleie skulle bli så våt at klærne utenpå ullbuksa blir fuktige, er det ikke urin som kommer ut, men helt rent vann. Lanolin anbefales som fuktighetsgiver på kroppens mest sensitive steder. Brystvortekremen purelan (=ren lanolin) er den det ble skrevet om at Celina Middelfart brukte som leppepomade... Om du ønsker å bruke tøybleier bør du sette deg inn i dette. Det finnes mange fine tøybleieløsninger på markedet for tiden, men ingenting slår ullens og lanolinens evne til å holde bleiene tette og samtidig gi god lufting til stumpen. Det er også enkelt å bruke, rimelig i innkjøp, varer så og si evig med rett behandling, og vil i de aller fleste tilfeller være mer komfortablelt for barnet. Helt klart at noen reagerer på ull, men jeg tror det er langt flere barn som reagerer på plasten i engangsbleiene! Mer info om dette finner du bla. på nøstebarn sine sider, og på tøybleieforumet på tettinntil.no.
Gjest Skrevet 12. november 2007 #11 Skrevet 12. november 2007 LANOLIN er det naturlige fettstoffet osv. Skriveleif der ja.
kvirrevirrevitt Skrevet 12. november 2007 #12 Skrevet 12. november 2007 Herrejemeni, er det SANT!! -Så mannen min kan ta tilbake den kommentaren om at jeg har fått så ull-dilla at hele hue mitt bare er fullt av ull han slang ut da jeg påstod at mine såre, røde og tørre hender føltes sååå deilige og myke etter jeg hadde kuret ullbuksene!! Ha!! ))))))))
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #13 Skrevet 15. november 2007 Hei dere og Hepp! Det er jo nettopp fordi produsenter ikke sier noe om de klør at jeg spør dere. Hvordan skal jeg ellers sette meg inn i dette... Går ut fra at det ikke ligger forskning på området! Takker dere jenter for informasjon, kommer nok til å bruke bomull i starten og så etterhvert kanskje ullbukser utenpå når den lille blir ca 4 mnd.
Sjalabais Skrevet 15. november 2007 #14 Skrevet 15. november 2007 Mulig at jeg misforstår deg nå, men tenker du å bruke ullbukse som bleie etterhvert?? Ulla suger ikke mye fukt, derfor har vi alltid en bleie av bomull/hamp/bambus e.l. innerst, så ullbukse utenpå og vanlige klær ytterst. Ulla fungerer som sperrelag for å hindre fukten å gå rett gjennom bleia og ut på klærne til lille. Babyen får m.a.o. lite direkte kontakt med ulla, bare den delen av ullbuksa som overlapper bleia for å hindre lekkasjer på klærne til babyen. Vil du ikke bruke ull som sperrelag i begynnelsen, så er bleiebusker i PUL et godt alternativ. De må vaskes mye oftere og puster ikke like bra, men de fungerer godt de og! Anbefaler deg og å melde deg inn i tøybleieforumet på TettInntil, der finner du mye info om hvordan alt gjøres og du vil også kunne se bilder av gode bleieløsninger :-)
Gjest Skrevet 15. november 2007 #15 Skrevet 15. november 2007 Du trenger ikke melde deg inn på tettinntil engang, de har informasjonssider her: http://www.tettinntil.no/TB_JUNGELEN.htm Finnes masse info om tøybleier der ute! Men det er klart at det er vanskelig å finne fram.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2007 #16 Skrevet 15. november 2007 Hei, du misforstår nok. Tenker jo å ha ullbuskene utenpå brettebleien, når barnet TISSER mer rundt 4 mnd... Jeg har vært inne på nettstedene som er aktuelle, men som sagt er det ingen som sier så mye om allergier og eksem da de helst ønsker å sekge sine produkter. Etter søkt i tunge medisinske artikklelsamleinger på nettet, er det ingen som har noe på dette heller. Det er vel et for enkelt problem til at noen i det hele tatt gidder å forske på det, så da får vi "forske" vi som er her inne. Håper at folk er flinke å fortelle om de opplever problemer med ull. Selvsagt er jo plastbleier også en risiko. Jeg er bare her inne for å se om det noen "eksperter" på feltet, som tenker litt lengre frem i tid...
kvirrevirrevitt Skrevet 15. november 2007 #17 Skrevet 15. november 2007 Ull i merino lammeull klør ikke. De bleiebuksene man kjøper er utrooolig myke. Har du prøvd ammeinnlegg i ull? Hvis ikke, så løp og kjøp (har det p apoteket) og du kan selv kjenne hvor mye mykere de er mot såre brystvorter -mye mer lindrende enn noe av bomull. Noen barn med eksem tåler ikke ull -men det framprovoserer ikke eksem/allergi! Snarere tvertimot; Ulla lar huden puste og forhindrer at det blir tett og klamt, og ubehandlet ull har antibakterielle egenskaper som vil være bra ved eksem. Så for noen barn som alt HAR eksem, fungerer ull best, andre som alt HAR eksem kan ikke bruke det -men da er ull m silke et alternativ for mange. Så hvis du tenker framover i tid, som du sa, -og forebyggende for hudproblemer så er ull det beste for babyen.
Gjest Skrevet 15. november 2007 #18 Skrevet 15. november 2007 Tror nok du vil trenge ullbukser med en gang :-) Babyen tisser fra dag 1. Tror ikke det er noen merkbar forskjell rundt 4. måned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå